Életének 100. évében elhunyt Székely Tamás, a MÁV szignál feltalálója, a vállalat egykori munkatársa. Emléke előtt a MÁV-csoport országos megmozdulással, a szerző minden hangosbemondóból felhangzó dallamával tisztelegett szeptember 24-én.
1964-ben üzembe állították a vasúttársaság új, MÁVOX elnevezésű hangrendszerét, melyet a MÁV Távközlési és Biztosítóberendezési Központi Főnökség Rádió- és Készülékfejlesztési Csoportja – és annak vezetője, Székely Tamás – pontosan ismert…
A kezdetek
1972-ben – amikor nyugat-európai mintára felmerült az igény egy egységes szignál bevezetésére – a közlekedési társaság jeligés pályázatot írt ki, melynek követelményei egyérteleműek voltak: az új dallam legyen egyszerű és „fülbemászó”, frekvenciakészlete essék a hangosítóeszközök beszédsávjába, induljon hangsúlyosan, ne „záruljon le”, hangkészlete pedig ne legyen szokatlan harmóniájú, ijesztő, de álmosító sem.
A készülék
Mindezek előtt nem sokkal Székely Tamás is feladatot kapott: egy szignál megszólaltatására képes szerkezet megtervezésére kérték fel, amely elkészült és a DG-1 (dallamgenerátor 1) elnevezést kapta. Az eredmény egy mozgó elemek nélküli, integrált áramkörök, tranzisztorok, ellenállások segítségével megépített, teljes egészében elektronikus eszköz, az általa keltett hangok pedig a MÁVOX berendezésein keresztül is jól hallhatók voltak.
Ahol a történetek összeérnek
Székely Tamástól csupán a dallamgenerátor-készülék tervezését várták, de titokban ő maga is benevezett a pályázatra. 1972 júliusában ő volt az, aki a MÁV vezetőiből álló zsűri számára egy másik épületből, telefonvonalon játszotta le sorban a pályaműveket. Végül a D-A-H-A-Fisz-G-Fisz dallamot a 30 pályamunka közül nyertesnek választották ki. A győztes a dallamért 3000, a jövőbeli lejátszások jogdíjaiért pedig további 5000 forintot kapott.
A Keleti pályaudvaron debütált
A „Tilinkó” becenéven elhíresült dallam a DG-1 dallamgenerátor segítségével 1973 októberében csendült fel először a Keleti pályaudvaron. Az egyéves kísérleti szakaszban a MÁV utasai olyannyira megszerették, hogy a mintapéldány alapján elkezdték a DG-1 sorozatgyártását az Elektronikus Mérőkészülékek Gyárában. 1973 decemberéig a nagyobb, 1974 folyamán már a kisebb állomásokon is bevezették a szignált, majd a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium Vasúti Főosztályának 1974. november 4-én kiadott rendelkezése alapján első egységes megszólaltatására 1974. november 7-én került sor. Így vált a MÁV-szignál a közösségi közlekedést használók mindennapjainak részévé.