Február 22-én megtörtént az SAP MM modul és a JÉ értékesítési rendszer (pénztári és jegyértékesítő automaták) interfésszel történő összekapcsolása. A fejlesztés a MÁV-START alaptevékenységének ellátásához kapcsolódó szigorú számadású jegyek és egyéb termékek (továbbiakban: JTK) árusítását, kezelésének teljeskörű zárt rendszerű elektronikus támogatását, rendszerben történő készletkövetés megvalósítását segíti elő. 2022-ben 54,5 millió jegy fogyott hálózati szinten 238,5 millió Ft értékben. A fejlesztéssel párhuzamosan a jegykészletek felülvizsgálata is megtörtént. Mostanra már lehetőség nyílik arra is, hogy a jegyek nyomtatása, elszámolása a JÉ pénztári rendszerből történjen, minimálisra csökkentve ezzel a pénztári jegykészletpalettát (pl: megszüntettük a manuális belföldi űrjegyeket és kifizetési bizonylatokat).
A fejlesztés élesítésével 2020. június 1-től a MÁV „Infrastruktúra és gördülő állomány karbantartó szoftver és IT alkalmazás konszolidáció 2. ütem” projekt (INKA2 projekt) keretében bevezetett jegytekercs (JTK) fogyásadatok SAP-ba történő manuális betöltési rendszer (átmeneti verzió) kivezetésre került. Javultak az üzleti folyamatok, míg a JÉ pénztári felületek csak minimálisan változtak. Lehetővé vált például két JÉ pénztárkezelő között a JÉ pénztári felületen történő átadás lebonyolítása.
A SAP és a JÉ rendszerben párhuzamosan 2 héten keresztül folyt a tesztelési fázis. Ezt követően első lépésként az élesítést megelőző napokban a JÉ pénztárkezeléssel érintett 1600 raktárhely SAP MM modulban található aktuális készletét kellett betölteni a JÉ rendszerbe nyitókészletnek. A kapcsolódó szabályozások kiadásra kerültek, és a diszponensi és egyéb érintett felhasználói oktatások megtörténtek.
További cél: a pénztári értékesítést, elszámolást és ellenőrzést segítő digitalizáció, ami a gazdaságosság és hatékonyságnöveléshez is hozzájárul, továbbá a kezelési célú papírfelhasználás minimalizálása, elhagyása. A fejlesztés során a beszerzési, pénztár-készletkezelési és megrendelési, valamint a könyvelési, leltározási és selejtezési folyamatokat sikerült megújítani, melyek a MÁV-csoportban alkalmazott folyamatokhoz továbbra is teljeskörűen illeszkednek. A fejlesztés által a dekádos helyett a valós idejű könyvelés tud megvalósulni.
Az átmeneti verzió bevezetése óta újabb változásokkal teli közel két év kellett ahhoz, hogy a rendszerek interface összekötése, élesítése megvalósuljon. Az új működési modellt a MÁV-START szakemberi folyamatosan monitorozzák, begyűjtik a tapasztalatokat és elvégezik a finomhangolásokat a felhasználói elégedettség növelése érdekében.
Ez egy igazi csapatmunka volt, feszített határidőkkel, áldozatokkal, költségnyomással. De sikerült! Köszönet illet valamennyi projektben résztvevőt, a JÉ pénztári és jegyértékesítő automata üzemeltetésében érintetteket, a fejlesztésben, a tesztelésben, az élesítésben közreműködőket a MÁV-Volán-csoportban, valamint a DXC Technology Magyarország Kft. kollégáit!