Interjú Szőke Bálinttal, a CO2-nyereményjáték egyik nyertesével
Az EU 2021-et a vasút európai évének választotta, hogy ezzel is népszerűsítse a vonatozást, mint biztonságos és fenntartható közlekedési formát. 2021. február 17-én elindítottuk fenntarthatósági web oldalunkon a „Válassza a zöldebb utat!” CO2 megtakarítás kampányt. Ettől az időponttól a MÁV-START által kiállított elektronikus vonatjegyen, bérleten, valamint azokon a nyomtatott jegyeken és bérleteken, ahol ez nem okoz többlet papírfelhasználást, társaságunk feltünteti, hogy hány kg CO2-kibocsátást takarított meg az utas azzal, hogy saját autó helyett a vonatot választotta. A kampány a Föld napja alkalmából egy nyereményjátékkal is kiegészült. Ennek értelmében, ha valaki érvényes belföldi jegyét vagy bérletét június 30-ig regisztrálta a játékba, sorsoláson vehetett részt, ahol „START KLUB VIP KÁRTYA”, „START KLUBKÁRTYA 50%” és „100.000 forint értékű MÁV-START Ajándékutalvány” nyereményekkel gazdagodhatott.
A fenntarthatósági weboldalunkra február óta 210 ezer érdeklő látogatott el. A nyereményjátékra több mint 29 ezren jelentkeztek. Az egyik START KLUB VIP KÁRTYA nyertesének, Szőke Bálintnak, társaságunk vezérigazgatója, Kerékgyártó József, személyesen adta át augusztusban a díjat. Ez alkalomból a vasúti közlekedéshez, a fenntarthatósághoz fűződő viszonyáról kérdeztük.
Mit szóltál, amikor kiderült, hogy megnyerted az egyik fődíjat?
Nagyon örültem. Különösen annak, hogy nem tárgyi nyereményt kaptam, hanem az utazás élményével ajándékozott meg a MÁV-START. Alig vártam, hogy személyesen mondhassam el a feleségemnek. El is határoztuk, hogy hétvégente mindig elmegyünk majd valahova, ami vonattal megközelíthető. Mi egy évig biztos, hogy mindenhova vasúttal megyünk, annyira megszerettük már, a gyerekeink nem is hajlandóak mással utazni. Ha megszoksz valami jót, nehezen szoksz át másra. Elsőként az Őrségbe tervezzük az utat, bár jövő nyáron Split is rendkívül vonzó célpont lesz.
Milyen gyakran közlekedsz vonattal?
Február óta Oroszlányban dolgozom. 10 éve környezeti megfontolásokból nem tartunk autót. Ez a távolság 150 km oda-vissza naponta. Amikor elvállaltam a munkát, elkezdtem kalkulálni, hogy mennyi károsanyaggal kerül kevesebb a levegőbe, ha ezt az utat vonattal teszem meg. Ez számomra fontos szempont. Minden egyes digitális jegyemre amit most már valóban kényelmes és gyors megvenni rá van írva, hogy 9,83 kg CO2 a megtakarítás egy azonos távú autós utazáshoz képest. A MÁV átlagos CO2 kibocsátása 45 g/km, ami azért nem rossz az autókhoz képest, valljuk be. Ha még több ember utazna vonaton, akkor még jobb lenne a kihasználtság és ez az érték tovább csökkenne. Ha pedig már megtelne a szerelvény, mert annyian utaznak rajta, akkor még hosszabb szerelvényt lehetne indítani, tehát még gazdaságosabb lenne. Ráadásul az értékek új, karbantartott autókra érvényesek, ma azonban Magyarországon a személygépkocsik átlagéletkora meglehetősen magas. Ráadásul rémes a városi forgalom, nem szeretek a szmogban ülni, öncélúnak tartom az egyedül autózást. Mi nap mint nap arra tanítjuk a 4 meg 6 éves lányainkat, hogy hogyan ne terheljük tovább a környezetünket, mint amennyire szükséges a mi családi szintünkön. Ha felszállok a vonatra, akkor 1 főre lebontva nem növelem a kibocsátást, hanem csökkentem, mert a vonat nélkülem is elindul.
