Kötöttpályás közlekedés bámulatos természeti tájakon? A kisvasutakon olyan szemszögből is megcsodálhatjuk
Magyarország látványos vidékeit, amilyenre nincs mindennap lehetőségünk. Vannak persze, akiknek a kisvasút maga a csoda, és a szépséges tájak, melyeken keresztülrobog, csupán a ráadás. Így vagy úgy, a vonatozás e természetközeli formája leginkább az élményekről és a gyermekek öröméről szól.
Megy a Zsuzsi vonat, csattognak a kerekek
Ha hivatalos nevén nevezzük, akkor keskeny nyomtávú vasútnak hívjuk, azaz a vágány két sínszálának távolsága kevesebb, mint az országos hálózati normál, az 1435 mm. Valaha elsősorban gazdasági szerepet
töltöttek be, leginkább az erdészeti munkásokat és a faárut vitték ezek a járművek. Mára elsősorban a turizmus keretei között szállítják az utasokat. Legrégebbi a debreceni Zsuzsi Erdei Vasút, amelyet 1882. július 16-án nyitottak meg a Debrecen-Fatelep–Nyírmártonfalva közötti, 21,5 km-es szakaszon. A vasút az országban akkor teljesen egyedülálló módon 950 mm-es nyomtávolsággal épült, és a vonal kismértékben folyamatosan lejtett a város akkori szélén létesített fatelepig. (A debrecenikisvasútról bővebben itt tájékozódhat: www.zsuzsivasut.hu).
Kisvasutak Magyarországon
Mindannyiunknak vannak kisvasúttal kapcsolatos emlékei, akár a saját gyermekkorunkból, akár a gyermekeinkkel történt utazások kapcsán. Az alábbiakban – talán kedvcsinálónak, talán az emlékek felidézése érdekében – néhány hazai kisvasútra invitáljuk a kedves Olvasót. Kalandozzunk együtt a hegyek között, völgyek között zakatoló hazai kisvasutakon!
Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút
A MÁV-START által üzemeltetett kisvasút a Balatontól délre, az egykor a Balaton medrének részét képező lápos Nagyberek területén húzódik mint hazánk utolsó, üzemelő közforgalmú kisvasútja, a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút. Reggel és délután dolgozó felnőttek és diákok igyekeznek munkába és iskolába, majd haza, hiszen a turisztikai cél mellett ezek a kisvonatok közszolgáltatási szerepkört is betöltenek. Ha a vonatablakból a legelésző bivalycsordát szeretnénk megcsodálni, válasszuk a BGV-t! A menetrendet a www.mavcsoport.hu oldalon a Szolgáltatások menüpontra kattintva találjuk meg.
Széchenyi-hegyi Gyermekvasút
A Széchenyi-hegy állomástól Hűvösvölgyig tartó, csodás természeti környezetben zakatoló kisvasút teljes vonalán gyermekek irányítják a vasúti közlekedést. A két végállomáson kívül a következő 6 megállóhelyen szállhatunk le, és dönthetünk a továbbiakban a gyaloglás mellett: Normafán, Csillebércen, Virágvölgyben,
Jánoshegyen, a Szépjuhászné megállóban és Hárshegyen. A megállókból számos kilátót, erdei játszóteret, vadasparkot, kalandparkot is elérhetünk egy rövid túrával, akár kisgyermekkel is. Utazhatunk a Libegővel is, ami sokak szerint a budai hegyek kihagyhatatlan közlekedési eszköze, és Zugligetet köti össze a János-hegy tetejével. Ha már ott vagyunk, ne hagyjuk ki a Tündér-sziklát sem, amely régóta népszerű úti célja az egynapos
kirándulásokat kedvelőknek. A sziklacsoport a János-hegy egyik nyúlványát képező Tündér-hegy lejtőjéből emelkedik ki. Oldalán kiépített sétaút vezet, a tetejéről Budapest panorámáját csodálhatjuk meg. (Bővebben: www.gyermekvasut.hu).
Gemenci Erdei Vasút
Az első egyszerű, lóvontatású vasutat a 19. század legvégén építették a Gemenci-erdőben. Később, 1955-ben lefektették a mai kisvasút sínpárjait is, hogy a környéki ártéri erdő fakitermelésében dolgozók munkáját megkönnyítse, majd az 1960-as évekre alakult ki a Pörbölytől Bárányfokig vezető vonal. A Gemenci Erdei Vasút
hazánk egyetlen ártéri, keskeny nyomközű erdei vasútja. A Duna mellékágai, holtágai mellett kanyarog mintegy 30 km hosszan, miközben impozáns erdei környezetben, réteken halad keresztül. A kisvasút két végállomása, a Pörbölyi Ökoturisztikai Központ és a Keselyűsi Fogadóépület. Osztálykirándulások számára is kedvelt célpont, hiszen a gemenci ártéri táj jellegzetes arculatával, különleges ökoszisztémájával, erdőtársulásaival, védett növény- és állatfajaival szívesen ismerkednek a kis- és nagydiákok egyaránt. A kisvasúthoz közeli, számos látnivaló egész napos programot ígér annak, aki ellátogat a Gemenci-erdőbe. Bővebben a Gemenci Erdei Vasútról: www.turizmus.gemenczrt.hu
Pálházi Állami Erdei Vasút
„Az erdő unokáink öröksége” – tartja a kisvasutat üzemeltető Északerdő Erdőgazdasági Zrt., amely már közel 100 éves múltra tekint vissza. Trianont követően az országhatáron belül maradt kincstári erdőbirtokok kezelésére hozták létre a Miskolci Erdőigazgatóságot 1925. január 22-én. A pálházi erdei vasút mai vonala a Nyíregyházától Füzérkomlósig vezető vaspálya egyik szárnyvonalaként valaha Magyarország egyik leghosszabb kisvasútjának része volt. Ma tavasztól őszig 7 kilométer hosszan futnak a szerelvények a Zemplén vadregényes erdeiben, útjuk során még egy alagúton is keresztülrobognak. További információ: www.eszakerdo.hu
A kisvasutak sokak kedvelt témája, így számos internetes felületen olvashatunk róluk. Például a Magyar Természetjáró Szövetség weboldala, a www.termeszetjaro.hu is remek összefoglalót kínál, a magyarországi kisvasutak teljes palettáját bemutatva.
Kellemes időtöltést, felejthetetlen élményeket kívánunk!
Hum Krisztina