A vasút a társadalmat összetartó alapstruktúra is, amelyre nem szabad egyszerű megtérülési üzleti logikával tekinteni - jelentette ki Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára Egerben, az V. Magyar Közlekedési Konferencián.
A közlekedésért felelős államtitkár a háromnapos tanácskozás keddi nyitónapján tartott előadásában arról beszélt, hogy teljes szemléletváltásra van szükség. A vasútcentrikusságot középpontba állító stratégiai irányváltás okai között az államtitkár a környezetvédelmi elvárásokat, a minimáli olajfüggőség szerepét, a vasútnak a jövőbe mutató és szerethető voltát, gazdaságélénkítő hatását, a várostérségek fejlesztésében, illetve a védelmi ipari struktúrában játszott szerepét sorolta. Az államtitkár óriási kihívásnak nevezte az energiaárak robbanását. Adatai szerint a vasúti szolgáltatásban a 36 forint/kilowattóra helyett belépő 288 forint azt jelenti, hogy az eddigi 1,7 milliárd forintos havi energiaköltség 9,8 milliárd lett. "Ezt az alapvető szolgáltatást azonban a magyar állam eddig is fenntartotta és minden körülmények között fenntartja a jövőben is" - jelentette ki. Az olcsó áram miatt eddig nem is mérték, hogy mennyit fogyaszt egy gép, nem volt szempont az energiahatékony vezetés. Most azonban az energia másként jelenik meg, megtérülők lettek például az új gyártású mozdonyok, pusztán az árammegtakarításuk okán.
Irányváltás jön: míg az elmúlt 12 évben autópályákra, közútra 2000 milliárd, vasútra pedig 1500 milliárd forintot költött az állam, ez a számadat a következő 12 évben megfordul. Ebben szerepet játszik az is, hogy az EU lényegében kivonul a közútfejlesztés finanszírozásából. A kamionforgalom vasútra terelése elemi érdeke Magyarországnak. Fejleszteni szükséges a vasúti árufuvarozást, képessé kell tenni a vasutat a nemzetközi tranzit kiszolgálására és arra, hogy segítse a nagy befektetői letelepedéseket. A teherszállításhoz hasonlóan a személyszállítás területén is további minőségi változásokat kell elérni, ezt a szolgáltatást nem csak fenntartani, folyamatosan fejleszteni is kell.
Fónagy János, a konferenciát rendező Közlekedéstudományi Egyesület elnöke kijelentette: a mostani válságos helyzetben a közlekedésnek is ki kell vennie a részét a talpon maradásból. "A közlekedési alapstruktúra fenntartása a kormány cselekvőképességét is bizonyítja". Ignácz Balázs, Heves megye főispánja köszöntőjében azt hangsúlyozta, hogy az elmúlt évek közlekedési infrastruktúra fejlesztései Heves megyét sem kerülték el. Megépült az M25 autóút, a Magyar falu programban sok alsóbbrendű és több helyi út újult meg.