A MÁV hálózatán a vasúti átjárókban történt balesetek száma 2023-ban jelentősen csökkent a megelőző évhez képest. Tavaly 61 balesetet regisztráltunk a vasúti átjárókban, amely 2022. azonos időszakának adataival összehasonlítva egyharmadával kevesebb. A balesetek számának csökkenése a MÁV 2022 áprilisában elindított vasútbiztonsági kampányának sikerét igazolja, azonban a közlekedők által letört sorompók száma még mindig 800 fölött van. A vasúttársaság igyekszik a lehető legtöbb emberhez eljuttatni üzenetét: járművel vagy gyalogosan közlekedve is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása!
Tavaly 61 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben kilencen életüket vesztették, heten súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek, 35 esetben pedig anyagi kár keletkezett. Bár egyetlen baleset is sok, a balesetekben elhunytak száma is jelentősen csökkent. Ezzel szemben 2022. hasonló időszakában összesen 90 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben közel négyszer annyian vesztették életüket, mint 2023-ban: a 34 áldozat közül 19-en – köztük gyerekek is – utasként estek áldozatul az autóvezető figyelmetlenségének, a KRESZ szabályok be nem tartásának. Voltak olyan tragikus esetek, amelyek során négyen, öten vagy heten is életüket vesztették a balesetet szenvedett járműben.
Továbbra sem csökken azonban a vasúti átjárók biztosítását szolgáló sorompókarok letörésének száma. Sokakat meglep a tény, hogy évente átlagosan 800 esetben törik le a közlekedők a sorompó csapórúdját, ezt a számot 2023. november végére érte el a statisztika. A legjellemzőbb ok, hogy a járművezetők a „még átérek” gondolattal a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtanak a vasúti átjáróba, elsodorva a csukódó csapórudat. Sajnos előfordul, hogy a közlekedők anélkül hajtanak a sínekre, hogy meggyőződnének a biztos áthaladásról. A feltorlódott sorban az idő közben tilosra váltó jelzés során „beragadnak” a lecsukódó sorompók között a vasúti átjáróba, és a baleset elkerülése érdekében gázt adva letörik azokat. De olyan eset is történt, amikor az autós az előjelző táblák ellenére egyszerűen nem vette észre a vasúti átjárót és a csukott sorompót. A vasúttársaság minden esetben rendőrségi feljelentést tesz.
Karosi Róbert, a MÁV Biztonsági Főigazgatóságának igazgatója elmondta: a MÁV közvetlen felelősségére visszavezethetően 2009 óta nem következett be baleset a vasúti átjárókban. Ennek ellenére szükségét éreztük annak, hogy a rendelkezésünkre álló eszközeinkkel felhívjuk a közúthasználók figyelmét a vasúti átjáróban jelentkező veszélyekre, a követendő szabályokra, illetve teendőkre a veszélyhelyzet, s ezzel együtt a balesetek elkerülése érdekében. Több balesetmegelőzési célzatú kampányt folytattunk, újságírók, influenszerek bevonásával készültek a témához kapcsolódó videók, de oktató célzattal osztottunk meg a társaság szociál-média felületein térfigyelő kamerák által készített felvételeket is, melyek következménnyel nem járó, de mégis tanulságos közlekedési helyzeteket mutattak be.
A vasúti átjárók biztonságának javítását célozta a rendőrséggel kapcsolatos ellenőrzések, közös akciók sorozata a legveszélyeztetettebb helyeken.
Ezek az intézkedések és lépések meglátásom szerint hozzájárultak ahhoz, hogy a 2023. évben a helyzet a vasúti átjárókban javult – tette hozzá az igazgató.
Hangsúlyozta: a 2022-ben megkezdett munkát idén is folytatni kívánjuk, mert megítélésünk szerint a közúton közlekedők biztonságtudatos magatartásának az erősítése az egyetlen lehetőség arra, hogy a vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek számát csökkenteni tudjuk, hiszen ők azok, akik a baleseteket el tudják kerülni, ugyanis a vonat egy veszélyhelyzetben nem képes azonnal megállni.
Háttér-információk:
A MÁV 2022 áprilisában Érj haza biztonságban! címmel indította el országos balesetmegelőző kampányát, amely a lakosság általános edukálását, a problémára való rávilágítást tűzte ki célul, elsősorban a figyelemfelkeltés és a közlekedési morál javítása érdekében. A témában a vasúttársaság évente minimum 100 szóvivői interjút ad, és a sajtón, közösségi médián keresztül is igyekszik minél szélesebb körben tájékoztatni a járművezetőket. A MÁV a vasútbiztonsági kampány tavaly áprilisi kezdete óta működteti a www.mav.hu/erjhaza oldalt. Az oldalon elrettentő baleseti helyszíni fotókat, magyarázó és alap vasútbiztonsági információkat, és a témában készült saját videókat mutatnak meg. A vasúti átjárós balesetek rendkívül magas száma miatt 2022. május 3-án a mozdonyvezetők nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz.
A kampány ideje alatt szerte az országban, de kiemelten a vasúti átjárók közelében találkozhatnak a közlekedők figyelemfelkeltő plakátokkal. Online felületeken is megjelentek vasútbiztonsági témájú üzenetek, filmek, esetenként influenszerek bevonásával. Figyelemfelkeltő rádió spotok is adásba kerültek országos rádiók reklámsávjaiban, amelyre a rádiós szakma is rácsatlakozott. A nyári időszakban Balaton-menti vasúti átjárók közelében és az Erzsébet táborokban tartott a vasúttársaság oktatási jellegű, balesetmegelőzési célú kitelepüléseket. Az iskolaszünet idejére időzített programmal elsősorban a vasúti átjárók közelében sétáló családokat célozta, de az átjáró tilos jelzésénél várakozó autósok is balesetmegelőzési szórólapokat kaptak. A helyszíni megjelenések sikerét vasútbiztonsági szakemberek, valamint a Vasúti Polgárőr Egyesület önkéntesei is segítették. A kitelepülések közelében a rendőrség közúti ellenőrzéseket tartott. A vasúttársaság igyekszik a lehető legtöbbekhez eljuttatni üzenetét: járművel vagy gyalogosan közlekedve is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása!
Az elmúlt 15 évben vasúti átjáróban nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a közúton közlekedő figyelmetlensége vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. A MÁV hálózatán a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módja kivétel nélkül minden esetben megfelel a hatóságilag előírt biztonsági szintnek. A vasúti átjárós balesetek számának visszaszorítása valamennyiünk közös ügye, ezért a MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmi nem veszélyezteti az áthaladást.