A 73. Vasutasnapon az idei hagyományos nyári kitüntetésátadáson július 7-én Dr. Kormányos László, a MÁV-START műszaki- és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese az Építési és Közlekedési Minisztérium által odaítélt Közösségi Közlekedésért Díjat vett át Nagy Bálint államtitkártól és dr. Pafféri Zoltántól a MÁV vezérigazgatójától. Vele beszélgettünk e rangos elismerés alkalmából.
Hogyan, és milyen érzésekkel fogadta e magas kitüntetést?
Hatalmas meglepetés és hihetetlen jó érzés volt egyszerre. Elképesztő volt számomra, hogy teljes titokban sikerült tartani, miközben a feleségemet is beszervezték és jelen lehetett e csodálatos pillanatban – hiszen ott tudtam meg az átadáskor, amikor a nevemet mondták. Ez a gesztus minden elképzelést felülmúlt, nagyon szépen köszönöm. Az elismerés megerősítette bennem azt, hogy alázattal szolgálni, időt, energiát nem kímélve az utasokért és a vasútért dolgozni igenis érdemes. Természetesen egy ilyen elismerés nemcsak nekem szól, hanem azoknak a mindenkori csapattagoknak, akikkel együtt dolgozhattam. Csak együtt, közösen lehetett eredményeket elérni, a vasutat szolgálni, értéket teremteni, az utasok számára folyamatosan javítani a szolgáltatásokat, bebizonyítani azt, hogy a vasút nemcsak a múlt, hanem a jövőt is jelenti. Továbbá ami a legfontosabb, a vasút iránti bizalmat visszaszerezni és megtartani.
Mióta dolgozik a MÁV-nál, és melyek voltak a legfontosabb lépcsőfokok a ranglétrán?
A vasúttársasághoz 2002-ben léptem be, szolgáltatásfejlesztési szakelőadóként kezdtem, szakértőként folytattam, ez volt a második lépcsőfok. A MÁV-START megalakulásakor 2007-ben a termék- és szolgáltatásfejlesztési osztály vezetője lettem, ezt követően marketing- és fejlesztési, illetve üzlet- és szolgáltatásfejlesztési vezetőként dolgoztam. A ranglétrán a következő ugrás 2009-ben volt, június 1-től a MÁV-START Szolgáltatásfejlesztés és értékesítési vezérigazgató-helyettesének neveztek ki, és 2021. december 15-e óta vagyok Műszaki- és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes.
Mi a legfontosabb, amit Öntől tanulhattak a kollégák, és Ön mit tanult tőlük az évek alatt?
A kollégáimtól szaktudást, kitartást, innovatív megoldásokat, hatalmas szakmaszeretetet és a vasutas múlt tiszteletét tanultam. Tőlem kollégáim alázatot, helytállást, és az „örök” optimizmust tapasztalhatják. Nagyon fontosnak tartom, hogy még a legnehezebb helyzetben is legyen jövőképünk, legyenek olyan akár kisebb célok is, melyek kitűzése átlendít a nehéz pillanatokon. Végigcsináltuk a pandémiát, itt van jelenleg a háború okozta nehéz gazdasági helyzet, de megteszünk minden tőlünk telhetőt, nem szabad feladni, vagy megállni. Ezt képviselem, miközben igyekszem mindig mosolyogni és erőt mutatni kollégáimnak.
Mely projekteken dolgozik jelenleg a MÁV-START-ban? Melyek az idei nyár legnagyobb feladatai?
A legfontosabb projektem jelenleg a járműfejlesztési stratégia végrehajtása, ami a MÁV-START jövőjének záloga. A pandémiát követően fellendült a forgalom, amelyet az ország- és vármegyebérlet által okozott utazási kedv növekedése fokoz. Ezt kell kezelnünk oly módon, hogy a rendkívül kiélezett járműhelyzetben a közlekedésbiztonság és a szolgáltatás kiszámítható biztosítása együttesen érvényesüljön. Számos preventív intézkedést tettünk és komoly felkészülést végeztünk kollégáimmal. Minden szinten minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy utasainkat biztonságban és kiszámítható módon úticéljukhoz juttassuk.
Hogyan tudnak eleget tenni ezeknek a kihívásoknak a jelenlegi járműparkkal, miképp jellemezhető a műszaki helyzet?
