A MÁV FKG többek között a vasúttársaság több mint 7000 kilométeres vágányhálózatának karbantartásáért felel, évente a teljes hálózat körülbelül egynegyedén végeznek nagygépes karbantartási, illetve felújítási munkákat. Ehhez elengedhetetlen a korszerű géppark. A tavaly megrendelt négy nagyvasúti munkagépből hármat már leszállítottak a MÁV FKG részére: az új beszerzésű vágánystabilizátort, a kitérő- és vágányszabályozó gépet, valamint az ágyazatrostáló gépet a társaság jászkiséri székhelyén mutatták be. A beszerzésnek köszönhetően, a karbantartásra fordított idő csökkenthető, hiszen az új gépek a költségmegtakarítás mellett nagyobb hatékonysággal képesek elvégezni a vasúttársaság saját pályakarbantartási- és felújítási munkáit.
Idén nem csak az Európai Vasút Évét ünnepeljük, hanem a magyar vasút megszületésének 175. évfordulóját is. A fenntartható, környezetbarát közösségi közlekedésnek kiemelt szerepe van napjainkban, a vasút pedig a jövő meghatározó közlekedési eszköze is kell legy. A kormány közlekedésfejlesztési terveinek középpontjában a következő egy-másfél évtizedben a vasúti hálózat és a szolgáltatások korszerűsítése áll majd. A vasúttársaság is kiemelten kezeli a meglévő pályahálózat karbantartását és felújítását. A MÁV FKG alapvető célja a MÁV kezelésében lévő magyarországi vasúti pálya tervezhető karbantartási és felújítási, egyedi felújítási munkáinak végrehajtása, illetve az ehhez kapcsolódó vasútépítő, vágány és kitérő szabályozó nagygépek üzemeltetése. Ezen túlmenően a vasúti pályához kapcsolódó járművek, gépek karbantartása, felújítása és gyártása is nagy jelentőséggel bír.
Az új gépek beszerzésével lehetőség nyílik önköltségen, cégcsoporton belül jelentős kapacitásnövelésre. A karbantartás és fejlesztés szerepe hosszú távon is kiemelten fontos: az új berendezésekkel a karbantartásra fordított idő (vágányzár) csökken, így gyorsabb ütemben szüntethetik meg a sebességkorlátozásokat, javíthatják a vasúti pálya minőségét. Ennek köszönhetően megbízhatóbb és komfortosabb utazási körülmények várják majd az utasokat.
A négy gép beszerzésére összesen 25.200.000 euro összegben kötött szerződést a MÁV FKG a két nyertes vállalkozóval. A közbeszerzésen nyertes Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH. a szerződés keretében egy nagyteljesítményű RM 85-750 ágyazatrostálógépet, egy nagyteljesítményű DGS 62 NG dinamikus vágánystabilizálógépet és egy UNIMAT 08-4X4/4S kitérő- és vágányszabályozógépet szállított le Az RGH 20C2 típusú sínköszörűgép gyártására a Harsco Rail Europe GmbH adott be nyertes pályázatot, ennek leszállítása 2022őszére várható.
Az új munkagépek bemutatása kapcsán tartott sajtótájékoztatón Dr. Fónagy János miniszterhelyettes, nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár elmondta: „A mai napon egy olyan beruházást ünnepelhetünk, melynek eredményeként javul a vasúti pálya minősége, csökken a karbantartásra fordított idő, emelkedik az utazási komfort. Mindez végső soron az utasok, vagyis a magyar emberek, családok biztonságát, kényelmét szolgálja. A kormány a MÁV-Volán-csoporttal karöltve folyamatosan azon dolgozik, hogy az ország vérkeringése tovább erősödjön. Ezen belül a közlekedési infrastruktúra pedig minél magasabb színvonalon szolgálja ki az utasokat. A most átadásra kerülő korszerű, világszínvonalú gépek túlmutatnak önmagukon. Nem csupán a nagyberuházások gördülékeny végrehajtását segítik, hanem megtestesítik mindazt az erőt, elszántságot és lendületet, amellyel a kormány az országot építi.”
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kifejtette: „A kormány a közlekedésfejlesztésben a környezetkímélő, energiahatékony vasút előnyét, elsőbbségét igyekszik érvényre juttatni. A hazai szakpolitikai erőfeszítések középpontjában a következő 10-15 évben egyértelműen a vasút áll majd. Összesen mintegy hatezer milliárd forintot szánunk az ágazat megerősítésére, a tiszta közlekedési mód vonzóbbá tételére. A tervezett fejlesztések egyik kiemelt szempontja a vasúti hálózat minőségének javítása. A beruházásokkal versenyképesebb, kényelmesebb, gyorsabb és még biztonságosabb lesz a hazai vonatközlekedés.”
