A Magyar Feltalálók Napja viszonylag új keletű ünnepünk. A fellelt adatok szerint az 1989-ben megalapított Magyar Feltalálók Egyesületének 20. jubileumi évfordulója alkalmából 2009. június 13-án ünnepeltük meg először. A világ bővelkedik a magyar felfedezőkben, akik minden tudományágban jeleskednek, számos rendkívüli és figyelemre méltó, vagy ma már mindennapos használati eszközünk viseli eredetében magyar feltalálójának emlékét.
Tudták, hogy Gábor Dénes Nobel-díjat kapott a holográfia feltalálásáért? Hogy a Ford T-modelljét Galamb József tervezte? Hogy a magyar Goldmark Péter Károly találmánya tette lehetővé először, hogy színesben nézzük a televíziót? Hogy Jókay-Ihász Lajos volt az első, aki az amerikai űrhajósok számára először készített a világűrben is fogyasztható élelmiszereket? Hogy az inzulin adagolását is megkönnyítő, tű nélküli oltókészülék Lindmayer István nevéhez fűződik? Hogy Puskás Tivadar ötlete volt a telefonközpont, Neumann Jánosé pedig az első számítógép? És a holnapi reggeli kávénk során jusson eszünkbe Illy Ferenc, aki megalkotta a világ első automata eszpresszó kávégépét! A sor sokáig folytatható, és számos izgalmas felfedezés megismerhető, ha elmélyedünk a magyar feltalálók életútjaiban. Azonban e helyen most egyetlen tudományágra szűkítjük le a kiváló magyar feltalálók sorát: a vasútgépészet tudományára.
Az ipari fejlődés és a vasút A 19. század embere a fizikai, technikai vívmányok segítségével a gépek működtetéséhez használta fel az energiát, a gőzgép megjelenése a vasút elterjedésének is új lendületet adott. Hazánkban a Kiegyezés (1867) utáni reformkori építkezések idején ismerték fel a kormányok a vasút felzárkóztató és vállalkozásvonzó hatását. A Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak (röviden MÁVAG) a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára, a MÁV-ot mozdonyokkal és gördülőállománnyal ellátó gyár volt. Valaha több ezer főt foglalkoztató állami ipari nagyvállalatként működött. A Budapest VIII. kerületében a Kőbányai út, Hungária körút, Vajda Péter utca, Orczy út által határolt kiterjedt ipari terület létesítményeit foglalta magába. A Weiss Manfréd Acél- és Fémművekkel együtt a hazai gépgyártás egyik legnagyobb üzemeként tartották számon. Ezekben az években világhíres, kiváló hazai mozdonykészítő csapat alakult ki, jellegzetes magyar gőzmozdonyok születtek, amelyek a korszak legjobb vontató járművei közé tartoztak, a nemzetközi járműgyártásban a mozdonytechnika fejlődésének előmozdítói voltak. 1893-ban bocsátotta ki a gyár az 500. mozdonyát, 1900-ban elkészült az első 100 km/h sebességű mozdony. Néhány éven belül gőzmotorkocsik és benzinmotorkocsik gyártását is megkezdték, majd Kandó Kálmánnak köszönhetően a hazai nagyvasutak villamosítása is elindult.
