A MÁV-START szentesi telephelyén mutatták be a Vásárhely 1-es tram-traint. Az első három jármű Hódmezővásárhely és Szeged között 2021. szeptember végén állhat majd forgalomba.
A 37 méter hosszú, hetventonnás, túlméretes tram-train szállítmány január 9-én a hajnali órákban ért Szentesre. A három kamion december 30-án indult el Valenciából, majd Franciaországon, Németországon és Ausztrián keresztül érkezett Magyarországra. A tram-train szerelvény három különálló, szétszerelt darabját a kamionokról két 60 tonnás daruval emelték le. Ezt követően a szentesi járműbiztosítási telephely korszerű emelőcsarnokába vontatták. A járművek beüzemelését a 92 éves, Magyarországon jelenleg egyedülálló technológiát biztosító Szentesi Motorgarázsban végezték el a Stadler mérnökei.
Lázár János, a Hódmezővásárhely – Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos elmondta: „A tram-train egyszerre közlekedésfejlesztési, városfejlesztési és vidékfejlesztési beruházás. Közlekedésfejlesztés, hiszen az ország legmodernebb kötöttpályás közlekedési rendszere épül ki két megyei jogú város között, amely mindenki számára hozzáférhető, gyors, biztonságos és megfizethető közösségi közlekedést kínál. Városfejlesztés, hiszen Hódmezővásárhely és Szeged néhány éven belül ikervárossá válhat, amely új lehetőségeket nyit meg, és fejlődést hoz mindkét település számára. Vidékfejlesztés, mert a megyeszékhely szolgáltatásait könnyen elérhetővé teszi a kisebb településeken élők számára, ami növeli lakóhelyük életszínvonalát és erősíti a vidék megtartó erejét.”
Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: „Arra törekszünk, hogy a legfenntarthatóbb, legzöldebb, leginnovatívabb megoldásokat alkalmazzuk, és ezzel a magyar vasutat versenyképessé tegyük európai szinten is. A megyeszékhelyek elővárosi közösségi közlekedésének fejlesztése kiemelt jelentőséggel bír. A tram-train beruházás mintául szolgál majd a jövőbeli agglomerációs fejlesztésekhez. Az új járműtípus bevezetése azon felül, hogy minőségi fejlődést hoz a térség közösségi közlekedésébe, 70-80 új munkahelyet is teremtett az elmúlt években a vasúttársaságnál. A tram-train nem csupán új technológia, hanem egy meghatározó lépés is legfőbb célunk, a tömegközlekedés versenyképessé, fenntarthatóvá és szerethetőbbé tétele felé. Hódmezővásárhely és Szeged között a várható 37 perces menetidővel ez lesz a leggyorsabb eljutási mód, a teljes járműparkkal csúcsidőszakokban akár 15 percenként is indíthatók a vasút-villamosok.”
Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója hozzátette: „Nekünk, akik a közösségi közlekedés folyamatos fejlődéséért dolgozunk, nagy öröm most itt lenni, hiszen e korszerű járművel ezen a 92 éves szentesi telephelyen a tradíció és az innováció találkozik. A fejlesztés egyedülálló Magyarországon, ez a modern jármű újabb jelképe a magyar vasút fejlődésének. Bizonyítja járműparkunk folyamatos fejlesztését – a digitális utastájékoztató felületek, a WIFI elérhetőség, az utastéri szelektív hulladékgyűjtés, a kerékpárszállítás és a kerekesszékkel történő utazás lehetősége utasaink kényelmét, biztonságát, a komfortosabb utazást garantája.”
Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte: „A Citylink tram-train kiforrott és megbízható terméke a Stadlernek, 2006-os debütálása óta összesen 165 járműre érkezett megrendelés, amelyből 111 egység működik utasforgalomban. A járműtípus jelenleg Németországban, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban és Mexikóban közlekedik, illetve rövidesen Magyarországon és Walesben is megkezdheti az utasok szállítását. ”
A Stadler tájékoztatása szerint várhatóan 2021 tavaszán megérkezik a következő két tram-train szerelvény is Szentesre, és várhatóan ez év nyaráig további öt vasút-villamos szállítása is megtörténik.
A 37 méter hosszú, hetvenegy tonnás, dízel-villamos hibrid tram-train 216 férőhelyes, melyből 4 mozgássérült hely. Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán a KRESZ előírásai alapján 50 km/órás maximális sebességgel haladhat, a két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással, 100 km/órás megengedett sebességgel szállíthatja majd az utasokat. A komfortos, nagy részben alacsonypadlós és akadálymentes CityLink jármű a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkezik. A két multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsik szállítása is biztosított. A tram-train Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik majd Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül megy Hódmezővásárhely nagyállomásig. A tram-train vonalán közel négy kilométeres egyvágányú villamospálya épült a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, Hódmezővásárhelyen összesen öt váltóval és hat megállóval (Hódmezővásárhelyi Népkert, Strandfürdő, Hősök tere, Kossuth tér, Kálvin János tér, Hódmezővásárhely nagyállomás), valamint a kapcsolódó felsővezeték-hálózattal. A városi szakaszon három megálló kétvágányú, ahol az ellenkező irányba közlekedő szerelvények találkozni tudnak. A kivitelezés részeként Hódmezővásárhelyen 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki.
A tram-train útvonalán fekvő jelentősebb megállóhelyeken jegyértékesítő automatákat telepít a vasúttársaság, melyekből vasúti jegyek és bérletek, a Szegeden már megszokott SZKT-termékek, valamint a kifejezetten Szeged és Hódmezővásárhely közötti utazók számára kialakított tram-train termékek egyaránt elérhetők lesznek. Telepítésük várhatóan 2021 második negyedévében kezdődik, Szegeden 6, Hódmezővásárhelyen mind a 7 megállóban lesz automata.