Nem lenne kényelmesebb autóval munkába járni?
Autóval Oroszlány napi szinten 2 óra lenne, vonattal 3,5. Viszont a kényelem egy nagyon relatív fogalom, mert a vonaton, ha akarok, felállok, tudok közben olvasni, ötletelni, nyugodtan lebonyolítani a telefonhívásaimat vagy relaxálni. Autóval ez kiesett idő, mivel a forgalom elég intenzíven leköti a figyelmet. Így nyerek énidőt, nem idegeskedem a dugóban, ráadásul mozgok is, hiszen gyalogolok 1,5 km-t. Az autóban ráadásul bezárkóznak az emberek, izolált környezetben utaznak, míg a vonaton időként szóba elegyednek egymással, összemosolyognak. Amióta rendszeresen vonatozom, elkezdtem megbocsátani a MÁV hibáit. Nagyon elégedett vagyok a vasúti összeköttetéssel Oroszlányba, nagyon ritkák a késések. A vonat csöndes, van légkondi, a kék Flirt-ön vannak töltők. A MÁV applikáció is remek, a jegyvizsgálók kedvesek. Nagyon jónak tartom, hogy elektromos rollert díjmentesen lehet szállítani a járműveken, az egyik barátom is így közlekedik. Viszont felsővezetékszakadás esetén a mentesítő járatokban és az utastájékoztatásban szívesen látnék fejlődést.
Más közösségi közlekedési eszközt is használsz?
Szoktam biciklizni, időnként rollerezni. Elektromos közlekedéssel, azaz metróval és villamossal jutok ki a Kelenföldi pályaudvarra. Egyébként 2016 óta tagja vagyok a villanyautósok közösségének, járműveket tesztelek és írok róla véleményt. A villamosítás egy nagyon helyénvaló trend, és már hamarabb el kellett volna, hogy induljon. Villanyvasúton az ember nem fárad el úgy, mintha egy buszon ülne. A busz kanyarodik, megáll, pihentetőbb egy villanyhajtású vasút, ami nem vált hirtelen irányt. A busznak, autónak van szaga és van aki érzékeny rá.
Hol találkoztál a nyereményjáték hirdetésével?
Először a Kelenföldi pályaudvaron, de akkor még csak a CO2-számláló kampányt láttam. Arra gondoltam, hogy nagyon jó irányba halad a vasúttársaság. Felmentem a web oldalra, és aztán itt találkoztam a nyereményjáték hirdetésével is.
Említetted, hogy a gyerekeket is arra nevelitek, hogy óvják a környezetet. Hogyan jelenik ez meg nálatok a mindennapokban?
Gyalog járunk oviba, mert közben is tudunk beszélgetni. És így nem is idegeskedünk, hogy találunk-e parkolóhelyet. Közlekedésnél van egy ökölszabály, amiben nagyon hiszek: 1,5 km-ig gyalog, 10 km-ig kerékpárral, afelett vonattal, mert a legjobb távolsági közlekedés a vasút. Sőt a mikromobilitás - pl. egy elektromos roller - és a vasút kombinációja együtt szintén remek választás. A vásárlást napi szinten végezzük, így nem romlik meg az étel, amit aztán ki kell dobni. Ez Budapesten könnyen megvalósítható, hiszen mindenhol van bolt. Szombaton a piacra biciklivel járok. Otthon a fűtés is elektromosan van megoldva. Mi béreljük a lakást, a keresésnél ez is szempont volt. Az erkélyen termesztünk zöldségeket, amit a gyerekekkel közösen gondozunk. Alapvetően rajtunk múlik, hogy mire tesszük fogékonnyá a gyerekeket. Érdekes, hogy saját rokonaim egyáltalán nem nyitottak a fenntarthatósági kérdések iránt, a barátaim közül azonban többeket meggyőztem arról, hogy legalább a közlekedésnél válasszanak környezetkímélőbb módot az autózásnál.