2022. november 22-én három év után ismét ülésezett az ÖBB-MÁV Vasúti Állandó Munkacsoport (VÁMCS). Az operatív vezetői szintű grémium a pandémia alatt szüneteltette munkáját, mivel a résztvevők a személyes találkozásokat részesítették előnyben és az osztrák kollégákkal a vezetőitől a munkaszintig rendkívül szoros a napi együttműködés. Idén ugyanakkor úgy döntöttek a felek, hogy érdemes a munkacsoport keretében áttekinteni az összegyűlt közös témákat, még akkor is, ha erre most az online térben került sor MÁV szervezésben.
A MÁV Zrt. részéről az ülést delegációvezetőként Pósalaki László forgalmi és üzemirányítási igazgató vezette le, a MÁV-START Zrt. témáit Bihari Lajos üzemirányítási vezető prezentálta. Az osztrák fél részéről mind a pályaműködtető ÖBB Infrastruktur AG, mind az ÖBB Personenverkehr AG (személyszállítás) szép számban képviseltette magát. A felek áttekintették a Hegyeshalomnál ki-belépő vonatok forgalmának elemzését. Szó esett a TIS adatküldésben várható változásokról és a Határforgalmi Kommunikációs Rendszer előnyeiről. Tájékoztatás hangzott el a jelzési- és forgalmi utasítások MÁV utasításkorszerűsítési programjának keretében megvalósuló módosításáról, valamint a kapcsolódó egyéb forgalmi és műszaki jellegű utasítások módosításáról. A változások hatályba lépése a szükséges oktatások és vizsgáztatások megtörténte után, 2023. április 1-től várható. Az osztrák partnerek részére bemutatásra került a szlovák és román vasúttal már használatban lévő, kétnyelvű formanyomtatvány bevezetésére vonatkozó javaslat, amellyel a vágányzárakról szóló értesítések egyszerűsíthetők. Tájékoztatás hangzott el a Budapest-Hegyeshalom vonal biztosítóberendezési munkálatairól, amelyek révén növelhető a vasúti közlekedés hatékonysága, menetrendszerűsége, megbízhatósága és kiszámíthatósága, nem beszélve az átbocsátóképességről. Az osztrák és a magyar fél együttműködése a vasútüzem lehető legkisebb zavartatása érdekében a munkálatok idején kiemelt fontosságú lesz, azonban a jó együttműködést már most méltatta mind a MÁV Zrt., mind pedig az ÖBB.
A személyszállítási témák között szerepelt a Hegyeshalomnál belépő vonatok előjelentésének optimalizálása, illetve az ÖBB és MÁV-START üzemirányító központok közötti együttműködés erősítése, mely több mint tízéves múltra tekint vissza. Ezúttal az Üzemirányítást érintő információk kölcsönös megosztásának fontosságát és annak javítási lehetőségeit tekintették át a felek, továbbá együttműködésben állapodtak meg a Magyarország területén ÖBB tulajdonú járművet ért káresemény kapcsán.
A következő VÁMCS ülésre az ÖBB szervezésében, remélhetőleg személyes találkozás keretében kerül sor.