Ahogy közeledik a 2025-ös nyári főszezon, a Balaton térségi közlekedése jelentős megújuláson megy keresztül, válaszul a tavalyi év kihívásaira és az utasforgalom folyamatos növekedésére. A MÁV-csoport kettős célt tűzött ki: stabilabb, kiszámíthatóbb szolgáltatást biztosítani, valamint magasabb szintű utaskomfortot nyújtani, elsősorban klimatizált járművekkel, az igényekhez jobban igazodó szerelvényösszeállításokkal és új csatlakozási lehetőségekkel. A főszezon június 21-től augusztus 31-ig tart, igazodva az iskolai tanítási szünethez.
A tavalyi nyár egyik legnagyobb problémája a balatoni vonalak alacsony menetrendszerűsége volt, amely mindössze 60% körüli szinten mozgott. Ennek orvoslására idén új menetrendi megoldásokat
vezetünk be.
A Tópart InterCity vonatok esetében a hagyományos szerelvények helyett FLIRT motorvonatokat állítunk forgalomba, amelyek lényegesen gyorsabb utascseréjük révén javítani fogják a vonatok menetrendszerűségét. Az északi parton az újonnan forgalomba álló, nagyobb teljesítményű Henschel mozdonyok bevonásával szintén javul a menetrendszerűség.
A Helikon InterRégió vonatok új struktúrában közlekednek, a déli és az északi szakaszok szétválasztása révén csökken a zavarérzékenység és nő a kapacitás. A főszezonban rövidebb útvonalon, Győr–Balatonszentgyörgy között járnak, míg a Fenyves Sebesvonat Pécs/ Kaposvár–Tapolca között közlekedik kétóránként. Ezáltal mindkét szakaszon jelentősen növelni tudjuk a vonatok kapacitását, javítjuk a menetrendszerűséget, és kiszámíthatóbbá tesszük a csatlakozásokat. A Helikon InterRégió vonatok csak a Győr–Celldömölk–Tapolca–Keszthely viszonylaton közlekednek. Ezek a vonatok dupla egység Desiro motorvonattal kerülnek kiállításra, kétszeres kapacitást biztosítva 2024-hez képest az északi ágon.
A Keszthely–Kaposvár [–Pécs] viszonylat pótlására Tapolca–Keszthely–Kaposvár [–Pécs] útvonalon Fenyves sebesvonatok közlekednek. Ezek a vonatok mozdonyvontatású szerelvényekkel kerülnek kiállításra, 2024-hez képest 2-3-szoros kapacitással és bővebb kerékpárszállítási lehetőséggel. Minden szerelvényben közlekedik légjavítós InterCity-kocsi, melybe helyjegy váltása kötelező. A vonatok egy részét bérelt és újonnan forgalomba álló Henschel mozdonyok továbbítják.
A Helikon InterRégió és a Fenyves sebesvonatok között közvetlen átszállási lehetőség nem lesz, azonban az Észak- és Dél-Dunántúl közötti kapcsolat javítása érdekében a Szombathely–Keszthely Lesence és Tanúhegy vonatpárról 35 perces keszthelyi átszállással lehetséges a továbbutazás a Fenyves sebesvonatokkal Fonyód, Kaposvár felé. Az északi ágon közlekedő Helikon InterRégió vonatokra/-ról Keszthelyen autóbuszos csatlakozást biztosítunk Fonyódra/-ról többletbuszjáratok indításával.
A jelenlegi Fenyves expresszvonat (Pécs–Keszthely–Pécs viszonylaton közlekedő vonat) nem közlekedik a nyári szezonban. Pótlására a 9604 és 19695 számú vonatok Pécs–Keszthely–Tapolca és vissza útvonalon közlekednek, nyáron naponta. A pénteki közlekedési rend szerinti napokon Pécsről 14:22-kor induló 19696 sz. vonat és a Pécsre 13:33-kor érkező 19697 sz. vonat közlekedési napjai a főszezonban kibővülnek, szombat, vasárnap és ünnepnap is közlekednek a Tapolca–Keszthely–Pécs és vissza útvonalon. Ez jelentős fejlesztés a Pécs–Balaton kapcsolat tekintetében.
