Vonattal, busszal, túrabottal

túra Kéktúra Gemenc Hírvonal

2025.10.16 01:06
szerző: Molnár Gergely

A MÁV-csoport immár 4. alkalommal csatlakozott a Magyar Természetjáró Szövetség által megrendezett Kéktúrázás Napja rendezvényhez. Az október 11-én, szombaton lezajlott természetjáró esemény célja a túrázás és a kéktúra mozgalom népszerűsítése, melynek során az Országos Kékkör minden szakaszán egyszerre túrázó csapatok rajzolták ki a kört a térképen – idén először már az új Kéktúra-applikációt használva. A MÁV-csoport – két szervezet közötti együttműködési megállapodással is megerősítve – azért is csatlakozik szívesen az eseményhez, mert a vasutasok, közlekedési dolgozók maguk is szívesen túráznak és több természetjáró mozgalom, túraútvonal kialakításában évtizedek óta rendszerezesen közreműködnek.

A vállalatcsoport célja a fenntartható, zöld, közösségi közlekedéssel kombinált túrázás elősegítése, népszerűsítése. Ehhez különböző kiadványokkal is hozzájárulunk, melyeket a túra során adtunk át a résztvevőknek néhány praktikus tanáccsal kiegészítve, bemutatva a közösségi közlekedés előnyeit és lehetőségeit a túralogisztika megtervezésében. Ezért idén is az ország 3 helyszínén, vonattal vagy VOLÁN-autóbusszal jól megközelíthető szakaszon vezettünk túrákat, amelyek népszerűségét mutatta, hogy jellemzően maximális létszámmal indultak, összesen mintegy 110 fővel.

A Börzsönyben a Kóspallag–Nagy-Hideg-hegy–Csóványos–Nógrád szakaszt Frej József és Kovács Gábor Balázs, a MÁV Személyszállítási Zrt. infrastruktúra-fejlesztési szakértői, a Gemenci erdőben a Bajai átkelés-Pörböly szakaszt Molnár Gergely és Rádóczy Piroska, a MÁV Központ munkatársai, a Zalai-dombságban a Palin-Borsfa szakaszt Ács László, a MÁV SZK dombóvári raktárvezetője vezette.

A Börzsönyben – végig érintetlen erdőségben túrázva – 50 résztvevővel, közel 900 m-es szintemelkedést leküzdve hódítottuk meg a hegység legmagasabb csúcsát, a 938 m magas Csóványost, majd ereszkedtünk le a nógrádi vár tövébe. Ez a Kéktúra egyik leghosszabb, 21 km-en át lakott terület érintése nélkül vezető szakasza, ahol frissítésre csak a nevéhez hűen ködös, szeles arcát mutató Nagy-Hideg-hegyen volt lehetőség a közelmúltban felújított és újra megnyílt turistaházban. Nógrád vasútállomására azonban már az előbukkanó nap utolsó sugarai által kísérve érkezett a csapat. A Gemenci erdőben alig 10 km-t kellett sétálni, ezért sok családos túrázó is érkezett az ország minden részéről, hogy az őszbe hajló, színpompás ártéri rengeteget felfedezze. A túravezetők tájtörténeti és természetismereti előadással, valamint a MÁV-csoport menetrendi és díjszabási újdonságait bemutató érdekességekkel is készültek, illetve egy kvízt is ki lehetett tölteni. A Dél-dunántúli kéktúrán a Palin–Borsfa közötti túraútvonalat járta be túrázók egy kisebb, de eltökélt csapata a festői Zalában. Alaposan próbára tette őket a hullámos terep, cserébe lebilincselő tájképekkel jutalmazta erőfeszítéseiket: apró, elszigetelt falvakkal, tágas rétekkel és panorámás dűlőkkel. Mintegy 6 óra alatt tette meg a 8 túrázó és 2 kutyusa a 25 km-es távot.

Az MTSZ szakmai segítségünkkel a honlapján önálló cikkben foglalkozott a fenntartható közlekedéstervezéssel (https://kekturazasnapja.kektura.hu/hir/kozlekedesi-tippek-a-kekturazas-napjara), valamint a kekturazasnapja@mavcsoport.hu e-mail-címen a túrázók, túravezetők közlekedési kérdéseiket, kéréseiket is megfogalmazhatták, melyekre egyenesen a MÁV-csoport kollégái válaszoltak. Több autóbuszjárat megerősítve, nagyobb kapacitású járművel vagy másodrésszel közlekedett a túrázók miatt, egy Gemenc InterRégió vonat pedig megállt egy olyan megállóhelyen is, ahol normál esetben nem, hogy Pörbölyről Baja-Dunafürdőre elutazhassanak a túrázók. A túrákon összesen mintegy 4100 fő vett részt, közülük minden 2. személy részben vagy egészben vonattal vagy busszal érkezett a túrára. 

A MÁV-csoport önkéntes túravezetői kis ajándékokkal is készültek a túrára, köztük turisztikai kiadványokkal, nyakpánttal, fényvisszaverő szalaggal és más meglepetésekkel.