Nagyon nehezen tudunk eleget tenni a nyári forgalomból adódó kihívásoknak. A járműparkunk jelentős része elavult, ebből adódóan üzemeltetési nehézségekkel küzdünk. Emellett az alkatrészellátási problémákkal is akkor szembesülünk, amikor dinamikusan növekszik a belföldi, a nemzetközi és a turisztikai célú utasforgalom. Ezzel együtt mindent megteszünk, amit lehet az utasok kiszolgálása érdekében. Így például hétvégente korszerű motorvonatokkal erősítünk a Balaton felé, és bármennyire is nehéz a helyzet, soha nem hagyunk utast az állomáson, ami egyébként a társvasutaknál mostanában előfordul. Igyekszünk megerősíteni a szerelvényeket, mentesítő vonatot indítunk, vagy átirányítjuk utasainkat a következő járatokra.
Sok az utaspanasz a légkondicionáló berendezések miatt is. Ebben mit tudnak tenni?
A légkondicionáló vagy légjavító berendezéssel ellátott járműveink jelentős részénél az energiaellátó rendszerek nem a mostani viszonyokra lettek tervezve harminc évvel ezelőtt. Tartós kánikula esetén ezekben a járművekben nem lehet kellőképpen lehűteni a levegőt, így az utasok azt tapasztalják, hogy nem működik a légkondi. A legújabb járműveinknél, így a FLIRT, a KISS motorvonatoknál vagy a tram-train vonatoknál ilyen problémák nincsenek, mint ahogy a nemzetközi és IC-forgalomban közlekedő CAF kocsik felújításakor is kicseréltük az energiaellátó berendezést.
Mindenképpen javíthat a helyzeten, ha sikerül a MÁV-START-nak beszereznie a nyolcvan új motorvonatot, amit terveznek. Milyen járművek lennének ezek, és mikor lehetne az új vonatokat forgalomba helyezni?
A MÁV-START előzetes piaci konzultációt indított nyolcvan új elővárosi-, és regionális motorvonat megvásárlása érdekében. Ezek a járművek kétszáz-, illetve háromszáz ülőhellyel rendelkeznének, lenne bennük utasszámláló berendezés, és több kerékpárt lehet majd a tervek szerint szállítani, mint a jelenlegi FLIRT vonatokkal. Amennyiben mind a nyolcvan vonatot forgalomba helyezzük, a MÁV-START jelentős számú megyeszékhely és régióközpont forgalmát bonyolíthatja le korszerű járművekkel. A beruházáshoz számítunk európai uniós forrásra, vagy hitelre, kedvező esetben 2026-ban forgalomba lehetne állítani az első járműveket. Itt szeretném ugyanakkor hangsúlyozni, hogy az utolsó pillanatban vagyunk, most kell ahhoz minden követ megmozgatnunk, hogy a járműparkot megújítsuk. Ez szükséges ahhoz, hogy a vasút versenyképes legyen, kellőképpen ki tudjuk szolgálni az utasokat, ne veszítsék el a vasútba vetett hitüket, és a MÁV visszaszerezze régi hírnevét.
Mindezekkel együtt, hogy látja a közösségi közlekedés jövőjét rövid- és hosszútávon?
A fiatalok a mobilitás iránt fogékonyak, egyúttal az egyéni tulajdonlást kevésbé tartják fontosnak, így a közösségi közlekedés – megfelelő színvonal biztosítása esetén – reális alternatíva lehet számunkra hosszú távon is. A jelenleg autóval utazók részére igen jelentős szolgáltatásfejlesztések eredményeképpen tud csak a közösségi közlekedés valós alternatívát jelenteni. Ehhez a közösségi közlekedésnek kiszámíthatónak, megbízhatónak, fenntarthatónak kell lennie, amihez rendkívül jelentős beruházások szükségesek. Fontos az utasok bizalmának elnyerése és szemléletük formálása. Bízom benne, hogy a környezetterhelés csökkentésében közvetlenül, vagy közvetetten résztvevő közösségi közlekedés hazánkban is áttöri azt a lélektani „falat”, amely mögött finanszírozási lehetőséget rejlenek, melyek észszerű felhasználása segít a fent megfogalmazott célok elérésében.
Tart a főszezoni menetrend, más munkahelyekhez képest a vasút nyáron sem áll le. Önnek hogyan telik a nyár?
Munkával, pihenéssel egyaránt. A szabadságomat a nyári főszezon indulását és az első balatoni retró hétvégét követő időszakra terveztem annak érdekében, hogy a főszezon elején esetlegesen jelentkező nehézségeket közösen megoldjuk, tapasztalatot szerezzünk és ezek alapján a szükséges intézkedéseket meghozzuk. Ezt követően lehetett szó a pihenésről. A szabadságom első részét a fiammal a hegyekben töltöttem, a feleségemmel augusztusban vízparti nyaralást tervezünk. Itt szeretném megragadni az alkalmat, hogy megköszönjem az áldozatos munkáját minden kollégának, aki a mindennapokban a vasúti közlekedést szolgálja, a nyári csúcsszezonban, a rendkívüli hőségben is helytáll.