Új buszok a fővárosi és elővárosi közlekedésben

Volánbusz Hírvonal

2020.10.27 15:30
szerző: MÁV KIG

Új, légkondicionált, alacsonypadlós, teljes egészében állami forrásból vásárolt buszokkal bővül az elővárosi buszflotta Budapesten és környékén. A 30 Mercedes Conecto G csuklósbusz a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is megfelel. Pécel, Gyál, Csepel, Szigetszentmiklós, valamint a 17., 18. és 21. kerületek közlekedését szolgálja majd ki. Az új buszok nyár óta fokozatosan álltak forgalomba a Volánbusz hálózatában.

A Volán autóbusz-állományának fiatalítása fontos lépés Magyarország buszstratégiájának megvalósításában és a fenntartható, környezetbarát közösségi közlekedés feltételeinek megteremtésében. A mostani beszerzés része a Volánbusz 2019 és 2022 között zajló járműpark-megújítási programjának. Év végéig a tervek szerint további 574 darab új, két- és háromtengelyes, dízelüzemű, helyközi kivitelű autóbusz beszerzésére ír ki közbeszerzési pályázatot a társaság. Eredményes közbeszerzési eljárást követően 2021 tavaszán köthető meg a nyertessel a szerződés.

A teljes egészében állami forrásból vásárolt 20 új csuklósbusz mellé a mai napon újabb 7 busz érkezett. Október végére megérkezik a megrendelés következő 3 darabja, így november elejétől már mind a 30 Mercedes-Benz Conecto G közlekedhet majd Pécelről, Gyálról és Szigetszentmiklósról a fővárosba. Az agglomeráció mellett jelentős részben budapesti utasokat is szolgálnak majd Budapest 17., 18. és 21. kerületében is. 

Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár kiemelte: A kormány Budapest fejlesztésekor is arra törekszik, hogy könnyebbek, élhetőbbek, egyszerűbbek legyenek a magyarok hétköznapjai. Budapest legyen lakosságbarát és felhasználóbarát város. Budapest fejlesztésében a kormány természetesen együttműködik a városvezetéssel. Magyarországon két szereplő van, akinek hivatali feladata a főváros fejlesztése: a mindenkori kormány és a mindenkori városvezetés. A budapestiek érdekében a kormánynak és a városvezetésnek kötelessége az együttműködés. Budapest fejlesztésének legfontosabb területe a közlekedés. A közlekedés érinti a legtöbb budapestit, mindannyiunk életére hatással van, ehhez szükséges a legtöbb közösségi erőforrás és munka, és a közeledés gyakorolja a legnagyobb hatást környezetünkre és a városi közérzetre. A budapesti közösségi közlekedés támogatásának és fejlesztésének részeként, a kormány 100%-os finanszírozásával forgalomba áll 30 db vadonatúj, korszerű autóbusz a budapesti és elővárosi közlekedésben. A kormány 3,1 Mrd forintot biztosított a Volán cégcsoportnak arra, hogy beszerezze ezeket a buszokat. A buszok vadonatúj, akadálymentes, légkondicionált, fedélzeti utastájékoztató képernyőkkel és kamerákkal, valamint utasszámlálóval ellátott, környezetbarát járművek. A vadonatúj forgalomba állított buszok is megerősítik azt a tényt, hogy Budapest nem csak a belvárosból áll. A kormány vallja: Budapest minden lakója, minden kerülete és minden városrésze egyenragú, a külső kerületekben lakókat is megilleti a jó közlekedés. 

 

Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: „Az Európai Unió klímapolitikai célját, hogy 2050-re nulla százalékra csökkenjen a közlekedésben a szén-dioxid-kibocsátás, csak hatékony, fenntartható, versenyképes tömegközlekedés kialakításával érhetjük el. A Volánbusz és a MÁV júliusi integrációja óta gőzerővel dolgozunk a két közösségi közlekedési ágazat összehangolásán, célunk, hogy 2022-re létrejöjjön a tarifaközösség. Az évi 800 millió utasnak olcsó, versenyképes, vonzóbb közösségi közlekedést szeretnénk biztosítani, azonban az integráció egy hosszú folyamat, ami magában foglalja a vasúti csomópontokra történő autóbuszos ráhordás kiépítését is. A pályafelújításokon túl folytatni kell a vasúti jármű- és buszpark megújítását is, ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a menetrendi összehangolás maradéktalanul megtörténhessen.” 

 

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója elmondta: az új Mercedes-buszok olyan vonalakon állnak forgalomba, amelyek mutatják, mennyire szorosan összetartozik az állami fenntartású agglomerációs és a fővárosi fenntartású helyi közösségi közlekedés. A péceli 169E szolgálja ki a rákoscsabai, rákoskeresztúri ingázókat is. A gyáliakat Budapesttel összekötő 84E, 89E, 94E, 294E járatok egyúttal a XVIII. kerület számára jelentenek kapcsolatot a 3-as metróhoz. Csepel, Halásztelek és Szigetszentmiklós buszközlekedése szoros egységet alkot. Ezek a buszok államiak, Volánbusz-üzemeltetésűek, de Budapest és a BKK rendszerébe való történelmi illeszkedésük miatt kékek. Mindegyik irányba, Pécel, Gyál és Szigetszentmikós felé is dolgozunk azon, hogy a buszok mellett vagy helyett a távolabbi jövőben a hévek és a vasút is nagyobb szerephez jusson. Budapest és az agglomeráció közlekedése egységes egész, melyben az integrációt fokoznunk kell. A fővárosi és elővárosi buszközlekedés szervezeti integrációjára, a regionális tarifaközösségre és akár a szervezetileg is közös városi-elővárosi közlekedésszervezőre számos jó példát látunk több európai fővárosban is. Ebbe az irányba kell tovább haladnunk. Azzal, hogy a Volánbusz nemrég a MÁV irányítása alá került, újabb lehetőség nyílt a szolgáltatások jobb összehangolására.” 

Pafféri Zoltán a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a 30 új autóbusz forgalomba helyezésével a fővárosi agglomerációban szolgáló 56 járműből álló csuklós flotta több mint fele megújul, aminek köszönhetően az érintett állomány átlagéletkora a jelenlegi majdnem 6, 5-ről 3 évre csökken. Az autóbusz-társaság vezetője hozzátette, hogy a már megvalósult beszerzéseknek köszönhetően az elmúlt két évben 866 új és újszerű autóbusz állt forgalomba a Volánbusznál és jogelőd társaságainál. 2021 év végéig pedig a tervek szerint további 574 darab új, két- és háromtengelyes, dízelüzemű, helyközi kivitelű autóbuszt szerez be a Volánbusz.

 

Az új, alacsonypadlós, klimatizált buszok kerekesszékkel vagy babakocsival is használhatók – hasonlóan a BKV és a VT Arriva által Budapesten már üzemeltetett  Mercedes Conecto G csuklósokhoz. A 37 ülő- és 76 állóhelyet kínáló  járművek a korábbiaknál tágasabbak. A hathengeres, 360 lóerős dízelmotorok a legkorszerűbb, EURO 6D környezetvédelmi normának is megfelelnek, így csökken a károsanyag-kibocsátás is. A buszokba néhány biztonsági, diagnosztikai, és utastájékoztatási rendszert Debrecenben, a magyar szállítónál építik be és a forgalomba helyezés is itt történik – így, bár a buszokat Törökországban gyártják, az új járművekben hazai hozzáadott érték is van.

A Volánbusz vidéki városok számára hatvan ugyanilyen buszt vásárolt – ezek sárga, fehér és szürke fényezésben – például Győrbe, Székesfehérvárra kerültek.