A Volánbusz a korábban megpályázott 60 elektromos autóbusz után újabb 40 e-busz beszerzésére nyújtott be pályázatot a Zöld Busz Program keretében, és kiírta a feltételes közbeszerzési eljárásokat összesen 100 járműre. A pályázatok és a beszerzési eljárások eredményessége esetén a hat érintett megyeszékhely mintegy 570 ezer lakója mellett a budapesti agglomeráció 81 településén élő több mint 2,5 millió lakosnak is magasabb színvonalú személyszállítási szolgáltatást, tisztább levegőt és élhetőbb környezetet biztosíthat a vállalat.
A társaság célja az autóbusz-állomány zöldítése elektromos, illetve CNG-meghajtású járművek beszerzésével; ezek üzemeltetéséhez szükséges a töltőállomások kiépítése is. Ezért hozta létre a Volánbusz és az MVM Mobiliti Kft. a Mobiliti Volánbusz Kft.-t, és ehhez nyújt segítséget a Zöld Busz Program is: a sikeres pályázat megvalósulásával forgalomba álló elektromos autóbuszok fontos előrelépést jelentenek a zöld autóbusz-közlekedés megteremtésében. A környezetvédelmi célkitűzések megvalósítása immár ténylegesen elérhető közelségbe került, hiszen a pályázatok benyújtása után a feltételes közbeszerzési eljárásokat is kiírta a vállalat az összesen 100 új szóló, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbusz beszerzésére. Az ajánlati felhívásokban szereplő feltételek szerint a járműveknek minimum 24 ülőhellyel kell rendelkezniük, és egy feltöltéssel minimum 240 kilométert kell megtenniük. Alapkövetelmény a kerekesszék, illetve a babakocsi elhelyezésére kialakított hely, a felszállást segítő rámpa, az elektronikus utastájékoztató rendszer, a fedélzeti és a vezetést segítő kamerarendszer, illetve a hűtő- és fűtőrendszer is.
A pályázatok és a közbeszerzési eljárások eredményessége esetén Győrben 13, Székesfehérváron 12, Zalaegerszegen 11, Szolnokon 10, Szegeden 8, Egerben 6, a fővárosi agglomerációban pedig 40 jármű korszerűsítheti a járműállományt. A budapesti – közelebbről: budai – agglomerációba kerülő e-buszok a fővárosi rendszerbe integrált Volánbusz-járatok útvonalán állnak szolgálatba, így a budapesti utasok is élvezhetik majd előnyeiket. A 40 jármű ennek megfelelően kék színű lesz és a fedélzeti kijelzőkön üzemel majd a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (FUTÁR). A fejlesztés során kiépül az autóbuszok üzemeltetéséhez szükséges töltő-infrastruktúra is. A beruházások megvalósulása esetén évente több mint 3600 tonnával csökkenhet a CO2-kibocsátás az érintett településeken és a fővárosi agglomeráció térségében.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese elmondta, a kormány a járványhelyzetben is kiemelt figyelmet fordít a Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv végrehajtására, és az egyik sarkalatos elemként a közlekedés zöldítésére. A Zöld Busz Programban tíz év alatt 36 milliárd forinttal támogatjuk a járműállomány minőségi cseréjét a 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú településeken. A pályázati támogatással beszerzett elektromos buszok számos nagyváros lakóinak biztosíthatnak magas színvonalú személyszállítási szolgáltatást, tisztább levegőt, csendesebb utcákat és élhetőbb környezetet. A program lehetőséget teremt arra, hogy minél több környezetbarát és kibocsátásmentes autóbusz állhasson forgalomba Magyarországon, a teremtett világ védelme mellett ezzel az emberek életminőségének javítását is szolgálja.
A Volánbusz tulajdonosi jogait gyakorló MÁV elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert az elektromos autóbuszok beszerzése kapcsán kifejtette: „A közösségi közlekedés vasúti és közúti ága közel egy éve egységben működik, és közösen építjük a közösségi közlekedés jövőjét. A MÁV–Volán-csoport célja, hogy Magyarország lakosainak fenntartható, biztonságos, tiszta, környezet- és utasbarát közlekedési lehetőséget biztosítson. A cél nem kisebb, mint hogy 2050-re elérjük a kvázi klímasemlegességet, ehhez egységes, környezettudatos és költséghatékony közösségi közlekedésre van szükség, aminek kialakításán folyamatosan dolgozunk. Ehhez szükség van az infrastruktúra és a járműállomány fejlesztésére is. A vállalatcsoport flottája folyamatosan megújul, az új járművek beszerzése nem állhat meg. A vasúti pályahálózat villamosított szakaszainak hossza egyre nő, június közepétől már az Észak-Balaton megújult részén sem kell többet dízelvonatokon utaznunk. Az elővárosban is egyre több emeletes KISS motorvonat közlekedik. A Zöld Busz Programnak köszönhetően pedig országszerte egyre több modern, elektromos busz állhat forgalomba. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy olyan versenyképes szolgáltatást nyújthassunk, amely vonzó az utazóközönség számára, és az egyéni közlekedési formák helyett a jóval fenntarthatóbb közösségi közlekedés felé tereli őket.”
Pafféri Zoltán, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója a fejlesztési tervekkel kapcsolatban elmondta: „A fenntartható közlekedés megvalósítása érdekében 2018-ban elindítottuk jármű-fiatalítási programunkat; az ennek keretében eddig beszerzett 866 autóbusznak köszönhetően 2020-ban több mint 27 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid került a levegőbe. A helyközi-elővárosi vonalakra hamarosan érkeznek a MAN Lion’s City GL A23 csuklós autóbuszok, ebből a típusból országszerte 204 áll forgalomba, illetve érkezik a Volánbusz első saját tulajdonú elektromos autóbusza is. A jármű-fiatalítási program most tisztán elektromos meghajtású buszok beszerzésével folytatódhat; ez igazi korszakváltást jelent a hazai közösségi közlekedésben. A 100 elektromos járművel együtt 2021-ben 1665 alacsonypadlós és alacsony belépésű, szóló, csuklós, hosszított szóló, normál padlós és turista autóbusz beszerzésére indítottunk és indítunk közbeszerzési eljárást. A tervezett beszerzési eljárások és a most benyújtott pályázatok sikere esetén várhatóan mintegy 700 új, hagyományos és elektromos meghajtású jármű kerül forgalomba az év végéig. A jármű-fiatalítási program eredményeként 2022 végéig a teljes autóbusz-állomány 40 százaléka megújul.”
Az alternatív hajtásláncok alkalmazása a közlekedés jövőjét jelenti. Az európai szinten kiemelkedő méretű e-flotta beszerzésével lehetőség nyílhat arra, hogy a Volánbusz megkezdje a valóban környezetkímélő közúti közösségi közlekedés kialakítását Magyarországon, és széles körű tapasztalatokat szerezzen az új technológiát jelentő járművek üzemeltetésében.