A MÁV-START és a MÁV Nosztalgia ismét retró hétvégével várja a vasútbarátokat és az érdeklődőket. Már július 31-én, pénteken is lesz egy délutáni vonat, amelyet egy eredeti színben pompázó Csörgő mozdony továbbít. Augusztus elsején, szombaton és 2-án, vasárnap több vonatban futnak régi személykocsik és mozdonyok az észak-balatoni vonalon. A vonatok élén a Nohab, a Szergej, a Csörgő, a Púpos mozdonyokon felül egy 424-es gőzmozdony is szolgálatba áll. A megújult Utasellátónak köszönhetően a régi és a mai idők fedélzeti vendéglátásával is találkozhatnak az utasok. A retró hétvége előestéjén, július 31-én, pénteken Kőbánya-Kispestről Tapolcára a 17:47-kor induló Tekergő gyorsvonatot egy eredeti, gyári színre visszafestett M41 2103-as, becenevén Csörgő mozdony továbbítja. A vonatban futó személykocsik korhűen olajzöld színezetűek lesznek.
A 424-es gőzmozdonyok rendszeresen továbbítottak annak idején azúrkék-achátszürke kocsikból álló vonatokat is, ezért a szombati 1972-es számú Tekergő gyorsvonatban a vastagcsíkos, újabb arculat szerinti fülkés kocsik lesznek besorozva. A gyorsvonat Kőbánya-Kispestről indul 7:47-kor és Székesfehérvárról 9 órai indulással viszi a gőzös Tapolcáig. A vékonycsíkos retró szerelvény dízelmozdonyokkal a hétvége mindkét napján közlekedik, szombaton a 16907-es számú, Székesfehérvárról 13 órakor Tapolcára induló és az 1973-as számú Tapolcáról 16:37-kor Székesfehérvárra induló Tekergő gyorsvonatokon Szergejjel. Vasárnap pedig az 1972-es Székesfehérvárról 9 órai indulással Tapolcáig és a 16906-os számú, Tapolcáról 12:37-kor induló Tekergőben Nohab mozdony vontatta vékonycsíkos kocsik közlekednek.
Vasárnap a 19704-es számú, Székesfehérvárról 14 órás indulású és a 19701-es számú, Tapolcáról 17:40-es indulású Kék Hullám sebesvonatot egy Nohab és egy Szergej mozdony együttesen vontatja. Tapolca felé a Nohab, Székesfehérvár felé a Szergej lesz a vonat elején. Ugyancsak vasárnap az 1972-es Székesfehérvárról 9 órakor Tapolcára és a 16906-os Tapolcáról Székesfehérvárra 12:37-kor induló Tekergő gyorsvonatot Nohab mozdony húzza. Vasárnap M62-es Szergej vonatja a 9710-es Székesfehérvárról 4:29-kor Tapolcára induló személy, a 19707-es Tapolcáról 7:40-kor induló Kék Hullám, a 19704-es Székesfehérvárról Tapolcára 14 órakor induló Kék Hullám és a 19701-es Tapolcáról 17:40-kor induló Kék Hullám vonatot.
Az M40-es Púpos mozdony továbbítja szombaton és vasárnap a Székesfehérvárról Tapolcára 11 órakor, szombaton a Tapolcáról 18:37-kor, vasárnap pedig a Tapolcáról 14:37-kor induló Tekergő gyorsvonatot.
A retró étkezőkocsit továbbító vonat változatlan formában közlekedik ezen a hétvégén is, itt az Utasellátó klasszikus ételei kóstolhatók meg, többek között paprikás csirke, marhapörkölt, töltött káposzta, mellé desszertnek Utasellátó csokiroló, italnak pedig akár retró Márka üdítő is. A fedélzeti vendéglátás jelenét és jövőjét megjelenítő modern kocsikból már kettő is közlekedik, így még több járatban élvezhetők a finom ételek és frissítő italok. A már ismert CAF WRmz étkezőkocsiban és a közelmúltban külső arculatváltáson átesett DWA WRRmz 007-es étkező-bisztrókocsiban is étkezhetnek útközben az utasok. Valamennyi étkezőkocsit továbbító vonaton külön erre az alkalomra vezényelt munkatársak gondoskodnak az utastájékoztatásról, az étkezőkocsik szolgáltatásának népszerűsítéséről.
