Autóbusz- és vasútállomásaink rendszeresen biztosítanak helyszínt vakvezető kutyák és leendő gazdáik vizsgáztatásához, hiszen a vizsgájuk közlekedésbiztonsági szakasza részben a közösségi közlekedési eszközökön zajlik. Rózsa Katalint, az MVGYOSZ vakvezetőkutya-kiképzőjét és tenyésztési programfelelősét arról kérdeztük: hogyan zajlik egy ilyen vizsga, mit kell tudniuk a segítőkutyáknak, és miben segíthetjük a velük közlekedő látássérülteket a mindennapokban.
Miből lesz a cserebogár – azaz hogyan válik egy kölyökből segítőkutya?
A vakvezető kutyák a gondos kiválasztást követően 1 éves korukban kerülnek a kiképzési programba. Hat hónapig tart a felkészítésük, melynek során megtanulják az alapvető fegyelmezettséget, és a legfontosabb dolgokat, amiket egy vakvezetőkutyának tudnia kell: megállással jelezni az akadályt és biztonságosan kikerülni azt, jelezni az egyes objektumokat és elvezetni a látássérült gazdát A pontból B pontba, valamint felülbírálni a gazda döntését akkor, ha az veszélyeztetné annak testi épségét. A képzést vizsga zárja, amelynek során az eb megbízható engedelmességéről, míg leendő gazdája a kutyájával történő önálló közlekedésre való alkalmasságáról ad számot. A vizsga sikeres letétele után kezdődhet kettejük közös élete.
Legutóbb, március 11-én a bonyhádi autóbusz-állomás adott otthont egy ilyen vizsgának: Zserbó és gazdája, Eil Hajnalka bizonyították közös alkalmasságukat. Mit tudhatunk a kutyusról?
Zserbó egy 2 éves fekete labrador retriever fiú. A kölyöknevelési program keretében Egerben nevelkedett, kiképzése során leginkább Csepelen és Székesfehérváron tanult, de az átadó tanfolyam alatt megismerte a bonyhádi munkakörülményeket is, így mondhatjuk, hogy igazi országjáró. Szépen beilleszkedett az új családjába, ahol már Hajni nyugdíjas vakvezető kutyája és két tacskója is az új barátai közé tartozik.
Hogyan zajlik a megmérettetés?
A vizsga két részből áll: egy látó vezetővel való közlekedés során teljesítendő engedelmességi vizsgából, valamint a vizsgázó lakó- illetve munkakörnyezetében önállóan végrehajtandó vakvezető kutyás közlekedési feladatból, vagyis a tulajdonképpeni közlekedésbiztonsági vizsgából. A pórázon vezetésnek, az egyes testhelyzetek kontrollásásának, helyben maradásnak, szabadon sétáltatásnak is jól kell mennie. Fontos feladat a jármű megállójának megtalálása, jelzése, a járműre szállás, elhelyezkedés, az utazás tűrése, a biztonságos leszállás, de a járdafellépő, járda vége lelépő jelzése, az úttesten való átkelés, a lépcsőn közlekedés is.
A bonyhádi autóbusz-állomáson mi volt a feladat? Hogyan teljesített Zserbó?
Ezeknek a vizsgaútvonalaknak általában van egy célja, amit gyakorlunk, hogy a kutya számára életszerű legyen a munka, a gazda számára pedig hasznos, a mindennapi életben is használt útvonalakat építsünk ki. Így esett az egyik választás a bonyhádi autóbusz pályaudvarra, hiszen ezt Hajnalka rendszeresen használja a mindennapokban is. A feladat a gazdi által sűrűn használt járat megállója volt, majd a váró épületének bejáratát kellett bejelezni, és a pályaudvaron lévő embereket, csomagjaikat kellett úgy kerülnie Zserbónak, hogy a gazdája se menjen neki semminek. A vizsgát nehezítette a hosszú szép idő utáni szakadó eső, de a páros ilyen körülmények között is helytállt.
Hány kutyát képeznek évente a MVGYOSZ vakvezetőkutya-kiképző központjában? Elegendő az igények teljesítéséhez ez a szám?
Az elmúlt negyven évben több mint 800 vakvezetőkutyát képeztünk ki és vizsgáztattunk le. Fontos, hogy a lehető legtöbb igénylőnek adhassunk vakvezetőkutyát, központunk értékrendjében azonban a minőség elsőbbséget élvez a mennyiséggel szemben, hiszen a látássérült gazda élete múlhat az eben.
