A MÁV-START is csatlakozik 2023. április 1-jétől ahhoz a megállapodáshoz, mely szerint a nemzetközi utasok a célállomásukig többletköltség nélkül folytathatják útjukat abban az esetben is, ha egy másik vasúttársaság előző járata késik vagy törlik a menetrendből.
A CIT Utazás Folytatásáról szóló Megállapodásához (AJC) való csatlakozás jelentős mérföldkő, hiszen ez az első olyan vasúti utazási élmény növelését előirányzó intézkedés, amely társaságunknál megvalósul a CER Jegyértékesítési Ütemtervében előírt kötelezettségek közül. A megállapodás a vasúttársaságok kereskedelmi gesztusa az utasok felé abban az esetben, ha a jogszabályok nem kötelezik a vasutakat arra, hogy a továbbutazást biztosítsák, ha az utas az utazásra különböző vagy különálló jegyekkel, illetve szerződésekkel rendelkezik. Mostanáig 15 ország vasúttársasága csatlakozott az AJC-hez.
A Zöld Megállapodás (Green Deal) által meghatározott célok eléréséhez szükség van a modális váltásra a közlekedésben. Ennek érdekében a CER a Jegyértékesítési Ütemtervet 2021 őszén tette közzé, amely a tagok 2025-re és 2030-ra szóló vasúti jegyértékesítéssel kapcsolatos elképzeléseit fogalmazza meg az Európai Bizottság elvárásai alapján. A 2025-re meghatározott 8 célkitűzés közül a nemzetközi utasok támogatása zavartatás esetén, azaz a CIT Utazás Folytatásáról szóló Megállapodás az egyik lényeges pont. Ennek értelmében 2023. április 1-jétől a MÁV-START a nemzetközi utasoknak a nem egy szerződéshez tartozó jegyeik esetén is díjmentesen biztosítani fogja a továbbutazási lehetőséget igazolt csatlakozásmulasztás és késés esetén, a felárszolgáltatásokat azonban - mint első osztály, fekvő- vagy hálókocsi felár – meg kell fizetni. A MÁV-START csatlakozási szándékát 2021 évben jelentette be, de az előzetes tárgyalásokat a CIT-el a csatlakozási nyilatkozatunk előkészítése érdekében csak 2022 decemberében kezdtük meg.
A Jegyértékesítési Ütemterv végrehajtási státuszáról a CER 2022-ben végzett egy felmérést, melyben a MÁV-START és a GYSEV is részt vett. A résztvevő tagvállalatok a CER utasforgalmának több mint 93 százalékát képviselték, de nem minden EU-tagállam szolgáltatott adatot. Bár a felmérés eredménye alapján elmondható, hogy a vasúttársaságok elkezdték a felkészülést az előttük álló kihívásokra, azonban több területen még kiforratlanok az intézkedések, így a nemzetközi ajánlatok feltételeinek (pl. gyermekkorhatár) harmonizációja, illetve a valós idejű tájékoztatás nemzetközi normákhoz való igazítása még számos intézkedést igényel. A célok elérése érdekében kitartó közös ágazati erőfeszítésekre, illetve szorosabb együttműködésre lesz szükség más döntéshozó szervekkel is, közösségi és nemzeti szinten egyaránt. A terv végrehajtásának biztosítása érdekében félévente lesz hasonló felmérés, legközelebb április folyamán, melyre a MÁV-START is felkészül.