Tavaly december óta napi két pár Railjet nemzetközi vonat megállás nélkül haladhat át Hegyeshalom határállomáson. Ezeket a járatokat a MÁV-START mozdonyvezetői továbbítják. Ezt megelőzően négy hónapos ausztriai képzés részeként magyar mozdonyvezetők az ÖBB által kibocsátott kiegészítő mozdonyvezetői tanúsítványt szereztek, amelynek birtokában személyszállító járatokat vezethetnek Hegyeshalom és Bécs között is. A mozdonyvezetők képzéséről és az előzményekről Dr. Kormányos Lászlót, a MÁV-START műszaki- és üzemeltetési vezérigazgató-helyettesét kérdeztük.
Mindenképpen újdonságot jelent a nemzetközi vasúti közlekedésben, hogy Hegyeshalom határállomáson megállás nélkül haladhatnak át személyszállító vonatok. Eddig erre nem volt példa.
Egyelőre naponta két pár olyan nemzetközi személyszállító vonat közlekedik Budapest és Bécs között, amely áthalad Hegyeshalom vasútállomáson. Ehhez egy magyar-osztrák program részeként szükség volt egyrészt az infrastrukturális feltételek megteremtésére, másrészt olyan mozdonyvezetők képzésére, akik ilyen járatokat vezethetnek. Mindezek a törekvések a szolgáltatási színvonal emelésére és a menetidő csökkentésére irányulnak.
Mik az előzmények, milyen beruházást kellett ehhez megvalósítani?
Ez a program több részt tartalmaz. Egyrészt az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatása révén a MÁV korszerűsítette az ETCS vonatbefolyásoló rendszert és az 1-es vonalon több helyszínen, így Hegyeshalom állomáson a biztosítóberendezést is. Ezáltal Hegyeshalom vasútállomáson 100 km/órás sebességgel haladhatnak át a szerelvények. Ehhez olyan mozdonyok is szükségesek, amelyek ETCS berendezéssel is rendelkeznek. Ilyen járműveket már nemcsak az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB), hanem a MÁV-START is közlekedtet. Miután a CEF-projektnek az áthaladást lehetővé tevő része lezárult, eljutottunk a mozdonyvezetők képzéséhez is. Hangsúlyozom, hogy a CEF projekt a magyar és osztrák kormányközi megállapodás részeként leginkább arra irányul, hogy a két főváros között 16 perccel csökkenjen a jelenlegi menetidő, aminek a feltétele a határon történő áthaladás, és a megállások számának a csökkentése is. A menetidő egyelőre még nem csökken ilyen mértékben, viszont kiképeztünk a határon átívelő közlekedéshez mozdonyvezetőket, és kísérleti jelleggel két pár vonatot hegyeshalmi megállás nélkül közlekedtetünk azért, hogy felkészüljünk a leendő változásokra.
A MÁV és a MÁV-START maximálisan eleget tett a megállapodásnak, sőt túl is teljesítettük egy kicsit. Bár nem volt a program része, tavaly felújítottuk az 1-es vonal leginkább korszerűtlen szakaszát Biatorbágy és Szárliget között, a MÁV-START pedig 15 olyan, nagyteljesítményű mozdonnyal nyújtott vontatási szolgáltatást vesz igénybe a MÁV Rail Tours cégtől, amely ETCS L2 szintű vonatbefolyásoló berendezéssel rendelkezik.
Hogyan zajlott a képzés, és kik jelentkeztek, jelentkezhettek a tanfolyamra?