Klímamenetrend és utaskomfort
Az utaskomfort javításának egyik leglátványosabb eleme a klimatizált motorvonatok és IC-kocsik számának növelése. Idén nyáron minden InterCity járat legalább részben klímás kocsikkal közlekedik, ennek köszönhetően még több FLIRT és KISS motorvonat is forgalomba áll a balatoni forgalomban. A bisztró- és étkezőkocsik is visszatérnek, például a Balaton IC-n májustól szeptemberig. A Kék Hullám IC-ben bisztrókocsi június 21-től augusztus 31-ig közlekedik, frissülő italkínálattal. A Balaton IC-ben étkezőkocsi május 21-től szeptember 22-ig
közlekedik, megújult menüajánlattal.
Hétvégi mentesítővonatok és átlós járatok
A nyári hétvégéken klimatizált motorvonatokból kiállított expresszvonatok bővítik a kínálatot. Ilyen járatok például a Napfürdő expressz (Budapest–Siófok), a Jégmadár expressz (Szob–Fonyód), a Panoráma expressz (Nyíregyháza–Siófok) és a Vitorlás expressz (Szolnok–Fonyód), melyek fix, alacsony helyjegyárral közlekednek. Az Esti Csók InterRégió egy vasárnapi esti járat Fonyódról Budapest felé, helyjegy nélkül.
Továbbra is közlekednek a vidékről induló, átlós balatoni járatok, mint az Aranypart/Ezüstpart/Aranyhíd expressz (Záhony, Miskolc, Szeged felől), a Csabai és Szabolcsi Tekergő (Békéscsaba, Záhony irányából) és a Tanúhegy és Lesence sebesvonat Szombathely irányából. A Tanúhegy és Lesence sebesvonatok egységesen megállnak Alsógyenes megállóhelyen is, javítva a megállóhelyek kínálatát. Minden járatban nagy kapacitású
kerékpárszállító kocsi is elérhető. Nemzetközi téren az Agram InterCity naponta közlekedik a Balaton déli partján, a főszezonban önálló vonatként. Az Adria IC június 19-től szeptember 13-ig heti kétszer-háromszor közlekedik a Balaton déli partján. A kihasználtság növelése érdekében az alacsonyabb kihasználtságú időszakban (elő- és utószezonban) a közlekedési napok száma csökken, a főidényben pedig növekszik. A Retro Istria expresszvonat június 27-től augusztus 31-ig naponta közlekedik a Balaton északi partján Koper/Fiume felé.
Fesztiválok és rendezvények
A nyári fesztiválokhoz (pl. Strand Fesztivál) igazított Bagolyvonatok és különjáratok biztosítják az éjszakai hazajutást. A Zamárdiban augusztus 20-tól augusztus 23-ig megrendezésre kerülő Strand Fesztivál kapcsán augusztus 20–21-től 23–24-ig éjszakánként új személyvonatok közlekednek Siófokról Szántódra, valamint Szántódról Siófokra. Augusztus 24-én új mentesítővonat közlekedik Szántódról Budapestre. A Balatoni retró hétvégét július 5–6-án rendezzük, melynek tematikáját idén a Szergej dízelmozdonyok 60. évfordulója adja.
Autóbuszos fejlesztések
Szigliget kiszolgálásának javítása érdekében Badacsonytördemic– Szigliget vasútállomáson óránkénti autóbuszos csatlakozást biztosítunk az északi parti vonatoktól Balatonfüred és Budapest felé, illetve felől. Keszthelyen kétóránként autóbusszal csatlakozunk a Balaton IC-khez Tapolca irányába, a szűkös vasúti pályakapacitás miatt a zavarérzékeny személyvonatot autóbusszal helyettesítve. Ezzel tovább javítjuk a vasúti közlekedés menetrendszerűségét, valamint az érintett üdülőtelepüléseket jobban feltárjuk. A Tapolca–Keszthely szakaszon
közlekedő személyvonatok – a peremidőszakot leszámítva – nem közlekednek. Pótlásukra a Keszthely–Tapolca útvonalon klímás autóbuszok közlekednek, a településeket jobban feltárva, Keszthelyen a Balaton InterCity vonatokhoz, illetve vonatoktól csatlakozva.