Az ILCAD’23 Nemzetközi Útátjárós Biztonságtudatosság Napja alkalmából közös kampányt tartottunk vasúti útátjárókban a Rendőrséggel június 16-án. A kampányban előírt feladatok mellett az útátjárókat műszaki-biztonsági szempontból is ellenőriztük, üzembiztonsági szempontból figyeltük a vonatokat, és a csatlakozó utakon elhelyezett KRESZ-táblák meglétét is ellenőriztük.
A Nemzetközi Vasútegylet (UIC) több mint egy évtizede, 2009 nyarán kezdte projektjét, mely az első években európai kiterjedéssel európai megnevezést kapott: EUROPEAN CROSSING AWARENESS DAY (ELCAD), majd hamarosan világméretű mozgalommá vált INTERNATIONAL LEVEL CROSSING AWARENESS (ILCAD) elnevezéssel. Idén a tizenötödik ILCAD kampánynapon a világ több országában más közreműködő szervezetekkel együtt ismét akcióztak vasutasok és rendőrök a vasúti átjárókban azzal a szándékkal, hogy felhívják a vágányokon átkelő gyalogosok, kerékpárosok, autósok és egyéb közlekedők figyelmét a vasút és a vasúti átjárók veszélyeire, a biztonságtudatos viselkedésre, a fegyelmezett közlekedésre, az átkelés kiemelt kockázatára. A MÁV és a Rendőrség a kezdetektől részt vesz a nemzetközi akcióban.
Pafféri Zoltán a MÁV vezérigazgatója ez évben is jóváhagyta a Biztonsági főigazgatóság által kidolgozott Vasútbiztonsági Feladattervet, benne a vasúti átjárók biztonságával foglalkozó feladatokkal. Kezdeményezésünkre az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottság támogatásával az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztály Balesetmegelőzési Osztály partner volt. A területi vasútbiztonsági és rendőri vezetők felvették a kapcsolatot egymással és megszervezték a napot. Így június 16-án Budapest, Miskolc, Debrecen, Szeged, Pécs, Szombathely és Záhony térségében tartottunk közös akciókat.
A kiemelt veszélyforrást jelentő vasút-közút szintbeli keresztezéseket veszélyességi rangsorba állítottuk, majd az ILCAD’23 nemzetközi vasúti átjárós vasútbiztonsági kampánynapot Ellenőrzési ütemtervünk alapján megvalósítottuk. A kampányban előírt feladatok mellett az útátjárókat műszaki-biztonsági szempontból is ellenőriztük, a közlekedő vonatokat üzembiztonsági szempontból megfigyeltük, csatlakozó utakon elhelyezett KRESZ-táblák meglétét is ellenőriztük. A hatóság által ellenőrzött közlekedőket udvariasan tájékoztattuk a kampány jelentőségéről, a szabálytalanul közlekedők kiszűrésében közreműködtünk.
Az ellenőrzések a vasutasok részéről a következőkre terjedtek ki:
- útátjáró kiépítettsége és a sorompó, valamint a jelzőtáblák állapota,
- fénysorompó-optikák épsége, láthatósága, a csapórudak épsége, a „Vasúti átjáró kezdete” elnevezésű jelzőtáblák megléte,
- rálátási háromszögek állapota, a vasúti pályára rálátás biztosítása,
- vonatok elejének és végének az F.1. számú Jelzési Utasítás szerinti megjelölése,
- vonatok csukott ajtókkal történő közlekedése,
- gépjárművezetők viselkedése a vasúti átjáró megközelítése, átjárón való áthaladás, indokolatlan megállás, a KRESZ szabályok betartása, tilos jelzésen történő áthaladás.
Általános megállapításaink a következők voltak: A MÁV hálózatán összesen 57 helyszínen tartottak vasutasok és rendőrök közös biztonsági ellenőrzéseket. A kampányban 35 vasutas és 60 rendőrjárőr vett részt. A közúton közlekedők többsége a KRESZ szabályait betartotta. Ez főként a rendőri jelenlétnek is köszönhető, mert volt, aki az egyenruhásokat látva megállt az átjáró előtt és körülnézett, mintha nem működne a fénysorompó. A fokozott ellenőrzések dacára előfordult olyan közlekedő, aki túl nagy sebességgel közelítette meg az átjárót. Akik szabályt sértettek, többtízezer forintos helyszíni, közigazgatási bírságban, illetve figyelmeztetésben részesültek.