Az utazóközönség jogos, és alapvető igénye a tiszta, rendezett állomás, amely nem csak az utasoknak, de nekünk, dolgozóknak is érdekünk. Az állomások, megállóhelyek komfortosabbá tételében játszik kiemelkedő szerepet az idén bevezetett állomási gondnoki program. És hogy milyen faladatokat lát el az állomásgondnok? Megtudhatjuk Varga Lászlóval, a szolnoki állomásgondnokkal készült interjúból.
Ahogy beérkeztem a szolnoki vasútállomásra rendet és tisztaságot tapasztaltam. Mi az, ami a te kezed munkáját dicséri? Össze tudnád foglalni, hogy mi a feladata egy állomási gondnoknak?
A fő feladatunk az állomások rendben tartása, elsősorban ehhez kapcsolódó munkákat végzünk. A feladatok köre sokféle: mi végezzük a virágos részek gondozását, összeszedjük az elhullajtot szemetet, elvégezzük a fűkaszálást a zöld területeken, bútorokat mozgatunk, szépítjük az állomást. Most éppen a kerékpártárolás lehetőségét fejlesztjük, ehhez pedig piktogramokat helyezünk ki az állomás több pontján. Aki ismeri a szolnoki vasútállomást, az tudhatja, hogy a csarnokban van egy hazánkban egyedülálló múzeum, ahol az utasok a régi idők vasutas relikviáit, a vasutasság kultikus helyiségeit tekinthetik meg. Kondor Balázs korábbi csomóponti főnökség vezető által létrehozott vasúti almárium elkészítésében örömmel segédkeztem, és a fenntartásában is szerepem van. Jólesik látni, ahogy a vonatra várakozó emberek a kiállítótér felé mutogatnak, és csodálják a kiállítást, felidézik régi emlékeiket.
Mióta dolgozol a vasúttársaságnál?
1988 február 15-én kezdtem az Utasellátónál, mint automata kezelő. Ez a pozíció ma már nem mond semmit, de akkoriban én kezeltem a szendvics és a kávé automatákat.
Milyen kihívásokat hozott az új munkakör?
Sokat, mert még jobban oda kell figyelünk az utasforgalom kulturált lebonyolítására. Naponta többször körbejárunk, ha elszórt hulladékot látunk, felszedjük, folyamatos kapcsolatot tartunk a takarítókkal. Már az apró javításokat is mi végezzük, amelyek komfortosabbá teszik az állomáson eltöltött időt mind az utasoknak, mind pedig a munkavállalóknak. Ilyenek a zárcserék, kisebb, szakmunkát nem igénylő javítások, vagy felületek átfestése.
Te régóta a vasútvállalatnál dolgozol, de rengeteg új kollégával is gazdagodott a csapat. Mennyire tudjátok segíteni a beilleszkedésüket?
Azt látom, hogy ők is felvették a ritmust, szépen csinálják a dolgukat. Biztos vagyok benne, hogy a kiválasztásuk során figyelembe vették, hogy van-e bennük elhivatottság. Mindenben próbáljuk őket segíteni, hogy minél hamarabb teljes értékű tagjai lehessenek a csapatnak. Az a legfontosabb, hogy példát mutassunk nekik. Ez annyit jelent, hogy egy szemléletet próbálok meg nekik átadni. Számomra ez nem munka, hanem elhivatottság, jó gazda módjára, ha meglátok egy eldobott pet palackot, munkaidőn kívül is beleteszem a hulladékgyűjtőbe, mert fontos, hogy a „birtokon” rendben legyen minden.
A szerepkör számodra nem újszerű, viszont egy új keretet adott mindennek az állomási gondnoki rendszer. Mi az az a plusz, amiért annyira látványos ez a program?
A gondnokok jobban odafigyelnek a tisztaságra, hiszen ez a kiemelt feladatuk. Ennek köszönhetően az utas egy sokkal kellemesebb környezetbe érkezhet. Valamint többféle problémát tudunk megoldani, köszönhetően annak, hogy a későbbiekben új szerszámokat is kapunk. Ezért a dolgozók szemszögéből is érezhető változást hozunk: meg fogjuk tudni javítani a forgószékeket, az íróasztalokat. Ha bármi problémát észlelünk az állomásunkon, csak kimegyünk és azonnal megcsináljuk.
A MÁV hálózatán 696 állomás és 698 megállóhely található. Első ütemben 277 helyszínen vezették be az állomási gondnoki rendszert, amelyet a vasúttársaság ki kíván terjeszteni. Hogyan látod, milyen pozitívumot hozhat ez az utasok mindennapjaiba?
Ha az állomási gondnok kellő elhívatottsággal teszi a dolgát, akkor az utas tiszta állomással és kulturált környezettel fog találkozni. Mindig az utazóközönség megfelelő ellátása a legfőbb szempont, ezért nagyon pozitív ennek a programnak a hozadéka. Egyébként az utasoknak is tetszik, van visszajelzés. Ha a csarnokban járok, elejtett dicsérő szavakat hallok. Azt gondolom, hogy a program kiterjesztése sokat javíthat a MÁV megítélésén.
31 éve dolgozol nálunk. Mi az, ami itt tart?
Imádom a munkámat és a kollégáimat is. Olyan a csapatunk, amiért sokan irigykednének. Ebben a munkakörben pedig azt is látom, hogy miért dolgoztam, hiszen a munkám eredménye visszaköszön, bárhová nézek. Ez nagyon jó érzés.
Varga László eredeti szakmáját tekintve karosszérialakatos. Egy évet dolgozott a szakmában, ezt követően, 1988-ban került a vasúthoz, azóta a MÁV alkalmazásában áll. Volt már automata kezelő, karbantartó, kazánfűtő, készenlétes gépkocsivezető, állomási betanított munkás, jelenleg pedig állomási gondnokként tevékenykedik. 7 gyermek büszke édesapja, közülük ketten vasutasnak tanulnak. A vasutas szakmát egy jó szakmának tartja, gyermekeinek is igyekszik átadni ezt a szemléletet. 2007-ben, vasúti munkája mellett érettségizett le.