Miskolc és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között 27 kilométeren korszerűsíti a vasúti pálya bal vágányát a MÁV szeptember 2-tól december 4-ig két ütemben, ennek köszönhetően viszont ezen a szakaszon megszűnnek a sebességkorlátozások és kiszámíthatóbb lesz a menetrend.
Félidejéhez érkezett a 80-as számú fővonalon a Miskolc – Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti szakasz felújítása. Múlt pénteken, október 18-án a MÁV munkatársai befejezték a Miskolc és Emőd között levő 15 kilométer hosszú bal vágányának a felújítását, így a második ütemben, október 19-től már Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között zajlik december 4-éig a rekonstrukció. Így összességében 27 kilométeren újul meg a miskolci vonal bal vágánya, a menetidő ezáltal akár öt perccel csökkenhet. A háromhónaposra tervezett korszerűsítésnek köszönhetően az utasok számára megbízhatóbb és kiszámíthatóbb menetrendet tesz lehetővé a MÁV, jelentősen mérséklődik a késések száma, ugyanis közel húsz kilométeren megszüntetjük a sebességkorlátozásokat, a pálya műszaki berendezéseinek esetében pedig jelentősen csökkenhet a meghibásodások esélye.
A pályafelújítást a Versenyképes vasúti infrastruktúra program részeként, saját forrásból végezi el a vasúttársaság, a leányvállalat MÁV FKG Kft. fővállalkozásában. A szeptember 2-án kezdődött beruházás összességében 18 milliárd forintba kerül. A felújítás első felében, a Miskolc és Emőd közötti 15 kilométeren végzett a MÁV FKG felépítménycserét: az új 120 méter hosszú sínszálak lefektetése mellett kicseréltek mintegy 25 ezer betonaljat, és több mint 58 ezer tonna zúzottkövet rostáltak és építettek be speciális vasúti munkagépekkel, köztük az Európában is ritkaságnak számító, 210 tonnás SMD felépítménycserélő óriás géplánccal. Kilenc nap alatt cserélte a géplánc a felépítményt, vagyis a síneket és a vasbetonaljakat, emellett 700 méteren ágyazatcsere, hét vasúti híd szigetelése és hat útátjáró felújítása is megtörtént. A második ütemben 12 kilométeren zajlik a pályafelújítás, húszezer betonalj cseréjével, 47 ezer tonna zúzottkő rostálásával és beépítésével. Az ágyazat itt hatszáz méter hosszon lesz cserélve, emellett négy útátjárót korszerűsít és öt hídon végez állagmegóvó szigetelést az FKG. Műszakonként továbbra is 200-250 szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlik a kivitelezés. Október 29-től a korszerű SMD felépítménycserélő óriás géplánc ismét dolgozik.
A tervek szerint az eddig befejezett szakaszon menetrendváltáskor 120 km/órás sebességgel, míg a Mezőkeresztes-Mezőnyárád – Emőd szakaszon 2025 januárjától közlekedhetnek 120 km/órás sebességgel a vonatok.
A beruházás idején rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt nagyobb zajhatásra lehet számítani a Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc közötti vonal felújítás ütemezése szerinti szakaszain. Az utasoktól és a lakosságtól türelmet és megértést kérünk a felújítás idejére.
Az újabb munkafázishoz és a korlátozásokhoz igazodva kis mértékben módosul a Budapest–Miskolc fővonalon és a Miskolc-Sátoraljaújhely szakaszon a távolsági – InterCity, InterRégió, nemzetközi – vonatok és a személyvonatok közlekedési rendje, ezért aki erre utazik, mindenképpen tájékozódjon előre.
A menetrendi változásokról a https://www.mavcsoport.hu oldalon lehet tájékozódni.