Lezárult annak a 11 darab elektromos meghajtású, BYD K9UD típusú autóbusznak a beszerzési és töltőkiépítési projektje, amely a Zalaegerszegen élő több mint 55 ezer ember számára teszi komfortosabbá a közösségi közlekedést. A nettó 2,1 milliárd forint értékű fejlesztésnek köszönhetően a megyeszékhely helyi járműállományának 42 százaléka megújul, és jelentősen csökken a város levegőjét terhelő károsanyag-kibocsátás. A korábbi dízeles járművekhez képest 360 személyautó szén-dioxid-kibocsátásával azonos, mintegy 652 tonnával kevesebb károsanyag szennyezi ezáltal a levegőt.
Tizenegy új elektromos buszt helyezett forgalomba a Volánbusz május 31-én szerdán Zalaegerszegen. A projektnek köszönhetően a 26 darabos helyi járműállományból ennyi autóbuszt cserél le a közlekedési vállalat, a flotta átlagéletkora így csaknem 13 évről 5,7 évre csökken. A beszerzés összértéke nettó 2,1 milliárd forint, amely a Zöld Busz Program több mint 75 százalékos mértékű, vissza nem térítendő támogatásával valósult meg. A MÁV–Volán-csoport a fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban az autóbusz-állomány fiatalítása mellett fokozatosan annak zöldítésére is törekszik új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek beszerzésével. A Volánbusz és konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. összesen 100 elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyújtott be sikeres pályázatokat 2021-ben a Zöld Busz Programban. Az első negyven, Mercedes-Benz eCitaro típusú jármű 2022 tavaszán állt forgalomba a fővárosi agglomerációban, melyet nyáron és ősszel 12 Ikarus 120e típusú e-busz követett Székesfehérváron. További öt megyeszékhelyen összesen 48 BYD K9UD típusú jármű áll forgalomba, és kiépült a kapcsolódó töltő-infrastruktúra is. A 11 zalaegerszegi jármű mellett Győrbe 13, Egerbe 6, Szegedre 8, Szolnokra 10 elektromos busz érkezik.
Az elektromos autóbuszok az életminőséget javítják a levegő- és zajszennyezettség csökkentésével, ettől is élhetőbb város lesz Zalaegerszeg – mondta az Energiaügyi Minisztérium parlamenti államtitkára az autóbuszok átadásán. Koncz Zsófia közölte: az új buszok 15-20 éves járműveket váltanak ki, így az eddigi 13-ról hat év alá csökken a zalaegerszegi buszok átlagéletkora. Úgy fogalmazott: a magyar kormány klímabarát elkötelezettségének bizonyítéka, hogy az ország a kibocsátást úgy tudta csökkenteni az elmúlt időszakban, hogy eközben a gazdaság teljesítménye növekedett. Jelenleg a bruttó hazai össztermék (GDP) egy egységének előállítása 27 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátás mellett történik 2010-hez képest, miközben 44 százalékkal sikerült növelni az ipari teljesítményt. Koncz Zsófia hozzátette: a 2015 óta befolyt kvótabevételek egyharmadát, mintegy 80 milliárd forintot fordított Magyarország elektromobilitásra. Idén áprilisban már 70 ezer fölé nőtt a zöld rendszámmal közlekedő autók száma, ezzel 2020 eleje óta több mint négyszeresére emelkedett a környezetbarát járművek mennyisége. A járműipar jövőjében is elkötelezetten részt kíván venni Magyarország, a zalaegerszegi ZalaZONE a legjelentősebb kutatás-fejlesztési infrastruktúra Európán belül is. Számítunk rá, hogy egyre több vállalat és egyetem telepít mellé kapacitásokat – jegyezte meg a politikus.
Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója arról számolt be, hogy a másfél évvel ezelőtti zöld busz pályázatra az elsők között jelentkezett Zalaegerszeg, ahogy az ország- és vármegyebérletek helyi közlekedésben való használatában is a zalai város lesz az első. Ez utóbbiakból május 31-éig 404 ezret értékesítettek. Kifejtette, hogy a közlekedési társaság 2019 óta 2300 korszerű autóbuszt helyezett forgalomba, Zalában nemrég 39 gázüzemű járművel bővült a flotta. A Volánbusz országszerte összesen száz új elektromos buszt állít most üzembe, ebből 11 került Zalaegerszegre, mintegy 2,1 milliárd forintos beruházás jóvoltából. A vármegyeszékhelyen jelenleg 26 autóbusz közlekedik, a 11 újjal több, mint negyven százalékkal fiatalodik az állomány. A korábbi dízeles járművekhez képest 360 személyautó szén-dioxid-kibocsátásával azonos, mintegy 652 tonnával kevesebb károsanyag kerül a levegőbe – emelte ki Pafféri Zoltán.
Weingartner Balázs, a zöld busz projektet kihirdető HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség elnök-vezérigazgatója egyebek közt azt mondta: egy ilyen új elektromos busz 80 személyautót tud kiváltani a járműforgalomban. Zalaegerszegen az a cél, hogy akár teljesen szén-dioxid-mentes legyen a közösségi közlekedés. Krenner László, a BYD közép-kelet-európai értékesítési igazgatója arra emlékeztetett, hogy a társaság komáromi gyárában készültek a zalaegerszegi buszok. Világszerte 100 ezer – ebből Európában mintegy négyezer – e-busza közlekedik a cégnek, Magyarországon 10 városban 70-nél is több lesz belőlük a közeljövőben.
Vigh László, a térség országgyűlési képviselője elmondta: Zalaegerszegen 26 ezer háztartásban mintegy 36 ezer autót tartanak, ha ehhez hozzáveszik az agglomerációból naponta bejáró 14-15 ezer járművet, akkor látható, hogy mintegy 50 ezer gépkocsinak kell megoldani a közlekedését, parkolását. A jelenlegi ciklusban mintegy 15 milliárd forintot fordít a város a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére.
Balaicz Zoltán polgármester arról tett említést, hogy a város saját klímastratégiát alkotott, amelynek szerves része a környezetbarát buszok beszerzése. A most forgalomba helyezett járművekkel már Magyarország egyik legfiatalabb buszflottájával rendelkezik a város.