DTK-projekt

dtk-projekt digitalizáció képzés Munkatársaink

2025.03.17 10:33
szerző: Fuchs Adrienn

„A képzési módszertanok, eszközök fejlesztése – összhangban a digitális technológia fejlődésével – befektetést jelent a jövő vasutas szakembereinek biztosításában.”

 

A digitális technológia alkalmazásán alapuló képzések elősegítése és kiterjesztése a MÁV-VOLÁN-csoportnál (DTK-) projekt 2023 decemberében kezdte meg a munkáját azzal a céllal, hogy a vállalatcsoportnál az elméleti képzések fokozatos digitalizációját elősegítse. A hamarosan záruló, kihívásokkal teli projekt legfontosabb eredményeiről Dobás László projektvezetővel beszélgettünk.

 

Mi szükséges a vasútszakmai és egyéb képzések fejlődésének elősegítéséhez? 

Azzal, hogy a DTK-projekt végéhez érkezünk, még csak az első lépést tettük meg. Ahhoz, hogy kimondhassuk: a képzéseink modernizáltak, és a digitális eszközöket alkalmazzuk, legalább három pillér szükséges. A digitalizáció az egyik pillér, amelyen az elmúlt időszakban nagyon sokat dolgoztunk. A második a gyakorlati módszertan, amelynek az erősítésére is szükség van, a harmadik pillér pedig a megfelelő tanulási környezet biztosítása. A Covid-helyzet 2020-ban megmutatta, hogy mennyire le vagyunk maradva a digitalizáció terén. Volt egy pillanat, amikor a vasútszakmai képzés megállásra kényszerült. Ettől a holtponttól nagy utat jártunk be, hiszen mára számos képzést digitális tartalmakkal is tudunk oktatni/támogatni. Az a hosszú távú célom, hogy minden újfelvételes vasúti munkavállalót megújult módszertannal, és modern eszközökkel megtámogatott képzésekkel tudjunk edukálni. A digitalizáció a toborzás fontos eszköze is lehet: az új munkaerő bevonzásában jelentős pozitívum a digitális felkészítés. Az elvárás az, hogy a fokozatosság elvével, digitális tartalmak támogatásával kezdjük el a fiatalokat a vasútra oktatni. A fokozatosság elvének alapja, hogy folyamatos visszamérés után kezdjük el ezeknek a tartalmaknak az alkalmazását. Amikor meggyőződtünk arról, hogy a képzésben részt vevők önállóan is el tudják sajátítani az adott tudástartalmat, akkor változtatunk a képzési módszertanon. A megfelelő színvonalú és hatékony oktatási módszertan kialakításához hosszú évek tapasztalatai szükségesek, és azt be kell látnunk, hogy a projekt keretében ehhez kevés időnk volt. Szeretnénk a digitális oktatás előnyeit kihasználni, de vannak munkakörök, ahol ez nem valósítható meg, hiszen a gyakorlati képzésre egyébként nem vonatkozik a rendelet, így teljes körű átállásra nincs lehetőség. A gyakorlati oktatást is felülvizsgáljuk, ehhez hosszú távú befektetésre – gyakorlati eszközökre, szimulátorokra, szimulátorok fejlesztésére – is szükség lesz.

A képzés digitalizációja különbözőképpen érinti a munkatársakat. Mit tapasztalnak ők a változásokból a hétköznapokban?

Az irodai dolgozóknak, akik eddig is találkoztak az e-learninggel, leginkább csak az új keretrendszert kellett megismerniük. Alapszándék volt, hogy a vasútszakmai területre is kiterjesszük a digitális oktatásokat, és 2024-ben az időszakos oktatás területén már több ezer, végrehajtásban dolgozó munkavállalót is képeztünk e-learning formában. Ennek nagy előnye, hogy a munkavállalónak nem kell az oktatási helyszínre mennie és az utazással időt töltenie, hanem akár otthonról is elérhetőek a tananyagok. Várhatóan márciustól újdonságként jelentkezik majd az újfelvételes járművezetők és forgalmi szolgálattevők alapképzéseiben, hogy már tabletekkel együtt tudják megkezdeni a tanulók a képzéseiket. Az eszközökön elérhetők lesznek a digitális vasútszakmai tananyagok, tehát a sok utasítás és papíralapú könyv mellé végre egy új digitális eszközt is tudunk biztosítani számukra, ezzel talán felzárkózunk a körülöttünk lévő szakmák képzési módszertanához. A hallgatók a tanfolyam kezdő napján kapják meg az eszközüket, amely egészen a sikeres vizsga letételéig a rendelkezésükre áll majd. Egyszerre átlagosan 1000 újfelvételes képzésére tervezzük a tabletek használatát, a járművezetői és forgalmi szolgálattevői célcsoport esetében elsőként 300 eszközzel indulunk, amely várhatóan három éven belül további 700 tablettel bővül. Célunk az is, hogy ha egy munkavállalónak felajánlanak egy új pozíciót, amelyhez képeznie kell magát, akkor jó érzéssel jöjjön ide, mert olyan környezetet biztosítunk számára, ahol tanulni és fejlődni tud. 

Ha jól tudom, közel 1000 digitális tartalom szükséges a vasútszakmai képzések támogatásához. Ki állítja elő ezeket a tartalmakat?

A fejlesztések elkezdődtek, de ilyen mennyiségű tartalom elkészítéséhez várhatóan legalább három év folyamatos munkára van szükség külsős oktatók bevonásával. A BGOK-nak van saját fejlesztői gárdája, ők vasútszakmai képzettséggel és digitális, e-learning-fejlesztési tudással is rendelkeznek. Ez a kapacitás azonban véges, ezért a vasúti szakmában jelenleg oktatási tevékenységet ellátó munkatársakat is be szeretnénk vonni a tananyagfejlesztésbe, amelyhez várhatóan új szerződést és további képzéseket fogunk biztosítani. Van mit felmutatnunk a tananyagfejlesztésben, hiszen a projekt indulásakor nem volt a MÁV-csoportnál egyetlen akkreditált digitális tartalom sem, a projekt zárására már egy F1-es digitális tartalommal, tíz célcsoport számára időszakos oktatási tartalommal rendelkezünk, és további hat digitális tartalom akkreditációja van folyamatban. Ebben a kollégáimnak nagyon sok munkája van, amit ezúton is köszönök. 

Hol tart most a képzés digitalizációja a vállalatcsoportnál?

A vasúti képzések esetében 2025 a tapasztalatszerzés és a tananyagfejlesztés éve: a már meglévő rendszerekből szerzett tapasztalatokat beépítjük a módszertanokba. Ez egy körforgás, soha véget nem érő fejlesztési folyamat, hiszen az utasításaink, ezzel összefüggésben a tudástartalom állandó változásban van. Ami a tananyagfejlesztésben áttörést hozhat, és felgyorsíthatja a folyamatot, az a mesterséges intelligencia alkalmazása, amelyben én nagy potenciált látok. A képzési módszertanok, eszközök fejlesztése – összhangban a digitális technológia fejlődésével – befektetést jelent a jövő vasutas szakembereinek biztosításába. Már tettünk egy lépést, hiszen vannak digitális tartalmaink, de még nagyon sok teendőnk van. A rendszert ki fogjuk terjeszteni a szakképzésben tanuló diákokra is, és az elkészült digitális tartalmakat a vasúti szakmát választó fiatalok körében is elérhetővé tesszük, hiszen az utánpótlás egyik alapja hosszú távon a szakképzés lehet a MÁV-csoport számára.