Január 25-én az Európai Vasúti Díj átadója volt az első kiemelt esemény a Vasút Európai Évében, amelyet január 26-án a CER Vezető Bizottságának ülése és közgyűlése követett. A virtuális eseményeken a MÁV képviseletében dr. Homolya Róbert elnök-vezérigazgató és Kukoda Bernadette nemzetközi kapcsolatok igazgató vettek részt.
Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) és az Európai Vasútipari Unió (UNIFE) által életre hívott Európai Vasúti Díjat idén az alsó-szászországi Coradia iLint projekt kapta a világ első hidrogénmeghajtású személyszállító vonatának kifejlesztéséért. A regionális forgalomra tervezett, 1000 km-es hatótávval rendelkező, zéró kibocsátású szerelvények 2022-től állhatnak forgalomba. A Vasút Európai Évére tekintettel idén két különdíjat is átadtak az eseményen: David Sassoli, az Európai Parlament elnöke a 4. vasúti csomagban betöltött vezető szerepéért, míg Vincent-Immanuell Herr és Martin Speer aktivisták és szerzőpáros a 18 éves uniós állampolgárok számára elérhető, ingyenes InterRail-jegyet lehetővé tévő mozgalom elindításáért részesültek külön elismerésben.
A CER Vezető Bizottság ülése és közgyűlése kiemelten foglalkozott 2021 eseményeivel, így az Európát keresztülszelő TEN-T vonattal is. A Vasút Európai Évéhez kapcsolódóan a CER fokozott kommunikációs tevékenységet folytat, s tagjait is arra ösztönzi, hogy használják ki ezt az egyedülálló lehetőséget a vasút előnyeinek népszerűsítésére. Az európai vasúti forgalomirányítási rendszerrel (ERTMS) kapcsolatban elhangzott, hogy az elmúlt öt évben Európában forgalomba helyezett 5000 új vasúti jármű közül csupán 900-at szereltek fel ERTMS-sel. Emellett körülbelül 2700 darab átalakított, használt jármű rendelkezik fedélzeti berendezéssel, ami igen alacsony aránynak számít. A pályamenti berendezéseket tekintve a törzshálózati folyósok 15%-a van felszerelve a rendszerrel. A cél a telepítés nagyívű felgyorsítása a mostani és a következő évtizedben.
Napirenden szerepelt többek között az is, hogy a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásainak mérséklése érdekében az Európai Bizottság véglegesítette a 2021 és 2027 közötti időszakra vonatkozó uniós költségvetést (MFF), amely 1074,3 milliárd eurót tesz ki. Elindítják a NextGenerationEU, 750 milliárd euró értékű helyreállítási programot. Az ágazatra vonatkozó többi pénzügyi kerettel (CEF, Horizon Europe, helyreállítási és rezilienciaépítési eszköz) kapcsolatos jogszabály a következő hetekben jelenhet meg. Valamennyi uniós pénzügyi keret lehetőséget ad arra, hogy a vasúti szektor kilábaljon majd a járvány okozta válságból.