A Ganz-gyár kiválóságai
Ganz Ábrahám 1844-ben nyitott saját öntödét Budán, vállalkozása 1851-ben már országosan ismert volt. A világhírt az 1853-ban szabadalmi oltalmat kapott vasúti mozdonyok és kocsik kerekeinek új gyártási módja hozta el számára. Ganz Ábrahám öntödéje kezdetben a lakosság szükségletét kiszolgáló termékeket gyártott, a szakember kidolgozta a vasúti kocsik kerekének kéregöntési technológiáját, Európában 60 vasútvállalatnak szállítva – ezzel jelentősen hozzájárult a hazai és az európai vasúti fejlődéshez. A kis öntödéből a gépészeti tudományok központi műhelye lett, és a századfordulóra a Ganz-gyár világcéggé vált. Ez legfőképpen a gyár vezetőinek, Ganz Ábrahámnak (1814–1867), Mechwart Andrásnak (1834–1907), Cserháti Jenőnek (1855–1910), Kandó Kálmánnak (1869–1931), Jendrassik Györgynek (1898–1954) és kiváló mérnökeinek, Bánki Donátnak (1859–1922), Déri Miksának (1854–1938), Zipernowsky Károlynak (1853–1942) és Bláthy Ottó Titusznak (1860–1939) köszönhető. Egytől egyig a magyar gépészmérnöki tudomány kiválóságai. A Magyar Feltalálók napján sokak mellett rájuk is emlékezünk. És ha már a vasúti mozdonyok és kocsik kerekeiről is szó volt, Bella Attila, a MÁV VAGON Kft. Forgóvázjavítás Termelési egység vezetője beavatja az olvasókat a vasúti kerékpárokkal kapcsolatos mai modern ismeretekbe.
Alapvető tudnivalók a ma használatos vasúti kerékpárokról
A vasúti közlekedés, a vasútbiztonság szempontjából az egyik legfontosabb alkatrész a vasúti kerékpár. A MÁV-Volán-csoportnál üzemben lévő vasúti vontató és vontatott járművek vasúti kerékpárjainak javítását legnagyobb részben a MÁV VAGON Kft. Szolnok Területi Központjában végzik. Ez a feladat éves szinten körülbelül 2000 db kerékpárt jelent. A vasúti kerékpárok a vasúti forgóvázakban helyezkednek el, és a forgóvázból történő kiemelést (kikötést) követően kezdenek önálló életet élni. A geometriai méretek miatt a vontató járművek (mozdonyok) kerékpárjai nagyobbak, míg a vontatott járművek (személykocsi) kerékpárjainak méretei jóval kisebbek.
A vasúti kerékpárokat több szempont szerint lehet megkülönböztetni:
• a kerékpár alakja szerint: abroncsos és monoblokkos kerékpárok;
• a kerékpárok fékezése alapján: tuskós vagy tárcsafékes;
• a kerékpár jellege alapján: hajtó vagy hajtott kerékpár.
A vasúti kerékpárok bontása és minősítése után kezdődhet meg a kerékpárok javítása. A javítás minden lépését, mozzanatát szigorú szabványok és technológiák szerint kell elvégezni. A kerékpárok futófelületeinek (abroncs, monoblokk) kopásmértéke szerint a javítás történhet: új abroncs felszerelésével vagy monoblokktárcsa-cserével, illetve amennyiben a régi kerékpárok méretei engedik (szabvány szerint) a futófelületek esztergálásával. Amennyiben a vasúti járművön valamelyik kerékpár fő alkatrészét cserélni kell (abroncs, kerékváz, monoblokk, tengely, féktárcsa), akkor ezeknek az új alkatrészeknek a megmunkálását különböző szerszámgépekkel végzik (karusszel esztergával, kerékpársajtolóval stb.). Ha nem is a kor legmodernebb gépein történik a megmunkálás, a használatban lévő gépek minden szempontból biztonságosak és a minőségi követelmény igen magas szintű. Közlekedésbiztonsági szempontból csak hibátlan, szabványnak és előírásnak megfelelő kerékpárok kerülhetnek összeszerelésre. Az összeszerelés utolsó lépése a kerékcsapágyak és az ágytokok felszerelése. Ez utóbbival kapcsolódik a kerékpár a forgóvázhoz. A kerékpárok a javítást és a minősítést követően kerülhetnek beszerelésre a már megjavított forgóvázakba, majd a forgóvázak a vontató vagy vontatott járművekbe. A vasúti kerékpárok javítását magas szakmai tapasztalattal rendelkező szakemberek végzik, ez alapvető követelmény a szakterületen dolgozó minden munkatárs számára.