Kombinálj, és ingázhatsz bringával messzebbre!

bicaj kerékpár biciklizz a munkába Egészség Életmód

2022.06.21 13:19
szerző: Magyar Kerékpárosklub

Ki hallott már a közlekedési módok kombinálásáról? Ez a távolabbra is bringával ingázók szent grálja, amit egyre több helyen fordíthatunk saját és környezetünk javára. A kombinációk számos lehetőséggel kecsegtetnek: bringával, vonattal és megint bringával, bringával, busszal és elektromos rollerrel, gyalog, HÉV-vel és bringával, vagy épp fordítva, keverve, felrázva, de mindenképp gyönyörködtető változatosságban.

Tévhitoszlatásról szól a Magyar Kerékpároklub 2022-es Bringázz a munkába! kampánya. Májusban a sok ezer bringás reggelivel megkínált emberrel együtt cáfoltuk meg azt, hogy ne lehetne kerékpárral munkába járni, júliusban pedig megmutatjuk, hogyan hull a (bringa)út porába a következő tévhit:

Túl messze lakom, muszáj autóval közlekednem!

Muszáj? Tényleg? Pedig autóval közlekedve egy sor kényelmetlenséget és terhet is muszáj a saját nyakunkba vennünk, miközben egy másik nagy rakás gondot akasztunk a társadalom és a földanya nyakába.

Ki ne ült volna már tűkön a sofőrülésben a dugóban vesztegelve? Ki ne vakarta volna már a fejét a dráguló benzinárak miatt? Ki ne aggódott volna, hogy mennyivel apasztja a pénztárcáját a következő olajcsere, műszaki vizsga, kötelező biztosítás? Ki ne szentségelt volna akkor, amikor percekig kering úticélja közelében, hogy parkolóhelyet kapjon (nyilván legalább három sarokkal odébb), vagy akkor, amikor meglátja az ablaktörlő alá tűzött mikuláscsomagot az egyre-másra szaporodó új parkolódíjas zónák valamelyikében?

Ja, és ki ne érzett volna már legalább egy kis lelkifurdalást amiatt, hogy évmillókkal ezelőtt élt állatok és növények finomított maradványainak tüzét lovagolja meg, és ezzel élhetetlenné fűti a bolygót?

Image
1

 

Mennyivel egyszerűbb mindenféle fentebb taglalt idegeskedés, aggodalom és lelkifurdalás nélkül bringára pattanni, megpörgetni kissé a lábakat, felpezsdíteni a vérkeringést, nagy kortyokban nyelni a friss levegőt, és hagyni, hogy a menetszél gyengéden apró könnycseppet sajtoljon ki a szemünk sarkából. A bringázás számos előnye közül  nemrégiben mi is kiválogattunk egy tucatnyi érvet - kezdve a súlyfelesleg leadásával, a klíma kímélésén és a felfedezés örömén át egészen a tuti jó alvásig – amelyeket a következő linken olvashatnak:

https://www.bringazzamunkaba.hu/hirek/bringazz-a-munkaba-2022-ervek-a-bringazas-mellett- 

Itt szokott előjönni a fentebb már feszegetett távolság kérdése. Sokan költöztek a munkahelytől távolabbi városrészekbe, vagy a település vonzáskörzetébe az olcsóbb, természetközelibb, nyugalmasabb élet reményében. Nekik gyakran hosszabb távolságot kell megtenniük annál, mint amennyit kerékpárral szívesen bevállalnának.

Nem kell azonban lemondaniuk a bringás közlekedés nyújtotta számtalan előnyről, a gondtalan ingázásról munkába, iskolába. Ennek a gondtalanságnak a kulcsa a kombináció, azaz a különböző utazási módok kreatív kombinálása:

  • bringával, vonattal és megint (közösségi- vagy második) bringával,
  • bringával, azt a vonatra feldobva, majd leszállás után újra nyeregbe pattanva,
  • bringával, busszal és elektromos rollerrel,
  • gyalog, HÉV-vel és bringával

 

Image
2

 

A kombinálásra pedig egyre több lehetőség nyílik, hiszen egyre-másra épülnek a kényelmes és biztonságos kerékpártárolók (B+R) az elővárosi vonatok, a HÉV-ek állomásainál. Ide elgurulva nyugodt szívvel köthetjük ki bringánkat, hogy a mozgásból fakadó jó érzéssel, széles, szelíd mosollyal rendeljünk egy kávét, péksüteményt, amíg befut a vonat, a HÉV (vagy a busz vagy más közösségi közlekedési eszköz).

Tavaly 26 helyszínen 1298 ilyen B+R parkoló épült Ceglédberceltől Sülysápon át Zebegényig, Szolnoktól, Kisköre-Tiszahídon át Velencéig, vagyis nem csak a főváros vonzáskörzetében. A 2023-ig tartó 50 megújuló állomás program keretein belül további fejlesztések is várhatók. 

Ezeknek a tárolóknak a java fedett, akad köztük kamerával megfigyelt is, és jellemzően a vágányok közelében helyezték el őket, hogy minél egyszerűbb és gyorsabb legyen az átszállás. Vannak persze kivételek: Gödöllőn például egy különálló, de patinás régi épületen belül lehet lerakni a bringát. A MÁV térképre is rakta az elővárosi vonalakat, és a mellettük elérhető a B+R tárolókat, imponáló mennyiségben:

A térkép ide kattintva elérhető

Kerékpárunkat biztos helyen tudva nyugodtan szállhatunk fel a közösségi közlekedési eszközökre, ahol átfuthatjuk a friss híreket, felhívhatunk egy régi barátot, belemélyedhetünk egy könyvbe, ne-adjisten elolvashatunk vagy elküldhetünk néhány munkahelyi e-mailt, miközben, szinte észrevétlenül célba is jutunk. Vagy legalábbis olyan közel, ahonnan már csak pár perc további bringa, roller vagy séta marad. Mindezt háztól házig számolva szinte ugyanannyi idő alatt, de mindenképpen kényelmesebben, olcsóbban és fenntarthatóbban, mintha autóval tennénk.

Nem véletlen, hogy Hollandiában ezrével létesítettek B+R parkolókat a különböző állomásoknál, és alaposan ki is kutatták, milyen volt a hatása. Ez egy szóval kifejezve: önerősítő.

Image
3

Forrás: Dutch Cycling Embassy / Facebook

https://www.researchgate.net/publication/222411314_Promoting_bike-and-ride_The_Dutch_experience 

A B+R parkolók létesítésével

  • megfelelő alternatívát tudnak nyújtani azoknak, akik távolabbra utaznának, de fenntarthatóbban, jellemzően gyorsabban és persze olcsóbban, mint autóval; hiszen olyanok számára is könnyebben elérhetővé válnak a közösségi közlekedési eszközök, akik a kényelmes gyalogos távolságnál messzebb laknak az adott állomástól;
  • jelentősen csökkenthető a felhasznált energia, a lég- és hangszennyezés; 
  • hozzájárulnak, hogy kevesebb legyen torlódás a megállóhelyek közelében és az oda vezető utakon;
  • javítható a “zöld” (közösségi-, kerékpáros- és gyalogos-) közlekedési módok versenyképessége, gazdasági fenntarhatósága, ennél fogva minősége;
  • mindezzel pedig tér nyílik az autómentes életmód nagyobb fokú elterjedésére, a városok élhetőségének jelentős javulására, a klímavédelmi célok biztosabb teljesülésére.