Valamennyi vonat normál díjszabással közlekedik, azokon a MÁV-START által biztosított összes kedvezmény és különleges ajánlat – az új Balaton24 és Balaton72 napijegy – igénybe vehető, kerékpár is szállítható. A Kék Hullám vonatokon az InterCity kocsik, a gyorsvonati kocsik a Budapest–Balatonalmádi szakaszon, a Tekergő gyorsvonatok a Budapest–Székesfehérvár szakaszon korlátozott számban váltható pótjeggyel vehetők igénybe.
Háttér:
424-es gőzmozdony
A MÁV legismertebb gőzmozdonya, „Nurmi” és „Bivaly” beceneveket kapott. Az 1924-től kezdve három és fél évtizeden át gyártott típusból még a koreai vasúthálózatra és Tito különvonatainak élére is jutott néhány példány, a legelsőt és a legutolsót pedig a Vasúttörténeti Parkban őrzik. Mindemellett kettő a mai napig közlekedik nosztalgiavonatok élén – és idén a retró hétvégén is, szombaton az azúrkék gyorsvonati, vasárnap a zöld személyvonati szerelvénnyel.
M41 2103-as dízelmozdony
A jellegzetes motorhangja alapján „Csörgő” néven emlegetett típus állandó szereplő a Balaton északi partján – itt azonban egy eredeti színére visszafestett példánya idézi meg a ’70-es évek vonatait a hozzáillő zöld személykocsikkal! A második retró hétvégén a szerelvényben egy korhű színű vezérlőkocsi is bemutatkozik, amelynek köszönhetően a vonat végén lévő mozdony is vezethető a szerelvény elejéről.
M61-es Nohab mozdony
A különleges megjelenésű vontatójárművek a lekerekített végüket és számos műszaki megoldásukat amerikai licenc alapján kapták meg, de születési helyük – egyben pedig névadójuk is – a svédországi NOHAB gyár volt. Magyarország számára mindössze húsz darab készült 1963-ban, de ritkaságuk és különleges származásuk miatt mindvégig nagy megbecsülésnek örvendtek. Először expresszeket és kormányzati vonatokat húztak, majd a ’80-as évektől kezdve a Balaton északi partján lett új szolgálati helyük, ahol a tájkép részévé is váltak. A mindennapi forgalomból pont két évtizede búcsúztak, de nosztalgiamozdonyként négy is megmaradt közülük, s létszámuk még külföldről vásárolt rokonaikkal is gyarapodott. A vonatok egy része dupla mozdonnyal közlekedik, egy Nohab és egy Szergej is lesz a szerelvény élén.
M62-es Szergej mozdony
A svéd mozdonyokhoz hasonlóan ez a típus is a származási helyének köszönheti a becenevét: „Szergejt” ugyanis több száz társával együtt a szovjet ipar készítette nemcsak Magyarország és a saját hazája, hanem sok más szocialista ország számára is. A tehervonatok élén ma is nélkülözhetetlen gépek korábban rendszeresen láthatók voltak nyaranta személyvonattal is – ez azonban ma már csak a kortárs kocsikkal lehetséges.
Ebből a mozdonyból három is eredeti színét kapta vissza az elmúlt évek során, ezek közül kettő is közlekedik a retró hétvégéken. A szombat reggel Székesfehérvárról induló vonatot egy M62 és egy M41-es közösen húzza majd, a vasárnap kora délután pedig a Tapolcáról induló vonatban a ’60-as éveket idéző gyorsvonati kocsikkal fog közlekedni.
M40-es dízelmozdony
Az amerikai hangulat nemcsak a svéd gyártókat, hanem a magyar ipart is megihlethette – így születhettek meg a 60-as években Ganz-MÁVAG gyárban az M40-es típusú gépek, amelyek kinézetük alapján nem véletlenül kapták a „Púpos” becenevet. Manapság a típussal csak igen ritkán lehet találkozni, akkor is csak tehervonatok élén, így üzemük önmagában is különleges alkalomnak számítana – a retró hétvégén viszont a két nosztalgia festésű mozdony párban fog közlekedni. A szerelvényben ráadásul a zöld színét visszakapott poggyászkocsi és egy nosztalgia-étkezőkocsi is ott lesz, amelyben a ’70-es, ’80-as évek Utasellátó hangulata az étel- és italkínálatban is megelevenedik – például a csokirolóval.