A négy hónapos képzés tavaly augusztusban kezdődött Ausztriában, ahol három helyszínen – Bécs, Knittelfeld és St. Pölten – 12 mozdonyvezető és egy mérnök vett részt a MÁV-START részéről az ÖBB Produktion GmbH által tartott elméleti és gyakorlati oktatásokon. Az osztrák mozdonyvezetői képesítés megszerzéséhez legalább alapfokú, de a kommunikációban stabil német nyelvtudással kellett rendelkezniük a kollégáknak. Munkatársaink nyelvi felkészültségét a képzést végző ÖBB PR GmbH előzetesen egy meghallgatáson felmérte. Kollégáink a tanfolyamot német nyelven végezték, a tanfolyam végén pedig németül vizsgáztak le. Mivel munkatársaink a tanfolyamot már képzett mozdonyvezetőként kezdték meg, amit az osztrák kollégák is elismertek, elsősorban a vasúti infrastruktúra ismeretek álltak a képzés középpontjában. Így például vonalismereti és forgalmi vizsgát tettek a Hegyeshalom és Wien Hauptbahnhof (Hbf.) közötti vasútvonalon, illetve a haváriahelyzetekre felkészülve a bécsi körvasút déli részén, a Kledering-Wien-Meidling-Wien Hbf. vasútvonalon is. El kellett sajátítaniuk az osztrák vonalhálózatra vonatkozó speciális ismereteket, így többek között utasítás- és előírásismereteket tanultak, a Magyarországon alkalmazottól eltérő jelzésképeket kellett megtanulniuk. A képzésen részt vevő kollégáink az ausztriai kiszolgáló létesítményeket is tanulmányozták, külön programként szerepelt a bécsi főpályaudvar vágányhálózatának a megismerése.
A mérnöknek mi volt a feladata?
A MÁV-START mérnök munkatársa szintén rendelkezik mozdonyvezetői képesítéssel. Neki is az volt a feladata, hogy azokat az ismereteket sajátítsa el, amelyeket a mozdonyvezetők. Cél ugyanis, hogy legyen egy olyan, az irányító apparátusban dolgozó szakértő kollégánk, aki tisztában van az osztrák mozdonyvezetői ismeretekkel, az ÖBB PR GmbH mozdonyvezetőkkel szembeni elvárásaival, és támogatja a későbbiekben ezen speciális képzésen résztvevő mozdonyvezető munkatársainkat. Vagyis, a jövőt figyelembe véve, ilyen jellegű együttműködéshez, mint a határon átnyúló vasúti szolgáltatás, a képzések esetében is kellő tapasztalattal rendelkezik.
Milyen korúak voltak azok a kollégák, akik a tanfolyamra jelentkeztek?
Jelentkeztek fiatalok is, de többségében olyan kollégák, akik már régóta a vasútnál dolgoznak.
Mindenkinek sikerült elvégeznie a tanfolyamot?
Igen, mind a 12 mozdonyvezető- és a mérnök kollégánk is sikeres vizsgát tett, számukra az ÖBB kiegészítő mozdonyvezetői tanúsítványt bocsátott ki. Ennek birtokában Hegyeshalom és Bécs között, illetve a bécsi körvasút déli részén teljes értékű személyszállítást végezhetnek. Tavaly december 10-e óta Győr és Wien Hbf. között a 162-es és a 264-es, illetve Bécs és Győr között a 61-es és a 261-es Railjet vonatokon ők teljesítenek szolgálatot. Amit még fontos megjegyezni, hogy Győr és Bécs között magyar és osztrák jegyvizsgálók is tartózkodnak ezeken a vonatokon, hiszen a jegykezelést az utasok és a szerelvény kiszolgálását közösen végzik. Ki-ki a saját országában végzi a munkáját.
A MÁV-START vezérigazgató-helyetteseként mi a véleménye a mozdonyvezetők képzéséről és az eddigi munkákról?
A lehetőségeinkhez képest mindent megtettünk, ami a szolgáltatási színvonal növekedéséhez, és a tervezett menetidő csökkentéshez szükséges. Kollégáink idegen nyelven megszerezték egy osztrák szakaszra a kiegészítő tanúsítványt, ami komoly érték, mert ez azt is jelenti, hogy a MÁV-START mozdonyvezetői ennek a kihívásnak is eleget tudnak tenni. Büszkék vagyunk arra, hogy amiben a magyar és az osztrák fél megállapodott, arra fel tudtunk készülni, és a projekt megvalósulása esetén, amin gőzerővel dolgozunk továbbra is, a mainál is versenyképesebb szolgáltatást tudunk nyújtani utasainknak.
Osztrák mozdonyvezetők is szereznek tanúsítványt a magyar szakaszra?
Igen, ez lesz a következő lépés. Ősszel indul egy tanfolyam osztrák mozdonyvezetők számára a Baross Gábor Oktatási Központban. Ezt követően lehet indítani további vonatpárokat, amelyek hegyeshalmi megállás nélkül közlekednek majd Budapest és Bécs között.