Pócs János a térség országgyűlési képviselője elmondta: „A jászkiséri embereknek a MÁV FKG nem csak megélhetést, hanem "rangot" is jelent. A cég megduplázta az elmúlt évekkel ezelőtti eredményét. Az elmúlt évek során a Jászság mintegy 140 milliárd forint fejlesztésben részesült. Magyarországon a fejlesztések alapja a magyar beruházások, a magyar cégek.”
Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: „A vasút versenyképességének biztosítása és szolgáltatási színvonal folyamatos emelésének érdekében létrehoztuk a Versenyképes Vasút elnevezésű programot. A program keretében kezdődött meg a ceglédi vasútvonal felújítása is 2020-ban, amit 2021-ben 20 milliárd forint kormányzati támogatással a MÁV tovább folytatott. Jelenleg 100a-s vasútvonal 6,6 km hosszú karbantartása zajlik Üllő és Monor között, ahol a munkák egy része már nagygépes technológiával zajlik a MÁV FKG jelenlegi gépparkjának használatával. A most újonnan beszerzett gépek nagy segítséget nyújtanak a jövőben, a hatósági engedélyek beszerzését követően tervezetten a jövő évben kezdhetik meg a munkát a kijelölt pályaszakaszokon.”
Thomas Schöpf a Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH ügyvezetője hangsúlyozta: „A vasút gazdaságos, ökológiailag fenntartható és környezetbarát. A MÁV és a cég közötti üzleti kapcsolat a nyolcvanas évekre nyúlik vissza.”
Az új nagyteljesítményű ágyazatrostáló gép fontos szerepet tölt be a megfelelő vasúti ágyazat minőségének kialakításában, rostálás során a vasúti ágyazatból eltávolítjuk az elaprózódott, szennyezett, eliszapolódott ágyazati elemeket. Ez a technológia az ágyazat tisztítását, állékonyságát és vízelvezető képességét állítja vissza, így stabilizálja a vasúti pálya alapját, rendszeres rostálással a nagyobb pályafelújítások jelentős része megelőzhető. Az RM 85-750 típusú gép teljesítménye nagyobb, mint a vasúttársaságnál eddig meglévőké, továbbá már nem csak folyóvágányok rostálására, hanem kitérők esetében is alkalmazható lesz ez az önjáró vasúti jármű.
Az új nagyteljesítményű dinamikus vágánystabilizátor feladata az ágyazati tömörség és keretmerevség biztosítása. A vasúttársaságnak eddig két stabilizátor gép állt rendelkezésre, az új gép beszerzésével az elérhető teljes kapacitásbővülés közel 70 százalékos. Az új DGS 62 NG jelű, „NEW GENERATION” gép 1700 vágányméter/üzemóra teljesítménye több, mint kétszerese a rendszerben álló gépekénél. A kor követelményeinek messzemenően megfelelő ergonómikus, klimatizált kezelőtér kialakítással készült. Magyarországon, azokon a vágányokon, ahol az engedélyezett sebesség 80 km/h-nál magasabb, kötelező dinamikus vágány-stabilizátor használata az átépítési vagy rostálási munkák után, és a felépítményi karbantartó munkák során.
A MÁV különféle besorolásban 8150 csoport kitérőt üzemeltet, ebből közel 2.600 csoport kitérő, 60 kg/m sínekkel rendelkező – nagyobb részt elővárosi - szabályozására a régi gépek alkalmatlanok. Jelenleg külön-külön gépekkel végzik az állomási kitérők, illetve a nyílt vonali vágányszabályozási munkákat. A most rendszerbe álló új UNIMAT 08-4x4/4/S kitérő- és vágányszabályozó gép előnye a meglévő gépekkel szemben, hogy jobb teljesítményre képes, illetve mindkettő feladat elvégzésére egyaránt alkalmas. Továbbá a legmodernebb, számítógéppel vezérelt technikai megoldásokkal dolgozik, zajszigetelt kezelőtérrel rendelkezik, környezetbarát erőforrással szerelt, hatékony vasúti pályafenntartó és pályaépítőgép.
A MÁV jelenleg nem rendelkezik nagy teljesítményű vágányköszörű géppel. Az új sínköszörű gép a sínprofil finomfelületi megmunkálására alkalmas, önjáró kötöttpályás vasúti jármű, ami az országos vágányhálózat jelentős részén alkalmazható lesz. A vasúti pálya üzembiztos és működőképes fenntartásának egyik eszköze, hiszen a rendszeres időközönként elvégzett köszörülés csökkenti a futófelületi hibák károsító hatását, javítja az utazási komfortot, csökkenti a zajt, csökkennek a járműre ható mechanikus rezgések, rázkódások.