További sok sikert kívánunk munkájukhoz, Zserbónak és gazdájának pedig sok közösen eltöltött, boldog évet!
Fontos tudni!
A vakvezetőkutya igazolvánnyal rendelkezik, melyet az oltási könyvvel együtt a gazda köteles mindig magánál tartani. Ez jogosítja fel arra, hogy a segítőkutyákra vonatkozó jogi szabályozásnak megfelelően gazdájával együtt bárhova bemehessen, és a közösségi közlekedési eszközökön, így a MÁV-csoport járatain is ingyenesen, szájkosár nélkül utazhasson.
Miről lehet felismerni egy vakvezetőkutyát?
A vakvezetőkutyák legfontosabb ismertetőjele a hám, amit munka közben folyamatosan viselnek. A vakvezetőkutyák hámja általában piros színű, de lehet fehér, vagy bőrszíj hám is. Minden esetben valamilyen hámfogó csatlakozik hozzá. Minden segítő kutyán látható a kiképző intézmény logója.
Nemcsak vakvezetőkutya lehet segítőkutya!
Habár ők a legismertebbek, de más fogyatékkal élő embertársunknak is lehet segítő kutyája. Léteznek mozgássérült segítő, rohamjelző, hangot jelző és személyi segítő kutyák is, akik mind nélkülözhetetlen feladatot látnak el gazdájuk mellett. Ezek a kutyák nem kizárólag labradorok lehetnek, pl. egy siket ember hangot jelző kutyája lehet egy uszkár is. A hivatalosan regisztrált, kiképzőjükkel dolgozó tanuló segítőkutyákat is megilletik ezek a jogok. Ha kétség merül fel, hogy egy kutya segítő kutya-e, azt könnyű ellenőrizni. A gazdának/kiképzőnek minden esetben rendelkeznie kell egy hivatalos igazolvánnyal, amely pontosan olyan, mint a vakvezető kutyáké és a kutyának szerepelnie kell a Magyar Terápiás és Segítőkutyás Szövetség Egyesület adatbázisában.
www.matesze.hu/aktiv-tanusitvanyok
www.matesze.hu/tanulo-segitokutyak
Mit tegyünk, ha a vakvezetőkutyával rendelkező látássérült személlyel találkozunk?
Kérdezzük meg, hogy igényel-e segítséget, és ne érezzünk csalódást, ha nem! Ha csak tájékoztatást kér, adjuk meg röviden az információkat. Ha fizikai segítséget is igényel, akkor a kutyával ellentétes oldalra állva segítsünk.
Ha kísérjük, a látássérült személy a behajlított könyökünkhöz lazán hozzáérve követ minket. Mindig a segítő halad elöl, a látássérült ember egy lépéssel a segítő mögött jár. Eközben a segítőkutyával ne kommunikáljunk, megzavarjuk vele!
Kérdés nélkül is segíthetünk tájékoztatással, például a hangjelzést nem adó jelzőlámpánál hangosan kimondva a jelzés színét, vagy az olyan megállókban, ahol többféle viszonylatban közlekedő busz, villamos vagy trolibusz állhat meg, a beérkező jármű viszonylatszámát jelezve. Kérés nélkül is segítsünk a mozgó járművön az ülőhely átadásával.
És mit ne tegyünk semmiképp?
Ha megzavarjuk a vakvezető kutyát, az balesetveszélyes helyzetet idézhet elő. Tilos a vakvezetőkutyát simogatni, beszélni hozzá, etetni, mutogatni neki és szemezni vele! Tilos másik kutyát odaengedni hozzá! Soha ne a kutya felőli oldalról segítsünk, ne fogjuk meg a pórázát, hámját, ne toljuk a gazdáját! És soha ne adjunk megtévesztő információt egy látássérült embernek!
Hogyan támogathatjuk magunk is a vakvezetőkutyák képzését?
A támogatási lehetőségekről és az önkéntes munka formáiról a https://www.mvgyosz.hu/amit-adunk-hu/latasserulteknek-hu/vakvezetokutya-kepzes/ oldalon tájékozódhatunk.
Kiemelt fényképünkön balról jobbra: Rózsa Katalin, MVGYOSZ vakvezetőkutya-kiképző, Eil Hajnalka vizsgázó, Kiss-Tóthné Marika, MVGYOSZ segédkiképző.