Megújult Celldömölk vasútállomás épülete

50 megújuló állomás Hírvonal

2022.03.25 15:06
szerző: MÁV-KIG

Celldömölk igazi vasutas város, felvételi épülete az „50 megújuló állomás” program keretében újult meg. A patinás állomás  ismét eredeti fényében fogadhatja az utasokat, az itt dolgozókat és a város lakóit egyaránt. Ünnepélyes sajtótéjákoztató keretében adták át az épületet.

Celldömölk vasútállomás újabb részének felújítása és az épület külső homlokzatának megszépítése tavaly tavasszal kezdődött meg. Az állomás építészeti helyreállítása a mai kor követelményeinek megfelelően zajlott. A beruházást a vasúttársaság 453 millió forint saját forrásból, közel nyolc hónap alatt valósította meg, a kivitelezési munkálatokat a MÁV FKG szakemberei végezték el.

Megszépült a celldömölki állomásépület

Felújították a tönkrement épületszerkezeti elemeket, visszaállították a régi és impozáns külső megjelenést. Az épület homlokzatát teljesen újra vakolták és festették, új fa nyílászárókat építettek be, kicserélték a bádogos szerkezetet, a főbejárat melletti két toronyépület új fémlemezfedést kapott. A használaton kívüli kéményeket, antennákat és kéményseprő járdákat elbontották, a megmaradó kéményeket pedig felújították. Az utascsarnok belső világítását is korszerűsítették, továbbá fotocellás ajtókat is beépítettek, megkönnyítve az utascsarnokba való be- és kijutást. A peron térkőborítást kapott, és új peronbútorokat helyeztek ki, valamint fémlemezfedést is készítettek az I. vágány melletti peronra. Az épület keleti oldalán a megsüllyedt épületrészt helyreállították, emellett új villámvédelmi rendszert építettek ki, továbbá az épület melletti első vágányt is felújították.

 

Ünnepélyes átadás

Az állomás a korábbi átépítéseknek, belső felújításoknak és a mostani homlokzati felújításnak köszönhetően méltó épülete lesz mind a vasútnak, városnak egyaránt. A tavaszi menetrendváltástól pedig további szolgáltatásfejlesztés is várható a térségben. Az április 3-án életbelépő menetrend módosításnak köszönhetően többek között egy pár Göcsej InterCity vonattal több közlekedik majd. Budapestről már korán, 4:45-kor indul IC Zalaegerszegre Székesfehérvár, Veszprém és Celldömölk érintésével. A zalai megyeszékhelyre 8:08-kor érkezik meg.

Korábbi fejlesztések Celldömölkön és térségében

Az állomás épületén és környezetében a korábbi években (2015-2017 között) több kisebb-nagyobb karbantartást és felújítást is elvégeztek. Megújult az állomás épület előtti tér, az épület mellett autóbusz várakozót és P+R parkolókat alakítottak ki, illetve az épület utastereit is felújították és elvégezték az akadálymentesítést. Az elmúlt években nem csak az állomás újult meg, hanem a Celldömölkhöz kötődő menetrendi szolgáltatásokat is. A 2019/2020-as menetrendváltás már több újdonságot hozott, továbbá korszerűbb járműveket is forgalomba állítottak a térségben, például a népszerű, magyar fejlesztésű IC+ kocsikat a Bakony, és Göcsej InterCityk-ben. Emellett Győr—Celldömölk—Balatonszentgyörgy között légkondicionált Desiro motorvonatok, és kétórás ütemes menetrend szerint HELIKON InterRégió vonatok közlekednek, melyek minden korábbinál több, és színvonalasabb kapcsolatot biztosítanak a Nyugat-Dunántúlon. A Győr—Celldömölk viszonylatú személyvonatokkal a 10-es vasútvonal mentén fekvő fontosabb településekre óránkénti eljutási lehetőség áll rendelkezésre.

Megújult a Kőszeg és Szombathely közötti vasúti pálya is

A napokban adtak át egy megújult vasútvonalszakaszt is: ezúttal a 3,2 milliárd forintos beruházással felújított és korszerűsített, Kőszeg-Szombathely közötti 17 kilométer hosszúságú pálya újult meg. Az átadóünnepségen Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára hangsúlyozta: Magyarország vasútbarát kormánya a környezetkímélő és energiahatékony közlekedési mód fejlesztését központi elemként kezeli. A következő egy-másfél évtizedben hatezer milliárd forintot szánnak pálya- és járműkorszerűsítésekre.  A közlekedés zöldítését a villamosított hálózat folyamatos bővítésével segítik.

Tavaly nyáron fejeződött be az észak-balatoni vasútvonal villamosítása Szabadbattyántól Balatonfüredig, a kivitelezők jelenleg is dolgoznak a Püspökladány-Biharkeresztes és a Szeged-Röszke szakaszokon. A továbbiakban az észak-balatoni és a Debrecen-Balmazújváros szakaszok mellett, a most felújított Szombathely-Kőszeg vasútvonal villamosítása következik. Tavaly adták át az M8-as autóút Körmend és Rábafüzes közötti szakaszát, és elkészült a 87-es főút Kőszeg és Rőtfalva országhatár közötti szakasza is. Már a tervezésnél tart az M86-os autóút Szombathely-Zanat és Körmend közötti szakasza, az M87-es Szombathely és Kőszeg közötti szakasza, valamint a 87-es és a 89-es számú főút szombathelyi elkerülő szakasza is.

Básthy Béla, Kőszeg polgármestere hangsúlyozta: nagy jelentőséggel bír, hogy az a Kőszeg, amelyet egykor az ország egyik "végállomásaként" emlegettek, ma Ausztria irányába csatlakozási ponttá és fontos intermodális közlekedési csomóponttá vált. Homlok Zsolt, a vasúti rekonstrukciót kivitelező Homlok Építő Zrt. tulajdonosa és vezérigazgatója közölte: nyolc hónapi feszített munkával sikerült a megrendelő által kért magas minőségben elvégezni a versenykörülmények között elnyert munkát. Reményeit fejezte ki, hogy vasi alapítású cége bekapcsolódhat majd a felsővezeték építésébe is.

Kövesdi Szilárd, a GYSEV elnök-vezérigazgatója úgy fogalmazott: idén 150 éves cégük kiemelt projektjei közé tartozik a Kőszeg-Szombathely közötti vonalszakasz villamosítása. A fejlesztésnek köszönhetően nemcsak a 17 kilométeres vasúti pálya újult meg teljesen, de vasúti-közúti kereszteződéseket, a kőszegi vasútállomást és hét további megállóhelyet is felújítottak a szakaszon. Kényelmes magas peronok, korszerű LED-es térvilágítás és utastájékoztató eszközök, valamint kerékpártárolók is épültek.