Június 17-én dél körül nagy mennyiségű, este pedig még egy, a korábbit többszörösen meghaladó, a Szent Mihály-hegyről lezúduló kő- és sárlavina árasztotta el a szobi vasútvonal vágányait a Dömösi átkelésnél, Nagymaros és Szob állomások között. A második omlás hordaléka a 12-es főutat is eltorlaszolta, járhatatlanná tette. Az utasok biztonságának garantálása érdekében szerdán kora délutántól – bizonytalan ideig – leállította a vonatforgalmat a MÁV.
A vasútvállalat rendszeresen geodéziai felméréseket végeztetett a fokozottan védetté nyilvánított tájvédelmi területen, és már korábban felvette a kapcsolatot az érintett Ipoly Erdő Zrt.-vel és a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósággal, keresve egy egységes, végleges beavatkozás lehetőségét. Az egyeztetések alapján folyamatban van a hegyoldal további erózióját megakadályozó beavatkozás tervezésének előkészítése.
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a MÁV szakemberei ma délelőtt megvizsgálták a szerdai földcsuszamlás által okozott károkat a 12-es főúton és a vasúti pályán. Még tart a helyzet elemzése, péntekre készülhet el az ideiglenes helyreállításhoz szükséges erőforrások, gépek felmérése és az ehhez szükséges ütemterv. A vasúttársaság igyekszik a lehető leggyorsabban elvégezni a helyreállítást, de így is hosszú időt fog igénybe venni a munka, mire újra biztonságosan megindulhat a vonatközlekedés Nagymaros és Szob között. A vonatforgalom tegnapi leállítását követően a vasúttársaság pótlóbuszokat rendelt a Nagymaros és Szob, valamint a Szob és Zebegény közötti szakaszokra. A 12-es főút lezárása miatt a buszok hosszabb útvonalon közlekednek, emiatt nagyobb eljutási idővel kell számolni a Nagymaros és Szob között utazóknak. Budapest és Nagymaros között nem okoz számottevő késéseket az északi vonalszakasz lezárása.
A szerdai esőzés egy kilométernyi szakaszon öntötte el sárral, kövekkel a vasúti pályát a Dömösi átkelésnél. Mintegy 70 méteren a vágány alatti töltés több helyen károsodott, az ágyazatot kimosta a hegyoldalról lezúduló víz. Az omlások során kb. 800 köbméternyi, 10-50 centiméteres darabokból álló kőtörmelék került a vasúti pályára. A 40-60 fokos meredek hegyoldalon nincs aljnövényzet, a fák törzse között a kopár, csapadéktól fellazult, földes-köves felszín látható, így akadály nélkül moshatta le az eső a MÁV Zrt. vagyonkezelésű területen kívüli hegyoldalt. A drasztikusan megváltozott időjárási körülmények következtében egyes heves esőzések alkalmával 10-20 perc alatt akár egy havi csapadék is érheti a Szent Mihály-hegy déli oldalát. A hegyoldalról szerdán lezúduló sár- és kőgörgeteg percek alatt megtölthette a kiépített görgetegfogó fal mögötti teret, így a fal már nem tudta ellátni funkcióját.
A terület hegy felőli, erózióra hajlamos része Natura 2000-es és fokozottan védetté nyilvánított tájvédelmi körzet, amire kiemelten figyelni kell a végleges beavatkozás tervezésénél. A vasúttársaság nem jogosult saját hatáskörben intézkedést hozni a további hegyomlások elkerülése érdekében, ezért már tavaly felvette a kapcsolatot a terület vagyonkezelőjével (Ipoly Erdő Zrt.), valamint természetvédelmi kezelőjével (Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság), keresve, hogy milyen átfogó beavatkozással akadályozható meg a hegyoldal további eróziója. Az egyeztetések alapján folyamatban van a szükséges beavatkozás tervezésének előkészítése, mely a hegyoldal bevédésére, azaz a probléma forrásának mérséklésére koncentrál.