A Nyugati pályaudvar tetőfelújítása mellett június 19-étől július 17-éig kiemelt karbantartásokat végeznek a pályaudvaron, annak teljes lezárásával.
A Nyugati pályaudvar vágánycsarnoka 90-95 százalékos készültségű. A gyorsétterem, a pénztárcsarnok, a 10. vágány melletti irodarész, a volt közért és még néhány tetőrész tetőszerkezetén is folyamatosan halad a munka. Tart a vágánycsarnok nyílászáróinak restaurálása, a nosztalgia órák felújítása, a vápafűtési rendszer és a villámvédelem kiépítése, valamint a vágánycsarnokban, több peronon a hangosítási rendszer felújítása.
A Nyugati pályaudvar egészét érintő átfogó karbantartás miatt ideiglenesen szünetel a vonatforgalom egy hónapig.
A jelentős karbantartási munkákat nem lehetne kivitelezni a vonatforgalom folyamatos fenntartása mellett, ám a vakáció időszakára időzítették azokat, hogy a felújítás minél kevesebb ingázó utazását, napi rutinját érintse. A karbantartás részeként megvalósul számos komfortjavító intézkedés, javítják a felsővezetéki hálózatot és a vágányokat, váltókat cserélnek, megújul az utastájékoztatás, megkezdődik az akadálymentesítés kiépítése, továbbá a csarnokon belül és kívül magasépítményi és közmű munkákat is elvégeznek. A karbantartás ideje alatt a Nyugatiból nem indulnak és oda nem is érkeznek vonatok, ezért jelentős menetrendi változások lépnek életbe a pályaudvart érintő vasútvonalakon.
A több mint száz szakember közreműködésével és számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű igénybevételével, hosszas előtervezéssel és szervezéssel zajló szerelési munkák eredményeként, a Nyugati pályaudvaron javul a berendezések működése, jelentősen csökken a meghibásodások, az üzemzavarok száma. A MÁV FKG és külső vállalkozások bevonásával a vasúti pályán végzett munkáknak köszönhetően megelőzhető lesz a sebességkorlátozások bevezetése, javul a menetrend. A vágányokon, a váltókon, a biztosítóberendezésen, a felsővezetéki hálózaton és a peronokon végzendő munkálatok jelentős mértékben javítani fogják a pályaudvarra érkező és onnan induló vonatok menetrendszerű közlekedését, valamint összességében a pályaudvar szolgáltatásainak színvonalát.
A felújításáról tartott keddi sajtótájékoztatón Szentkirályi Alexandra arról beszélt, hogy a pályaudvaron évente 18 millió ember fordul meg, akik színvonalasabb szolgáltatást vehetnek igénybe a korszerűsítésnek köszönhetően. A kormányszóvivő s gazdaság megerősítését, új munkahelyek teremtését, a közszolgálatások - ezen belül kiemelten a vasúti közlekedés - fejlesztését emelte ki a kormány idei céljai közül, jelezve, hogy a vasúti közlekedés fejlesztéseként folyamatosan korszerűsítik a pályákat, felújítják és utasbaráttá teszik a pályaudvarokat, állomásokat. A vasútfelújítás a környezet védelmét is jelenti, hiszen a vasúti közlekedés az egyik legkörnyezetbarátabb közlekedési mód. "Aki autó helyett a vonatot választja, az 1 kilométeren 131 gramm szén-dioxid-kibocsátást tud megtakarítani" - fogalmazott a kormányszóvivő. Kifejtette, hogy a gazdaság újraindításában, új munkahelyek létrejöttében fontos szerepe van a belföldi turizmusnak. Az oltásoknak köszönhetően újra lehet indítani a gazdaságot, a turizmust. A MÁV-Volán-csoport és a hajózási társaságok az elmúlt években jelentős fejlesztéseket hajtottak végre, hogy minél környezetbarátabb közlekedési alternatívát adjanak a turisztikai úticélpontok eléréséhez.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára (ITM) is a vasút környezetbarát jellegére hívta fel a figyelmet. Mint mondta, a vonattal utazók átlagosan 71 százalékkal kevesebb káros anyaggal terhelik a környezetet, mint az autóval közlekedők. Az államtitkár szólt arról, hogy a Nyugati pályaudvar lezárása átmenetileg okozhat kényelmetlenséget az utasoknak, de szerinte mindez megéri, látva a terveket, a munkálatok előrehaladtát, valamint a közép- és hosszú távú eredményt. Az utasok türelmét, megértését kérte a felújítás időszakában, és kijelentette, a vasutasok mindent megtesznek, hogy minél zavartalanabbul lehessen közlekedni.
Juhász Roland, a Miniszterelnöki Kormányiroda állami vagyongazdálkodásért felelős államtitkára elmondta, a kormány 2021-ben 20 milliárd forinttal támogatja a MÁV versenyképes vasút programját. Az állami tulajdonos alapvető elvárása a vállalatokkal szemben a hatékony működés, ebben nagy lépés, hogy a közösségi közlekedés egységes irányítása érdekében létrejött MÁV-Volán csoport. Az integrációval az ország legnagyobb közösségi közlekedési szolgáltatója, munkáltatója alakult meg.
Homolya Róbert, a MÁV-Volán csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, a felújítási projekt kritikus szakaszhoz érkezett azzal, hogy június 19-étől július 18-áig teljes egészében kizárják a vonatközlekedést a felújítás, karbantartás miatt. A vonatközlekedés változásáról az utasok tájékoztatására kiemelt figyelmet fordítanak, például a Nyugatiban és az érintett állomásokon 40 nagyméretű információs táblát és 200 lábon álló táblát helyeztek ki, diákok is segítik a tájékoztatást. Példaként említette, hogy a Nyugati pályaudvar lezárása miatt az esztergomi vonalról Rákosrendezőre, a veresegyházi vonalon Rákospalota-Újpest állomásra, a debreceni IC-k Zuglóba, a szegedi IC-k Kelenföldre, a lajosmizsei szakaszról Kőbánya-Kispestre érkeznek és indulnak a vonatok. A Budapesti Közlekedési Központtal együttműködve alakították ki az átadó pontokat, és arra törekedtek, hogy ezek kötött pálya mentén legyenek.
A vonatközlekedés változásai a Nyugati pályaudvar karbantartása idején:
A megváltozott célállomások, átszállási helyek miatt érdemes akár negyed órával hosszabb eljutási idővel számolni főként a korlátozás kezdeti időszakában.
A Nyugati pályaudvar lezárásáról a www.mav.hu/nyugati oldalon tájékozódhatnak.
A tájékoztatótérkép itt tekinthető meg.