Együttműködési Megállapodást kötött a MÁV és a MÁV-START az Osztrák Szövetségi Vasúttal (ÖBB) a közlekedési kapcsolatok javításáról szeptember 24-én a berlini InnoTrans 2024 Nemzetközi közlekedési szakkiállításon. A megállapodás a személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának emelésére, és a műszaki területeken történő együttműködésre egyaránt kiterjed. Ez a kiállítás is bemutatta, milyen jelentős az érdeklődés a közösségi közlekedés iránt.
Megnyitotta kapuit szeptember 24-én, kedden az InnoTrans Nemzetközi közlekedési szakkiállítás Berlinben, ahol az első nap jelentős és előremutató megállapodást kötött a MÁV-VOLÁN-csoport és az ÖBB Holding AG vezetése. Az Együttműködési Megállapodást, amely egyaránt kiterjed a nemzetközi személyszállítás színvonalának emelésére, karbantartási feladatok ellátására és a vasúti árufuvarozás versenyképességének javítására, magyar részről Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója, Dr. Mosóczi László a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója, osztrák részről pedig Andreas Matthä, az ÖBB Holding AG igazgatóságának elnöke írta alá.
A megállapodás értelmében a két ország vasúttársasága Budapest és Bécs között a két órás menetidő elérését veszi alapul, ehhez próbálják igazítani a menetrendi struktúrát és a nemzetközi személyszállító vonatok megállási rendjét. Ugyan a menetidő jelentős csökkenése csak a Hegyeshalom és Bécs közötti vasútvonal felújítását követően, 2028-tól lehetséges, de addig is mindkét fél törekszik olyan menetrendi változtatások bevezetésére, amelyek alapján évről-évre egyre több személyszállító vonat közlekedhet rövidebb menetidővel, hegyeshalmi és tatabányai megállás nélkül. Jelenleg napi két pár Railjet vonat halad át hegyeshalmi megállás nélkül a magyar-osztrák határon a MÁV-START mozdonyvezetőivel egy pilot projekt részeként. Ennek kiterjesztése érdekében mind a MÁV-START, mind az ÖBB közösen biztosítják a mozdonyvezetőket és az ehhez szükséges vonatkísérő személyzetet. Az ÖBB törekedni fog arra, hogy ebben az új menetrendi modellben gyorsabb menetvonalon, új járművekkel közlekedhessenek a Budapestről induló és a Bécsen túl közlekedő Railjet vonatok. Ezzel együtt az utaselégedettség javítása érdekében olyan minőségbiztosítási rendszer kidolgozását vállalja a MÁV és az ÖBB, amely üzemzavarok esetén is lehetővé teszi a gyors és hatékony információcserét a cégcsoportok között.
A MÁV és az ÖBB vezetése egyetért abban, hogy a környezetbarát árufuvarozás előmozdításához a kombinált fuvarozás fejlesztése és a vasúti árufuvarozási kapacitás növelése szükséges. Ennek érdekében közösen olyan programot dolgoznak ki, amely lehetővé teszi, hogy a kombinált fuvarozást a Magyar Állam is támogassa. Közös cél továbbra is a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatása, valamint a záhonyi átrakókörzet forgalmának a fenntartása. A vasúti pályaépítési munkálatok, és az ezekkel járó korlátozások jelentős fennakadásokat okozhatnak a nemzetközi, közvetve pedig a belföldi vonatok közlekedésében. A MÁV és az ÖBB – a német vasút bevonásával – azon dolgozik majd, hogy az utasoknak mind a menetjegyvásárlásnál, mind az utazásnál a lehető legkevesebb zavartatással kelljen szembesülniük.
Ezt megelőzően hétfőn szintén Berlinben a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) Európai Vezető Bizottsága és az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közösségének (CER) Vezető Bizottsága is tagjává választotta Hegyi Zsoltot, a MÁV vezérigazgatóját.
