Június 14-én tartották a budapesti Gyermekvasúton a 2024/2025. tanévben tanfolyamot elvégző gyerekek avatási ünnepségét. A budai hegyekben kanyargó kisvasút idén is jubileumát ünnepli: nyáron a teljes vasútvonal átadásának 75. évfordulójára büszke minden kisvasutas.
155 ifjú gyermekvasutas tett fogadalmat a hűvösvölgyi végállomáson. A tanév alatt ősszel és tavasszal is indult egy-egy négy hónapos tanfolyam, ahol a vasutasszakma alapjaival és a környék nevezetességeivel ismerkedhettek meg a gyerekek, majd a sikeres vizsgákat követően szolgálatba állhattak. A Gyermekvasút egyre növekvő népszerűségét jól mutatja, hogy napjainkban rekordszámú gyermekvasutas tagja a közösségnek. Dr. Bói Loránd, az ÉKM korábbi közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára a beszédében kiemelte, hogy a Gyermekvasút egyszerre szerethető és profi: sokaknak talán gyermekjátéknak tűnik, de valójában ugyanazoknak a szigorú szakmai és biztonsági feltételeknek felel meg, mint a „felnőttvasút”. A vasútnak a következő generációkban is szüksége van az elhivatott szakemberekre, melyhez kiváló alapot ad a gyermekvasúti szolgálat. Hozzátette: „Ez a nagy vasút kicsinyített mása, de a nemzet fővárosának, – sőt túlzás nélkül mondhatom: az egész országnak – az egyik legnagyobb turisztikai attrakciója is egyben. Magyarország kormánya egyik legkedvesebb kötelességének tekinti, hogy ehhez – a MÁV-csoporton keresztül – biztosítsa a feltételeket: a Gyermekvasút megőrzéséhez, de fejlesztéséhez is szükséges lehetőségeket.” Az ifjú vasutasokat Hegyi Zsolt vezérigazgató fogadta gyermekvasutassá a MÁV nevében, beszédében saját gyermekkorára is emlékezve elmondta, hogy a Gyermekvasút egy olyan hely, amelyen nem fog az idő vasfoga. „Ha az édesapám nem áll itt az avatottak sorában 60 évvel ezelőtt, akkor talán én sem állok itt anno kispajtásként, és most nem vagyok a MÁV vezérigazgatója. A gyermekvasutasok közössége elkísér benneteket egész életetek során, hiszen a Gyermekvasúton életre szóló barátságok vagy szerelmek és életre szóló hivatások tudnak megszületni, hiszen hány olyan gyermekvasutas van, aki később a vasutat választja hivatásául, és a MÁV-nál vagy földön-vízen-levegőben más közlekedéssel foglalkozó cégnél folytatja. De az is gyakori, hogy a pedagógusi hivatás kezdődik itt, a Gyermekvasúton.” Besztercán Kornél, a Gyermekvasút vezetője kitüntette azt a 25 ifjú gyermekvasutast, akik kitűnő eredménnyel végezték el az idei képzést. A budapesti Úttörővasút első, 3 kilométeres szakaszát 1948. április 11-én kezdték el építeni a Széchenyi-hegyen a Hegyhát út és Golfpálya út találkozásánál. Először megépült a Széchenyi-hegy végállomás, a Normafa megállóhely, Csillebérc (Úttörőváros) és Virágvölgy (Előre) állomás, a vonatforgalom 1948. július 31-én indult meg. Az 1948-as kezdet után az építkezés további két szakasszal folytatódott, 1949. június 24-én a Virágvölgy (Előre) és Szépjuhászné (Ságváriliget) állomás közötti vonalrész nyílt meg. A teljes vonalat 1950. augusztus 20-án adták át Hűvösvölgyben. Az Úttörővasút-Gyermekvasút fennállása alatt mintegy 16 ezren szolgáltak kisvasutasként a vonalon.
