Érintésmentes jegyvásárlás elnevezéssel indított kommunikációs kampányt a vasúttársaság április elején. Most bemutatjuk azokat a fontos mérföldköveket, amelyeket az utasokat megszólító kampányban is kiemeltünk.
Sok vasutas által ismert, hogy az elmúlt években nagy hangsúlyt helyeztünk a jegyértékesítési csatornáink modernizálásába, született és folyamatosan frissül egy Androidon és iOS-en is futó applikáció, és már az e-személyi segítségével is tárolhatják az utasok jegyüket és bérletüket. Online jegyvásárláskor a jegyet PDF-ben is bemutathatják telefonukról, de ha esetleg olyan állomáson szállnak fel a vonatra, ahol nincs jegyvásárlásra mód, akkor azt bankkártyával, a jegyvizsgáló kollégáknál is megtehetik. Ezek mind-mind olyan megoldások, amelyek a mostani új, sok és nehéz kihívással teli időszakban különösen jól kihasználhatók.
De milyen vezérelvek szerint alakult és alakul jelenleg is a jegyértékesítés fejlesztése a vasúttársaságnál?
A jegyértékesítési rendszernek már tervezéskor egyik alapja volt, hogy minden értékesített terméket egy egyedi elektronikus jegy formájában tároljon a központi rendszer, és a közeljövő célja, hogy az összes értékesítési felületüket is egy központi háttérrendszer szolgálja ki, valamint az ellenőrzés is online történjen meg. Az állomási pénztárak, a postai vasúti jegyvásárlói fiókok, a partneri pénztárak (pl.: utazási irodák), a vonatfedélzeti értékesítés és a MÁV applikáció már ezen a háttérrendszeren működnek, de még idén ebbe szeretnék bevonni a jegykiadó automatákat és az online webáruházat is.
Mi várható idén?
A megújulás következő, 2020-as mérföldköve, hogy a korábbi, 2008-ban bevezetett weboldali jegyvásárlási felület teljesen megújul, a belföldi jegyvásárlást követően év végén nemzetközi jegyeket is már itt válthatnak az utasok, ahogy bérletvásárlásra is lesz lehetőség. A tervek szerint a vásárlók az applikációból is megkapják majd PDF- formátumban a jegyet, illetve fordítva is, a webáruházban vásárolt jegy is betöltődik a regisztrált felhasználó fiókjába az applikációban. A végcél természetesen ezekkel a tulajdonságokkal is az, hogy felhasználóbarát és modern felület kifejezés valódi jelentéssel bírjon a MÁV esetében is.
Miért éri meg a MÁV-nak ez az összetett fejlesztés?
Az utasok digitális csatornák felé terelése egyre jobb számokat hoz. Az applikációban egy év alatt, 2018-ról 2019-re több mint 3,7 millióval nőtt az eladott jegyek száma és lett 4,6 millió, a regisztrált felhasználók pedig már közel 300 ezren vannak. A bérletvásárlás 2019. decemberi bevezetése óta folyamatosan bővül az elektronikus bérletvásárlók száma is, ahol az utasok előszeretettel választják az elektronikus személyi igazolványhoz kapcsolt bérlettermékeket (arányuk 10% körüli). Az applikáció felhasználóinak száma idén – a kijárási korlátozás előtti időszakban – naponta 300-500 fővel bővült, akik naponta átlagosan 20 ezer jegyet és bérletet vásároltak online. A 2021-es mérföldkövet is meghatározta a MÁV-START: az applikáció 60 százalékosan képviselje magát az elektronikus csatornák között a jegyértékesítésben.
A vasúttársaság abban is élen jár, hogy minden közösségi közlekedési szektor termékei értékesítésére felkészült, így a teljes közlekedési közszolgáltatás elektronikus, érintésmentes jegyértékesítésére, ellenőrzésére képes.