Idén jelentős előrelépést hoz a magyar vasút üzembiztonságának javításában, az utaskiszolgálás színvonalának emelésében, hogy a kormány többletforrásokat biztosított a MÁV számára a Vecsés-Üllő-Monor pályaszakasz felújítására, a Nyugati és a Keleti pályaudvarok utasforgalmi beruházásaira.
Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója az MTI megkeresésére beszélt a vasúttársasággal kapcsolatos fejlesztésekről. Kifejtette, az év végén megjelent kormányhatározatban a vasúttársaság 20 milliárd forint forrást kap a Budapest-Cegléd vonalon a Vecsés-Üllő-Monor közötti pályaszakasz felújítására, illetve a kormány mintegy 2 milliárd forintot biztosít vasúttársaság számára a Nyugati pályaudvar és a Keleti pályaudvar utasforgalmi beruházásaira, uniós forrásból. A Budapest-Cegléd szakasz az ország egyik legforgalmasabb vasútvonala, a koronavírus-járvány előtt naponta több mint 40 ezer ember utazott rajta.
A MÁV Versenyképes vasút programja elsősorban a megyeszékhelyek elérését biztosító vasútvonalakon a sebességet korlátozó lassújeleket próbálja megszüntetni a pályaállapotok javításával. Ennek első lépéseként támogatja a kormány 20 milliárd forinttal a Vecsés-Üllő, Üllő-Monor nyílt vonali szakaszokon és Monor állomáson a pályafelújítást. A kivitelezés előkészítése megtörtént, és már az idén tavasszal megkezdődnek a lassújelek megszüntetéséhez szükség felújítási munkák.
2021. január 1-jétől a MÁV a tulajdonosa a Volánbusznak és a Volán Buszparknak. A tulajdonosi joggyakorlás már 2020. július 15-én elkezdődött, a vállalatok azóta dolgoznak a közös feladatokon. A közösségi közlekedés stratégiai irányításának átalakítása azt a célt szolgálja, hogy hosszú távon megteremtse az egységes autóbuszos és vasúti menetrend kialakításához, a vasúti ráhordó hálózatok és a menetrendi csatlakozások fejlesztéséhez, valamint az egységes jegy- és tarifa rendszer, az utastájékoztatás és arculat kialakításához szükséges feltételeket. Az egységes vállalatirányítás eddigi legnagyobb eredménye a 2020. december 13-án életbe lépett menetrendmódosítás. Emellett a közös díjtermékek (egységes zónabérletek) bevezetése és egyes helyi autóbuszos díjtermékek MÁV applikációban történő vásárlásának lehetősége már a tarifaközösség irányába mutató fejlesztések.
A VOLÁNBUSZ és VOLÁN Buszpark tulajdonosváltásáról szóló kormányzati döntés az egységes vállalatirányítás kialakításának következő lépcsőfoka, amelynek eredményeként a két vállalat a MÁV-csoport részévé válik. A mostani döntés a múlt év nyarán megkezdődött egységes stratégiai irányítás kialakításának befejező cégjogi lépése, amely a két Volán-társaság mindennapjaiban további változást nem jelent. A társaságok működése a MÁV-val közösen kialakított és már „bejáratott” szakterületi együttműködési modellnek megfelelően folytatódik tovább. A Volánbusz a MÁV által vezetett cégcsoport tagjaként továbbra is önálló vállalatként működik. A társaság szakmai irányítása, működése és feladatai változatlanok maradnak, a MÁV-val közösen megkezdett projektek, közös szakmai programok folytatódnak. A tulajdonos változása a fennálló munkaviszonyokat nem érinti.
Dr. Homolya Róbert szólt arról is, hogy a MÁV tavaly megkezdte a Nyugati pályaudvaron 9,9 milliárd forint saját forrásból a tetőszerkezet teljes rekonstrukcióját, ami idén kiegészül felsővezetéki és pályafelújításokkal, a meglévő utastájékoztatási rendszer, a homlokzat és az utascsarnok belső terének megújításával, valamint a világítás korszerűsítésével. Beszámolt arról is, hogy a Keleti pályaudvaron a teljes vizesblokk rekonstrukciója tavaly kezdődött, az idén pedig akadálymentes utascentrumot létesítenek. A kormány a MÁV számára az utascentrum kialakításához európai uniós forrást csoportosított át. A Keleti pályaudvar utascentrumában új jegypénztárakat alakítanak ki, akadálymentessé teszik a pályaudvar megközelítését azzal, hogy mozgólépcsővel lehet majd az aluljáró szintről a vágánycsarnokba menni, illetve liftet építenek ki. Az utascentrum munkálatai várhatóan az első negyedévben megkezdődnek, a vállalkozó kiválasztása nyílt közbeszerzési eljárás keretében folyik. Várhatóan az év végén már korszerű utascentrum fog működni a Keleti pályaudvaron a mintegy 1,6 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően. A budapesti és az elővárosi fejlesztések megvalósítása során szorosan együttműködnek a Budapest Fejlesztési Központtal.