A készpénzmentes – bankkártyás, illetve okoseszközökkel történő – jegy- és bérletváltás tavaly őszre vált elérhetővé a helyközi VOLÁN-járatokon, idén nyáron pedig a QVIK QR-kódos fizetés emelte új szintre a közlekedési szektor digitalizációját Magyarországon. A szolgáltatások gyors, biztonságos és korszerű megoldásnak bizonyulnak, ráadásul az autóbusz-vezetőink munkáját is egyszerűbbé teszik.
Tavaly több mint 5100 autóbuszon, azaz a helyközi forgalomban közlekedő járművek mindegyikén helyeztünk el elektronikus fizetésre alkalmas POS-terminálokat. Ennek az újításnak köszönhetően helyközi járatainkon korlátozás nélkül, bármilyen összeget kiegyenlíthetnek utasaink bankkártyával is. Az autóbuszokon a fizikai kártyák használatától az érintésmentes megoldásokig többféle elektronikus fizetési lehetőség áll az utasok rendelkezésére. Ez egy valóban modern, XXI. századi fizetési mód, rengeteg előnnyel az utasok az autóbusz-vezetőink számára egyaránt! Egyszerűbb, gyorsabb, tisztább a szolgáltatásnyújtás, a pénzváltási problémák kiküszöbölhetők, egyszerűsödik az elszámolás, és csökkennek a pénzszállítási, pénzfeldolgozási szolgáltatás költségei. Utasaink számára is kényelmes megoldást jelent, hiszen a pontos összeget egyszerűen és gyorsan, kényelmesen, anélkül fizethetik ki, hogy a visszajáróval foglalkozniuk kellene, a fizetés mindössze egyetlen érintéssel elintézhető.
Melyek az eljárás előnyei autóbusz-vezetőink számára?
Kollégáinknak nem kell előre gondoskodniuk arról, hogy kellő mennyiségű érmével és kisebb címletű bankjegy váltópénzzel rendelkezzenek. Ez sok kellemetlenségtől kíméli meg az utasokat és a járművezetőket egyaránt. Korábban, ha nem állt rendelkezésre elegendő aprópénz a visszaadáshoz, úgy utasunk a visszajárót csak egy helyben kitöltött nyomtatvány segítségével utólag kaphatta meg. Ez nemcsak időigényes volt, hanem gyakran félreértésekhez és vitákhoz is vezetett.
Gyorsabb a beszállítás, kevesebb az időveszteség, hiszen amennyiben az utas előkészül a fizetésre (kártyáját, okoseszközét kézben és tranzakciókészen tartja), úgy a bankkártyás fizetés rövidebb idő alatt, egyetlen érintéssel kivitelezhető.
Fontos a higiéniai szempont is: az autóbusz-vezetőnek a bankkártyás fizetés során nem kell fizikálisan érintkeznie az utastól átvett pénzzel, azaz jóval biztonságosabb számára ez a fizetési mód.
Az online fizetés elterjedésének köszönhetően nincs szüksége arra sem, hogy nagyobb mennyiségű készpénzt, illetve bankjegyet tároljanak, őrizzenek kollégáink. A bankkártyás bevétel bizonylatait – amennyiben az keletkezik – az elszámolás bizonylataival együtt kell leadnia. A bevétel leadásakor nincs hiány vagy többlet megállapítás, mert a POS-adatokat bizonylat igazolja. Bankkártyás fizetés esetén egyébként sincs lehetőség arra, hogy az autóbusz-vezető a visszaadás során hibázzon, nincs tévesztési lehetősége, nem „fizeti el magát”.
Miért jó mindez társaságunknak is?
Az autóbusz-vezetők elszámolása is egyszerűbbé vált: a bankkártyás fizetéseknél elegendő az értékesítési adatok egyeztetése, míg készpénzes fizetés esetén több lépésből álló ellenőrzési és adminisztrációs folyamatra van szükség. Jelentős költségmegtakarítást érünk el a pénzszállítás és a pénzfeldolgozás terén, valamint a humánerőforrás kérdése is jobban kezelhető.
Az elektronikus fizetés tehát közös érdek és közös előny – mindannyiunk számára biztonságosabb, tisztább és gördülékenyebb utazást tesz lehetővé. A mai világban már alapvető elvárás és nem megkerülhető, mindannyiunk számára nagy segítség az elektronikus fizetés. Segítsük utasainkat a készpénzmentes fizetés folyamatában, hogy még jobb élmény legyen számukra az utazás!