Megtartotta alakuló ülését a MÁV igazgatósága és felügyelő bizottsága. A tulajdonos Építési és Közlekedési Minisztérium vezetése szerint a legfontosabb feladat, hogy állami nagyvállalatból piaci módon működő vállalkozáshoz közelítsen a cégcsoport. A miniszter külső tőkét is bevonna a vasút fejlesztésébe.
A következő időszak feladata lesz kidolgozni a MÁV-nál a három szereplő – tulajdonos, vezetőség és az igazgatóság – közötti feladat- és felelősségmegosztást annak érdekében, hogy a vállalat sokkal inkább hasonlítson piaci működéshez, mint állami struktúrához – közölte Lázár János építési és közlekedési miniszter május 15-én hétfőn a MÁV új igazgatóságának és felügyelő bizottságának alakuló ülésén. Elmondta, egy ekkora szervezetnél mindig van lehetőség a racionalizálásra, most egy félig kész fúzióval állunk szemben, még nem alakult ki, hogy a MÁV és a Volánbusz, hogy működik véglegesen egy cégként, itt vannak még tartalékok.
Lázár János ügydöntő igazgatóságot képzel el. Elmondta: ki kell dolgozni a továbbra is Pafféri Zoltán vezérigazgató vezetésével működő operatív menedzsment, a MÁV és leányvállalatainál felálló új testületek közötti együttműködés és felelősségviselés kereteit. Az együttműködésben a harmadik szereplő a tulajdonos képviselője, azaz a miniszter – tette hozzá.
A MÁV–Volán-csoport működése stratégiai ügy, hiszen négy és fél millió dolgozó napi ingázását látja el. A közösségi közlekedés gazdasági, környezeti kérdés, de társadalompolitikai is, hiszen aki túl kényelmetlenül, hosszú idő alatt tudja csak megközelíteni a munkahelyét, naponta több mint egy órát kényszerül utazni, az előbb-utóbb beköltözik a járásszékhelyre, a városba, és ez a tendencia ellentétes a kormány szándékaival. A jó közlekedés kialakítása tehát egyaránt életminőségi és gazdasági kérdés – közölte Lázár János. A miniszter szándéka, hogy egy tízéves fejlesztési program kezdődjön.
Lázár János kitért arra, hogy a közlekedésnek az ország szervezési, ellátási és társadalmi mobilitásán túl környezetgazdaságossági és hatékonysági dimenziója is van. A MÁV-Volán-csoportnál 56 ezer dolgozó működteti a magyar közösségi közlekedést, amely az egyik legnagyobb közszolgáltatási rendszer. A miniszter közölte, hogy továbbra is számít a munkavállalók szakértelmére, és megköszönte a munkájukat. Összesen 43 szakszervezet létezik a vállalatcsoportnál, közülük kilenc reprezentatív. Mint elmondta, azt tapasztalja, vannak olyan szakszervezetek, amelyekkel együtt lehet működni, ezeket partnernek fogják tekinteni.
A Vasutasok Szakszervezetének múlt pénteki tisztújító közgyűlésén a miniszter arról beszélt, hogy 10 év alatt 5 milliárd dollár (1700 milliárd forint) külső tőke bevonását tervezi a vasútfejlesztésbe. Ezáltal az ágazatot és a teljes hazai közösségi közlekedést a jelenleginél lényegesen korszerűbbé lehet tenni. Ma sok problémát látunk a MÁV-Volán-csoportban, de ez egyben lehetőség is a javításra. Ehhez kell a külső tudás, amelyet a MÁV új igazgatóságának és felügyelőbizottságának tagjai testesítenek meg – közölte a miniszter.
A miniszter a MÁV Szolgáltató Központ május 17-én tartott első igazgatósági ülésén is részt vett, május 19-én pénteken pedig a MÁV-START ülésére látogat el.