Európa vasúti vezetői találkoztak Párizsban

párizs találkozó Hírvonal

2025.10.21 14:56
szerző: MÁV-KIG

Az SNCF Voyageurs párizsi központjában gyűltek össze az európai személyszállító vasúttársaságok vezérigazgatói, hogy megvitassák a kontinens vasúti közlekedésének jövőjét és a nagysebességű hálózat kiépítésének stratégiáját. A tanácskozás célja az volt, hogy közös állásfoglalást alakítsanak ki az egységes európai vasúti rendszer megteremtéséről, amely gördülékeny, határokon átnyúló szolgáltatásokat kínál, és valódi alternatívát nyújt a fenntartható mobilitásban. A találkozó eredményeként elfogadott határozat új lendületet adhat az uniós nagysebességű vasúti fejlesztéseknek és a vasúti modális váltás előmozdításának.

Az SNCF Voyageurs 2025. október 16. és 17-én Párizsban látta vendégül az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közösségének (CER) és a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) európai személyszállító vasúti társaságok vezérigazgatóit éves találkozójukon, hogy megvitassák az ügyfelek és az utasok számára kidolgozott hosszú távú jövőképüket. Pierpaolo Settembri, az Európai Turisztikai és Közlekedési Biztos helyettes kabinetfőnöke nyitó beszédében méltatta a vasutat, amiért az minden más ágazatnál jobban megtestesíti az egységes európai szemléletet, összeköti az embereket, erősíti a piacot és lehetőségeket teremt. Mindezek mellett megerősítette a Bizottság elkötelezettségét egy erős nagysebességű vasúti cselekvési terv iránt. Az ülés eredményeként született határozat megalapozza az együttműködési lehetőségeket a vasútra való modális váltás fellendítése érdekében Európa-szerte.

Az egyre növekvő társadalmi igények tudatában, az európai személyszállító vasúttársaságok nagy várakozással tekintenek az Európai Bizottság hamarosan bemutatásra kerülő, nagysebességű vasutakra vonatkozó cselekvési terve elé. Ezt a várakozást erősítette meg Settembri úr beruházás támogatásáról szóló bejelentése is, amely összhangban áll azzal a mintegy 546 milliárd euróra becsült forrásigénnyel, amely szükséges a mindenki számára hozzáférhető vasúti hálózat kiépítéséhez. Ez a fejlesztés lehetővé tenné, hogy a nagysebességű vasutak mindenki számára elérhetővé váljanak. A kezdeti kötelezettségvállalás várhatóan mintegy 340 milliárd euróval indulhatna, amelyet fokozatosan akár 500 milliárd euróra is bővíteni lehetne.

A találkozón elfogadott határozatban a személyszállító vasúttársaságok vezetői hangsúlyozták az összehangolt európai fellépés jelentőségét a közös vízió sikeres megvalósítása érdekében. Ennek első lépéseként egy valódi európai nagysebességű vasúti hálózat kiépítését tartják szükségesnek, amely összeköti a fővárosokat és a nagyobb városokat, biztosítva a határokon átnyúló, gördülékeny és nagysebességű közlekedést. A rendszernek szoros együttműködésben kell működnie a regionális és a hagyományos távolsági vasúti szolgáltatásokkal.

Az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) bevezetésének felgyorsítása kulcsszerepet játszik e cél elérésében. Emellett az erős köz- és magánszféra közötti partnerségek (PPP-k), valamint a testreszabott finanszírozási modellek – például a szabályozási eszközalapú (RAB) megközelítés – alkalmazása elengedhetetlen az ambiciózus terv zökkenőmentes és fenntartható megvalósításához. Mindemellett hangsúlyozta, hogy a vasútra nehezedő pénzügyi és bürokratikus terheket meg kell reformálni a közlekedési módok közötti egyenlő versenyfeltételek megteremtése és az ágazat versenyképességének biztosítása érdekében, beleértve a méltányos energiaadóztatást, a gördülőállomány gyorsabb tanúsítását és a harmonizált menetvonal-elosztást is.

A résztvevők megerősítették elkötelezettségüket a zökkenőmentes, határokon átnyúló vasúti jegyértékesítés megvalósítása iránt, hangsúlyozva az ágazat közelmúltbeli és közeljövőben elért eredményeit a CER Jegyértékesítési Ütemterv szerint. A Nyílt Értékesítési és Elosztási Modell (OSDM) bevezetése, a foglalási horizontok 6 hónapra való meghosszabbítása és a CIT Ütemterv Folytatásáról szóló Megállapodás (AJC) szélesebb körű elterjedése a haladás legjelentősebb jelei közé tartozik.

Az ilyen ágazati megoldások elősegítik, hogy a polgárok korszerű, intermodális foglalási rendszerekhez férjenek hozzá, mellyel megőrzik a vasúttársaságok versenyképességét. A vasúti személyszállító vállalatok ezért arra kérik az Európai Bizottságot, hogy egy stabil és kiegyensúlyozott szabályozási keret kialakításával segítse elő ezen rendszerek széles körű elterjedését.

A vasút a legmegbízhatóbb partner az EU közlekedési ágazat dekarbonizációjára irányuló erőfeszítéseiben. A résztvevők kifejezték abbéli reményüket, hogy a Bizottság támogató intézkedéseinek köszönhetően az ágazat elmúlt években tett vállalásai és beruházásai lehetővé teszik egy egységes, zökkenőmentes foglalási és jegyvásárlási élmény kialakítását, valamint a nagysebességű vasúti szolgáltatások összekapcsolását – mindezt annak érdekében, hogy a polgárok igényeinek és elvárásainak megfelelő, korszerű közlekedési rendszer jöjjön létre.

Alain Krakovitch, az SNCF Voyageurs TGV-IC igazgatója elmondta: „Büszke vagyok arra, hogy üdvözölhettem az európai vasúti személyszállítás képviselőit éves találkozónkon Párizsban. Arra is büszke vagyok, hogy bemutathattam a TGV M-et. A TGV ezen új generációja az SNCF Voyageurs zászlóshajója, és valódi műszaki és ipari kihívást jelent európai szinten. A nagysebességű vasút egyre több utast vonz, és a távolsági kapcsolatok egyre inkább normává válnak, így a vonat Európa kézzelfogható szimbólumává válik. Folytatnunk kell ennek a nagysebességű hálózatnak az építését és az európai kapcsolatok fejlesztését. Hiszem, hogy ugyanaz a meggyőződés egyesít minket: a vasút Európa legjobb válasza az éghajlatváltozásra, az összekapcsoltságra és a kohézióra.”

François Davenne, az UIC főigazgatója elmondta: „Döntő pillanatban vagyunk az európai vasút számára. A CER-rel és tagjainkkal együtt elkötelezettek vagyunk a Jegyértékesítési Ütemterv megvalósítása, a zökkenőmentes jegyértékesítés támogatása, a megbízható és méltányos kapacitásszabályozás biztosítása, valamint egy olyan európai nagysebességű vasúti főterv előmozdítása iránt, amely a vasutat a távolsági mobilitás gerincévé teszi. Ezek a prioritások nem csupán technikai vagy operatív jellegűek; tükrözik azt az Európát, amelyet összekapcsoltabb, fenntarthatóbb és ellenállóbb Európát szeretnénk építeni. Az operatív szakértelem, a digitális innováció és a közös szabványok ötvözésével közös jövőképünket kézzelfogható előnyökké alakítjuk az utasok számára szerte a kontinensen.”

wgf