Május 5-én, csütörtökön tartották a MÁV Forgalmi és Üzemviteli Főigazgatóság Pályavasúti Szolgáltatások Igazgatósága szervezésében a Szabadjelzés Konferenciát a budapesti Hotel Héliában. A konferenciát a MÁV a vállalkozó vasúti társaságok részvételével, szakmai kapcsolattartás és konzultációs célból szervezi meg évről évre. Az esemény idén rekordlétszámú közönséget vonzott, több mint százan regisztráltak, hogy meghallgathassák az érdekfeszítő szakmai előadásokat és megvitathassák a hazai vasúti szektor legújabb fejleményeit és formáló eseményeit.
Az eseményen dr. Homolya Róbert mondott köszöntőbeszédet. Ebben beszélt a vasúti ágazat fejlődéséről, a MÁV-Volán-csoport felelősségéről, lehetőségeiről és fejlesztéseiről. „A jövőben is elkötelezettek leszünk abban, hogy a lehető legjobban megfeleljünk a megváltozott igényeknek, és ahogy a múltban, úgy a jövőben is stabil, megbízható partnerként állhassunk kollégáink, ügyfeleink és partnereink mellett. A MÁV-Volán-csoport célkitűzéseinek kulcsszavai a szolgáltatói szemléletmód, a megbízható teljesítmény, a hatékony belső és külső kommunikáció és az innováció. 2022 a pandémia mellett egy egészen új kihívás elé állította a vasúti piac szereplőit, ez pedig az energiaárak világszerte tapasztalt jelentős emelkedése. Ezzel kapcsolatban fontos kiemelnem, hogy az árváltozás súlyos hatásának mérséklése érdekében a MÁV-Volán-csoport lehetőségeihez mérten maximális segítséget nyújt. Például azon fizetési átütemezési konstrukció kidolgozását, amelynek keretében egyes, a korábbiakhoz képest magasabb összegű villamosenergia-számlák esetében külön megállapodás keretében 4 havi részletfizetési lehetőséget biztosítunk a vasúti társaságok likviditásának fenntartása érdekében.
A Szabadjelzés Konferencia célja mindig is az volt, hogy reflektáljon a szereplőket foglalkoztató piaci eseményekre, illetve közelebb hozza a vasúti piac vezetőit és egy olyan fórumot biztosítson számunkra, ahol érdemi párbeszéd folyhat az aktuális vasútszakmai kérdésekről. Mindezt azért tesszük évek óta, mert az üzemeltetésben számunkra elsőszámú prioritást élvez az immáron közel 60, hálózat-hozzáférési szerződéssel rendelkező vasútvállalattal való aktív kapcsolat fenntartása úgy, hogy az együttműködés megvalósítása ne csak vezetői szinten, hanem a mindennapi közös munka során is megvalósuljon.”
A konferencián először „Új feladatok az üzemirányításban” címmel tartott előadást Bazsa Krisztián , a MÁV Üzemirányítási Központ vezetője. Ezután Bodóczki Anita vasútüzemi tervező, TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. munkatársa állt a nézők elé „Vasúti tervezés a gyakorlatban – fókuszban a vasútvállalatok” című előadásával. Utána következett „A Vasúti Hatóság jövőképe a hazai és Uniós környezetben”, mely témát Hegedűs Zsolt főosztályvezető, az ITM Közlekedési Hatósági Ügyekért felelős Helyettes Államtitkárság Vasúti Hatósági Főosztály munkatársa dolgozta fel és tárta a konferencia résztvevői elé. Az „eRCM járműdiagnosztikai adatszolgáltatás” előadást Dr. Szepessy Zsolttól, az Evopro Innovation Kft. ügyvezetőjének tolmácsolásában hallhatta a közönség. Rövid kávészünet után Berecz Juliánna MÁV Ingatlangazdálkodási Igazgató beszélt a MÁV Zrt. ingatlanhasznosításáról, majd „Üdv a fedélzeten! – avagy a lehetőségek innen nyílnak” címen tartott előadást Feldmann Márton vasút-automatizálási üzletág-igazgató, a Prolan Zrt. munkatársa. Végezetül Simon Zsolt, az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. zárta a sort „Villamos energia piaci ártrendek, befolyásoló tényezők” című beszámolójával.