A felhagyott vasútvonalakról szóló könyvet a MÁV-csoport Magazin előző számaiban mutattuk be az olvasóinknak. A szerző, Polonyi Viktor célja, hogy az egykor korszerű és nagy megbecsülésnek örvendő vasúti közlekedésnek méltó emléket állítson, és a helyiérdekű vasutak történetein át megismertesse az olvasóval az egykori hálózat jelentőségét, annak mai lenyomatát, ránk maradt hagyatékát és következményét. Sorozatunk ötödik, egyben utolsó részét olvashatják.
A kötet kiemelten foglalkozik az elmúlt évtizedekben felhagyott, megszüntetett vagy forgalomszüneteltetett vasútvonalak jelen helyzetével, így a saját tervezésű térképekkel és archív felvételekkel gazdagított történeti részek értékes aktuális képanyaggal, valamint drónfotókkal egészülnek ki. A jelen állapotot feltáró fényképek melletti rövid szöveges összefoglalók egy képzeletbeli vonalbejárásra invitálják az olvasót, és megállóról megállóra, állomásról állomásra végigkalauzolják az egykori vasútvonal mentén. A rövid leírások mellett kisebb táblázatok is helyet kaptak, ezek számos hasznos információval, adattal gazdagítják az adott állomás/megállóhely megismerését. Az egyik ilyen adat a településközponttól való távolság, amely sok esetben rámutat a csökkenő utasszám és ezzel együtt a bezárás egyik okára. A látványos drónfelvételek csaknem 250 fotóval egészülnek ki, melyek az egyes szolgálati helyek (egykori rakodóállomások, megállórakodóhelyek, megállóhelyek) mai pillanatképét örökítik meg. A fényképek többsége az állomási környezet bemutatásán túl egy-egy izgalmas – akár építészeti vagy vasúttörténeti jelentőséggel bíró – részletet is kiemel, így számos érdekességre vagy elfeledett tényre is fény derül. Jelen részben a Pusztacsalád–Fertőszentmiklós vonalszakasz aktuális állapota kerül bemutatásra.
Az első kötet utánnyomását ősszel tervezi a szerző, így a nagy népszerűségnek örvendő monográfia
újra elérhető lesz az érdeklődők számára. A sorozat 2. kötetének előkészítése is hamarosan megkezdődik, így a Dél-Dunántúl (és a horvát határvidék) megszűnt vasútvonalait magába foglaló könyv tervezetten 2026 karácsonyáig fog elkészülni.
Pusztacsalád
Az egykori vaspályának és a felvételi épületnek hűlt helye, a néhai funkcióról az utcanév és a vasúti töltés mellett lévő – vélhetően – őrház tanúskodik. A hajdani kétvágányos megálló-rakodóhely vasúti épületei közül a sínpároktól legtávolabbi élte túl az ezredfordulót, az őrház és a rakodófunkcióhoz kapcsolódó építmények sorsa a peron mellett futó vágányokkal egyezett meg. A megmaradt épületet jelenleg is lakják.
Pusztacsalád felvételi épülete nem maradt fenn,
a képen az állomási őrház látható, melyet
jelenleg is laknak
Csapod
A község déli csücskében található egykori vasútállomás III. osztályú HÉV-típusépülete a beszédes Vasút utcából tárul fel. Az állomásépületet jelenleg festőműhelyként hasznosítják, a tulajdonosnak pedig a vonal egyik legszebb állapotban fennmaradt indóházát köszönhetjük. A vasút felőli homlokzata az árnyas gesztenyefák által nagyrészt takarásban van. Az egykori vágányok helye valamelyest kiolvasható a töltés geometriájából, de egyes, a vasútüzemhez nélkülözhetetlen elemek maradványai is fellelhetők néhol.
Csapod állomás épületét jelenleg festészeti műhelyként hasznosítják
Fertőszentmiklós alsó
A korábban Fertőszentmiklós megállóhelyként ismert szolgálati hely a vasútvonal megnyitása után szűk egy évvel fogadta első utasait. A megállóhely emlékét, ha más nem is, a szabvány vasúti betonkerítés még a mai napig őrzi, így nem lehet eltéveszteni az egykori szolgálati hely pozícióját. Érdekesség, hogy – szemben más településekkel – itt nem utal az egykori vasútra az utcaelnevezés. A megállóhely környezetében az egykori vasúti pálya a forgalmas 85. számú főutat szintben keresztezte.
Fertőszentmiklós határában, a családi övezetektől pár méterre az egykori vashíd szerkezete tárul fel
Fertőszentmiklós
Előbb Eszterháza, majd Fertőszentmiklós-Eszterháza néven üzemelő szolgálati hely a Győr–Sopron–Ebenfurt vasútvonal egyik közbenső állomása az Eszterházy-uradalom központjának szomszédságában. A Fertővidéki
HÉV másik, Nezsider felé kiágazó vonala is itt csatlakozik be az ebenfurti fővonalba, de a Fertő tó partja mentén közlekedő vonatok számára ez már a végállomási pozíciót jelöli. A Fertőszentmiklós–Pomogy–Nezsider(–
Parndorf–Bécs [Wien Hauptbahnhof]) viszonylaton – hazánkban utolsó vidéki helyiérdekű vasútként – a Fertővidéki Helyiérdekű Vasút (FHÉV) tulajdonosi jogköre alatt a GYSEV szolgáltatja a kötöttpályás közösségi közlekedést, amely Pomogyig belföldi tarifával vehető igénybe. Az Árpád utcai családi házas telkek végeinél a Celldömölk felé vezető sínpárnak hamar nyoma vész, néhány száz méter után végleg megszűnik. A városon belül az Ikva folyó, illetve annak egyik mellékága felett találkozhatunk még a vasút mementójával. Az Ikva felett átívelő hidat felújították, így kiváló műszaki állapotnak örvend, még a vaskorlátot is lemázolták, hogy megmentsék a korróziótól. A hídról Fertőszentmiklós alsó megállóhely felé tekintve a vasút nyomvonala tovább követhető, töltésalapját jelenleg egy városon belüli kerékpárút aszfaltsávja borítja.