Felújították az 1929-ben épült tiszaugi vasúti Tisza-híd emléktábláját. Az építményt a második világháborúban felrobbantották, majd a honvédség műszaki katonái 1945-1947 között újjáépítették, amire mostantól egy megújult emléktábla emlékeztet a lakiteleki oldalon.
Számos katona, munkás és vasutas vett részt a tiszaugi vasúti híd háború utáni újjáépítésében – emlékezett a kötelességüket teljesítőkre a MÁV pályaműködtetési vezérigazgató-helyettese. Virág István elmondta: a vasút 1945-ben kapta meg az ország híd újjáépítéseinek szakmai irányítását, a munkával külön tervező részleg foglakozott, amely aprólékos gonddal hasznosította a régi, folyóba zuhant hídelemeket az acélhiányos időkben. A következő mérföldkő már 1999-ben volt, amikor a hidat megújították, így az ezredfordulóra különvált a közúti és vasúti hídpálya. 2013-ban a MÁV hídprojektje keretében 61 ezer négyzetméteres korrózióvédelmi munkákat végeztek el a hídszerkezeten, amely a jövőben esetleg újra a közösségi közlekedés szolgálatába állhat – tette hozzá Virág István.
A tiszaugi vasúti hidat 1929. október 17-én adták át a forgalomnak, a diósgyőri és ózdi acélból készült híd alapjai egyes helyeken elérik a 17 méteres mélységet. A hídszerkezetet a második világháború idején, 1944. október 9-én a visszavonuló német csapatok felrobbantották. A Magyar Honvédség műszaki katonái 1946-ben kezdték kiemelni a roncsokat, mintegy 1500 tonnányi maradványt sikerült megmenteni – mondta ünnepi beszédében Padányi József vezérőrnagy. A Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Műszaki Doktori Iskolájának vezetője, Feimer László hmtk. alezredes visszaemlékezései nyomán arról is beszélt, hogy a híd kiemelése a honvédség műszaki csapatainak próbaköve volt. „A feladatot megoldották. Hiányos ruházatban, lyukas cipővel dolgoztak a bajtársak, tűző napon, esős őszi, majd kegyetlen zord téli időjárásban, heteken keresztül, megszakítás nélkül, feláldozván szombat délutánt és vasárnapot, kockára téve egészséget és életet. Legyen jutalmuk az újjáépülő magyar haza köszönete és az a büszke tudat, hogy annak felépítésében tevékeny részt vállaltak.” – idézte Padányi József.
Az építők helytállására tábla emlékeztet a híd lakiteleki oldalán, amelynek felújítását a MÁV végeztette el, Padányi József vezérőrnagy kezdeményezésére. Az ünnepségen koszorút helyeztek el Virág István, a MÁV pályaműködtetési vezérigazgató-helyettese, Mondi Miklós Zoltán a MÁV Pályavasút Területi Igazgatóság szegedi igazgatója, Padányi József vezérőrnagy, a Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Műszaki Doktori Iskolájának vezetője, Kállai Ernő alezredes, a Magyar Honvédség 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred megbízott parancsnok-helyettese és Kovács Zoltán alezredes, a Magyar Hadtudományi Társaság képviseletében.
Az ünnepségen készült villáminterjúinkat itt láthatják.