Az Úttörő- és Gyermekvasúton 75 év alatt mintegy 16 ezren szolgáltak kisvasutasként. A forgalom indulásának évfordulójára emlékezve napra pontosan július 31-én izgalmas programokat szerveztek a Gyermekvasutat működtető kollégák.
Izgalmas programok várták július 31-én a Gyermekvasút Széchenyihegy végállomásán a családokat, az egykori úttörő- és gyermekvasutasokat és a látogatókat. A budapesti Úttörővasút első szakaszán, Széchenyihegy és Virágvölgy között ugyanis napra pontosan azt megelőzően 75 évvel, 1948. július 31-én indult az első utasokat szállító vonat. Az állomás területén járműbemutatók és gyermekprogramok fogadták az érdeklődőket. Fel lehetett szállni a mozdonyok (Mk45, Mk48, C50 típusú dízelmozdony) vezetőfülkéjébe, valamint a ritkábban közlekedő nosztalgiakocsikba (Bk, Cax), a kisebbek kipróbálhatták az ugrálóvárat és a Gyermekvasút környékét bemutató óriás társasjátékot is. Az állomás üzemi épületében, a megnyitás után néhány évig a járművek karbantartásának helyszínéül szolgáló „motorszínben” a kisvasút elmúlt 75 évének tárgyi és fényképes emlékeiből, még tavasszal nyílt alkalmi kiállítás is fogadta a látogatókat. A nosztalgia motorvonat szerelvényének két ritkán látott járművére, a kis szalonkocsiba és a postakocsiba is felszállhattak az érdeklődők, a postakocsiban ünnepi emlékbélyegzés, a szalonkocsiban filmvetítés volt. A Gyermekvasút járművei kicsiben LEGO bemutatón is felsorakoztak.
Hűvösvölgy és Széchenyihegy között egész nap óránként közlekedtek a hagyományos szerelvények, Mk45-ös mozdonnyal. Az ünnep alkalmából az állomások pénztáraiban aznap jegyet váltó utasok alkalmi kéregjegyet is kaptak emlékbe. Az 1948-ban átadott első építési szakaszon nosztalgiavonatok is indultak, leggyakrabban gőzmozdonnyal. Ezen a három kilométeren vezetett sétán is részt lehetett venni, megtekintve a környék látnivalóit. Az ünnepnap 3700 ember utazott a Gyermekvasút szerelvényein.
A budapesti Úttörővasút első szakaszát 1948. április 11-én kezdték el építeni a Széchenyi-hegyen a Hegyhát út és Golfpálya út találkozásánál. Megépült Széchenyi-hegy végállomás, Normafa megállóhely, Csillebérc (Úttörőváros) és Virágvölgy (Előre) állomás, a vonatforgalom 1948. július 31-én indult meg. Az építkezés további két szakasszal folytatódott, a teljes vonalat 1950. augusztus 20-án adták át Hűvösvölgyben. Az Úttörő- és Gyermekvasúton 75 év alatt mintegy 16 ezren szolgáltak kisvasutasként. Erre az időszakra emlékezve áprilistól július 31-ig gyermekjegyet válthattak az egykori úttörő- és gyermekvasutasok, ehhez csak régi kisvasutas igazolványukat, vagy ellenőrzőkönyvüket kellett felmutatni.