Közös platformon

menetrend Hírvonal

2021.04.07 14:02
szerző: Molnár Zsolt

A MÁV-START és a MÁV–HÉV  mellett a Volánbusz MÁV-Volán-csoportba történő integrációja során kiemelt szerepet kap az utasbarát menetrendi intézkedéscsomagok összehangolása és végrehajtása.

A kormány kijelentette, hogy a közösségi közlekedés gerince a vasút, ennek megfelelően a szolgáltatást megrendelő minisztérium (ITM) ebben a szellemben adta ki az elrendeléseket a MÁV-START és Volánbusz számára. Ezek az intézkedések a közlekedési alágazatok közötti munkamegosztás hatékonyságának javítása mellett a környezeti terhelés csökkentéséhez is hozzájárulnak, illetve a vasúti beruházások megtérülése szempontjából is indokoltak. 2020. július 15-én a Magyar Államvasutak Zrt. a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlójává vált, ami lehetővé tette a még szorosabb együttműködést. A MÁV-Volán-csoport számára az integráció komoly felelősséget és még nagyobb lehetőséget biztosít, hogy az egyes alágazatokban rejlő szinergiák kihasználásával az utazóközönség számára kedvező közlekedési rendszer jöjjön létre.

Közszolgáltatási Munkacsoport


Az integrációban részt vevő vállalatok hat fő működési területre bontva munkacsoportokat hoztak létre, köztük felállították a Közszolgáltatási Munkacsoport elnevezésű munkaszervezetet 2020. július 20-án. A Közszolgáltatási Munkacsoport megalakulása óta a vasúti és az autóbuszos közlekedés összehangolásának legfontosabb fóruma. A szolgáltatók között a korábbiaknál sokkal intenzívebb és egyben konstruktívabb párbeszéd kezdődött, felismerve, hogy a vasúti és autóbuszos közlekedésnek egységes rendszerben kell versenyképesnek lennie az egyéni közlekedéssel szemben, ami szemléletben nagy előrelépést jelentett a korábbiakhoz képest. A folyamatos párbeszédnek és a szakmai konzultációnak köszönhetően a tervezett integrációs és összehangolási fejlesztések a megrendelő előtt már közös javaslatcsomagként tudnak megjelenni, ami jelentősen növeli az intézkedések jóváhagyását és tényleges bevezetését, az utazóközönség számára ezáltal is magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtva.

Első eredmények

Az első nagyobb menetrendi összehangolás a dél-balatoni térséget és Zala megye távolsági kapcsolatait érintette a tavalyi év augusztusától kezdődően. Itt vasúti rá- és elhordó autóbuszjáratok indultak, továbbá a nyári szezonon kívül is sűrűbben közlekednek a távolsági vonatok. A menetrendi fejlesztés szolgáltatásfejlesztéssel is társult, ezáltal egész évben kétórás ütemben vált elérhetővé IC-minőségű kocsikkal Budapestről Nagykanizsa és Keszthely városa. Szintén ekkortól a Székesfehérvárt érintő vonatokon eltörlésre került a gyorsvonati pótjegy, illetve kialakításra került a Székesfehérvár és Budapest közötti gyors és sűrű menetrendi kiszolgálás, ami jelentősen növelte a vasúti közlekedés versenyképességét. Az új vasúti menetrendnek köszönhetően lehetőség adódott az autóbuszos közlekedési hálózat további optimalizálására, kedvezőbb csatlakozások kialakítására, amely szándékaink szerint még az idei évben meg fog történni mind a Balaton déli partján található településeken, mind Veszprém megyében. Heves megyében a közös menetrendi fejlesztés bevezetése két lépcsőben történt. Még 2020. október 25-én Eger városával alakítottunk ki óránkénti fővárosi vasúti kapcsolatot, a decemberi menetrendváltáskor pedig a Heves megyei Jászság térségét kiszolgáló új autóbuszos menetrendi struktúrát is bevezettünk, mely az egri InterRégió vonatokhoz biztosít csatlakozást Kál-Kápolnán és Vámosgyörkön. A decemberi menetrendváltástól a HERNÁD–ZEMPLÉN IC vonatok kétóránként megállnak Mezőkövesd állomáson. Ez nemcsak Matyóföld központját hozta közelebb a fővároshoz, hanem a csatlakozó autóbuszjáratoknak köszönhetően többek között Tiszaújvárost, Polgárt és Tiszavasvárit is. Az intézkedés jó példája annak, hogy egyetlen kisebb menetrendi módosítással akár jóval nagyobb területen tudunk kedvező eredményeket elérni az integrált szemléletű menetrendi tervezés során. A vasútra ráhordó autóbuszos menetrendek kialakítása más térségekben is megtörtént, illetve folyamatosan zajlik. Ezek közül kiemelendőek a Szeged és Makó, illetve Keszthely és Zalaegerszeg között közlekedő autóbuszjáratok, melyeknél az ütemes és sűrű közlekedés mellett hangsúlyos volt a kedvező vasúti csatlakozások biztosítása is, továbbá a Miskolc és Sátoraljaújhely között a decemberi menetrendváltáskor kialakított új vasúti menetrendhez az autóbuszok menetrendjét is hozzáigazítottuk.

Az együttműködés idén is folytatódik

A lendület az idei évre sem apadt, az év elején a Pécs–Szombathely és a Baja–Bátaszék–Sárbogárd–Székesfehérvár vasúti kapcsolatok fejlesztése jelentette a legnagyobb olyan projekteket, melyeknél közös menetrendi tervezés zajlott. A közös munka természetesen tovább folytatódik, hogy utasaink számára minél több helyen tudjunk gyorsabb, sűrűbb, versenyképesebb eljutást biztosítani, történjen az vonattal vagy épp autóbusszal, létrehozva egy integrált, az alágazatok tekintetében egymást hatékonyan kiegészítő és támogató közlekedési hálózatot. Az operatív összehangolási munkák mellett annak hatékony elvégzése érdekében számos további működést elősegítő feladat áll még előttünk, például a közszolgáltatási menetrend elkészítése és az évközi módosítások meghirdetése kapcsán szükséges a meghirdetési határidők egységesítése.