A szeptember 27-ig tartó közlekedés-technológiai és mobilitási szakvásáron 200 ezer négyzetméterén 42 csarnokban állították ki termékeiket és mutatják be szolgáltatásaikat a cégek, minden közlekedéstechnikával kapcsolatos szakterület bemutatkozott. Az esemény mottója a „Jövő közlekedése”, ennek megfelelően a középpontba leginkább az energiahatékonyság, a környezetvédelem, a digitalizáció és az innováció került. A vasút nemcsak a jelen, hanem a jövő hatékony és leginkább környezetbarát közlekedési formája, és ennek az elvárásnak a gyártók is igyekeznek eleget tenni. A kiállított járművek iránt már szinte a kapuk megnyitása után óriási volt az érdeklődés, ami nem is csoda, hiszen a vállalatok igyekeztek a legújabb és leginkább innovatív termékeikkel megjelenni Berlinben. A Stadler itt mutatta be a környezetbarát és innovatív RS Zero fantázianevű vonatát, amely ugyan egy szóló kocsi, viszont alternatív hajtású, hidrogén és akkumulátoros hajtással egyaránt közlekedik. Ez a jármű a nem villamosított vonalakon garantálja a kibocsátásmentes közlekedést, akár Magyarországon is. A Stadler, mint a zöld technológiák élenjáró cége akkumulátoros hajtású járművet is bemutatott, egy Flirt-hez hasonló kétrészes motorvonatot. Ugyancsak nagy siker volt az Osztrák Szövetségi Vasutaknak (ÖBB) szállított emeletes KISS motorvonat is. A svájci cég nyolc járművét hozta el a kiállításra. A Siemens itt mutatta be először a Velaro nagysebességű vonatának azt a változatát, amelyet Egyiptomnak szánnak, így különlegesen meleg ékhajlati körülményekhez fejlesztették ki. De nem kell ennyire messzire menni ahhoz, hogy a legkorszerűbb technológiával találkozzunk, hiszen a Cseh Államvasút a Railjet szerelvényekhez hasonló húsz Vectrain fantázianevű, zárt rendszerű szerelvényt rendelt, amelyhez vezérlőkocsi is tartozik, és óránként 230 kilométeres sebességgel is tud haladni. Ezzel a szerelvénnyel – pontosabban annak három kocsiját – együtt mutatta be a Siemens a szintén 230 km/h-ra alkalmas, négyáramrendszerű Vectron mozdonyát is. Az Olasz Vasút (FS) is elhozta nagysebességű vonatát, a Frecciarossa 1000 szerelvényt, amely viszont a Hitachi Rail standján volt látható. A Hitachi Rail egyébként idén május végén fejezte be a Thales közlekedési üzletágának, a Ground Transportation System cég felvásárlását, így az új vállalat globális meghatározó szerepe megerősödik a fenntartható vasúti technológiák területén. De megjelentek itt, mégpedig nem kis érdeklődés mellett lengyel és horvát vasúti járműgyártók, előbbi például egy új, 200 km/h-ra alkalmas nagysebességű mozdonnyal, utóbbi pedig egy kétrészes motorvonattal. Ebből is látszik, hogy Kelet-Közép-Európa igyekszik felzárkózni az ismert nyugati járműgyártókhoz.
Az 59 országból érkezett mintegy 2940 kiállító közül hazánkból 25 cég jelent meg az idei InnoTranson. Az eseményen a V-Híd Csoport is önálló standon mutatja be szolgáltatásait keddtől péntekig. A HEPA magyar standon mellettük az Anro Gravitis Kft., a HC Linear Műszaki Fejlesztő Kft., a Bálind Kft., az IT.DOT Kft., a GANZ Danubius Watercraft&Carne Kft., és a Telcotrend Consulting Kft. is kiállított. Önálló standdal jelent meg a kiállításon – immáron hetedik alkalommal – az ugyancsak száz százalékos magyar tulajdonban levő Prolan cégcsoport is. A cég vasúti automatizálásban, energiaelosztásban, energiamérésben ajánl ügyfeleinek rendkívül innovatív termékeket és szolgáltatásokat, de ugyanígy otthonosan mozog önműködő vonatirányítási rendszerek vagy biztosítóberendezések kialakításában.
Az autóbuszok között az Ikarus kettő, tisztán elektromos hajtású járművet állított ki. Mindkét busz szóló kivitelű, az egyik rövidített változat, viszont egy feltöltéssel háromszáz kilométert tudnak megtenni.