Megújult a vasútvonal Békéscsaba és Lőkösháza között

Korszerűsítés Hírvonal

2025.09.24 23:18
szerző: MÁV-KIG

Újabb mérföldkövet jelent a magyar vasúti közlekedésben a Békéscsaba és Lőkösháza közötti harminc kilométer hosszú vasútvonal komplex felújítása. Mivel a szakasz nemzetközi korridor része, a beruházás révén a belföldi és a nemzetközi személy- és áruszállításban is jelentős javulás érhető el.

Ünnepélyes keretek között adták át szeptember 23-án a Békéscsaba és Lőkösháza (országhatár) közötti korszerűsített vonalat, amely Magyarország egyik fontos vasúti árufuvarozási folyosójának legszűkebb keresztmetszete. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházása nettó 186,219 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatással, Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervének részeként valósult meg. Az RRF-5.2.3-23-2023- 00001 számú, „Vasúthálózat szűk keresztmetszet kiváltás TEN-T korridoron (Békéscsaba-Lőkösháza)” projekt kulcsfontosságú fejlesztés, amely a vasúti személyszállítás szolgáltatási színvonalának javulása mellett hozzájárul a Magyarország és Európa közötti gazdasági kapcsolatok erősítéséhez is. Az ünnepségen részt vett Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke és Lázár János, építési és közlekedési miniszter, valamint a MÁV-csoport vezetői, Lepsényi István elnök, Négrádi Tamás főigazgató és Mondi Miklós területi igazgató.

Szolnok és Békéscsaba között már korábban átépült a 120-as vonal, a legutóbb megújult harminc kilométer hosszú szakaszon zajvédő falak, új, külön szintű és a több fénysorompóval ellátott szintbeli keresztezések növelik a közlekedésbiztonságot és csökkentik a környezeti terhelést. Békéscsaba és az országhatár közötti szakaszon második vágány épült, ezzel együtt teljesen megújult a vasúti al- és felépítmény illetve a felsővezeték rendszer. Elektronikus biztosítóberendezések telepítése révén, illetve a 74 új villamos állítású kitérő bekötésével jelentősen növekedett a vasútvonal irányításának pontossága és biztonsága. Az új járműdiagnosztikai rendszerek, a 75 Hz-es jelfeladás, az önműködő térközbiztosítás, valamint öt új sorompó beüzemelése további modernizációt jelent.

A fejlesztésnek köszönhetően Szabadkígyós, Kétegyháza és Lőkösháza állomásokon a vasúti szolgáltatások színvonala jelentősen javult. Lőkösházán komplex, több szakterületet érintő beruházás valósult meg. A felújított régi üzemi épületek új funkciót kaptak, a szintén megújult szolgálati épületek pedig korszerű munkakörnyezetet teremtettek a munkavállalók számára. Az utasok kényelmét akadálymentes, esővédett, 55 centiméter magas peronok, emellett aluljárók és liftek szolgálják, továbbá a projekt részeként P+R és B+R parkolók épültek a közösségi közlekedés könnyítése és élénkítése érdekében. Az állomásokon kialakított modern digitális és hangos utastájékoztató rendszerek megkönnyítik a vasúti közlekedést és emelik az utazás színvonalát. Az állomástéri felújítás részeként Lőkösházán kiépült egy új, buszfordulásra alkalmas körforgalom, amely segíti a kapcsolódó közlekedési szolgáltatások biztosítását. Új funkcióval, teljes körű felújítással született újjá a szabadkígyósi állomás egykori felvételi épülete is. Kétegyházán modern, kényelmes és akadálymentes utasforgalmi környezet alakult ki, amely méltó módon illeszkedik a transz-európai vasúti korridor kiemelt jelentőségű Békéscsaba–Lőkösháza szakaszának megújulásához. 

A vasúti pálya tervezési sebessége 160 km/h. A kivitelezés oly módon valósult meg, hogy a korszerű európai vonatbefolyásoló berendezés csatlakoztatható legyen, így a beruházás hosszú távon hozzájárul a fenntartható közlekedéshez, és lehetővé teszi az ETCS L2 rendszer bevezetését. Az ETCS külön projektként épül ki, ezt követően lehet felemelni a jelenleg engedélyezett százhúsz kilométeres sebességet százhatvanra. A lőkösházi vasútállomáson tartott hivatalos átadáson elhangzott: Lőkösháza jelenleg is Magyarország második legnagyobb teherforgalmat lebonyolító vasúti átkelőhelye Hegyeshalom után. A román oldalon is halad a Brassóig tartó szakasz felújítása, ennek elkészültét követően öt órával rövidül majd le az út Budapesttől Brassóig. Hamarosan befejeződik a Budapest-Kelebia vonal felújítása, és a tervek szerint megújul a vasútvonal Kiskunfélegyháza és Szeged között is.

A főfotó forrása: ÉKM