A budapesti Gyermekvasút közel 12 kilométeres hosszával 2015-ben bekerült a Guinness-rekordok Könyvébe, mint a világon a leghosszabb olyan vasútvonal, ahol a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot 10-14 éves korú gyermekek látják el. A Budai-hegység közkedvelt kirándulóhelyeit összekötő kisvasúton egész évben járnak a vonatok, jelenleg mintegy hétszáz gyerek váltja egymást a szolgálatban. A nyári szünetben munkanapokon óránként, hétvégén 40-50 percenként indulnak a vonatok. A menetrendben előre meghirdetett napokon nosztalgiajáratok is forgalomba állnak. A Gyermekvasút megújult múzeuma pünkösd óta várja a látogatókat Hűvösvölgy állomáson, a nyáron mindennap nyitva tart. A kisvasút 75. születésnapját színes családi programokkal ünneplik majd augusztus 20-án Hűvösvölgyben.
Juhász Emesével – aki hatodikos, a tavaszi tanfolyamunkkal érkezett – első benyomásairól és motivációjáról beszélgettünk.
Mi ösztönzött arra, hogy gyerekvasutas legyél?
Apukám gyermekvasutas volt a rendszerváltás után. Nagyon sok jót mesélt erről a helyről, és így én is kedvet kaptam hozzá. Nagyon tetszik az egésznek a tematikája, hogy gyermekek végzik a feladatokat. Már nagyon sokszor voltam a gyerekvasúton. Kívülről látva is nagyon érdekesnek tűnt, kíváncsi voltam, mindez hogy működik.
Már volt egy szolgálatod. Milyen volt?
Nagyon jó volt, még sokkal érdekesebb és izgalmasabb, mint ahogy előtte gondoltam. A Szépjuhásznén voltam. Gyerekkorában apa is nagyon sokszor volt a Szépjuhásznén, és mesélt vicces történetet is, hogy egyszer véletlenül majdnem szétszedtek egy dominót a berendezésből. Elmondta, hogy mindig nagyon összetartó volt az egész csapat, sok jó emléket szerzett. Felnőtt korában is dolgozott a vasútnál, a HÉV-nél.
Mit vársz az elkövetkező pár évtől gyermekvasutasként?
Azt, hogy jól érezzem magamat, hogy jók legyenek a táborok. Már vannak barátaim a tanfolyamról és a csoportnál is. Szeretnék majd ifi is lenni. Én kiskorom óta tanárnő szeretnék lenni, és ezért az ifiképzés is segítene benne, hozzáadna kicsit a tanári karrieremhez, mint ahogy a MÁV vezetője is mondta.
Horváth Áron ötödikes, az őszi tanfolyamot végezte el, már hat szolgálata volt.
Miért döntöttél úgy, hogy gyerekvasutas leszel?
A nagymamám elhozott ide még kétévesen. Már kis koromban néztem, milyen jó, hogy itt gyerekek dolgoznak. Nagyon szerettem a nagy vonatokat, de ide gyorsabban be tudtam kerülni, minthogy felnőttként kivárjam. Már erre edzettem elsős korom óta, ezért lettem jó tanuló.
Amíg nem lettél tanfolyamos, jártál fel kirándulni hozzánk?
Nem kirándulni, hanem csak azért, hogy utazzak, hogy még többet lássak. A vasút varázsa nagyon megfogott, a mozdonyokat nagyon szeretem például.
Van kedvenced?
Természetesen. Nekem a lillafüredi motorkocsi a kedvencem, nagyon jól néz ki, és régen is volt a Gyermekvasúton több motorkocsi. Nagyon várom már, hogy jegyvizsgáló legyek rajta.
Már túl vagy a tanulószolgálatokon, így felteszem a komoly kérdést: mit vársz szakmailag az előtted álló kisvasutas évektől?
Nekem a kedvencem a hétvégi szolgálat. Majd szeretnék nagyobb forgalomban, például Jánoshegyen rendelkező lenni. Ott sokan kirándulnak, általában sok kereszt szokott lenni, hogyha a gőzös is jár.
Felnőtt korodban is vasutas leszel?
Remélem, főleg mozdonyvezető szeretnék lenni. Itt a Gyermekvasúton vagy a nagyvasúton. A családban nem volt vasutas, viszont a dédnagymamám építette még az utolsó szakaszt, itt is volt az átadáskor 1950-ben. Kapott kitüntető jelvényt és még fotót is, ezeket nemrég találtuk meg.