Csaknem harminc éve figyeli és ellenőrzi a vasúti pályát Csomay Pál, a Budapesti Pályafenntartási Igazgatóság Nagykáta pályafenntartási szakasz vonalgondozója. Az ő feladata a rá bízott szakasz bejárása, ellenőrzése, és a kisebb hibák kijavítása. A vonalgondozónak bármilyen időjárási körülmény között szolgálatban kell lennie.
Mi a vonalgondozó alapvető feladata?
Minden vonalgondozóhoz tartozik egy külön szakasz, itt mindenre figyelni kell, mindent ellenőrizni szükséges, ami a vasúti pályához tartozik. Valamennyi bejáráson ellenőrizni szükséges például, hogy a csúcssínek kellőképpen simulnak-e a tősínhez, nézni kell a sínt, a sínfejhibákat, vagy a geo sínerősítéseket. Ellenőrizzük, hogy sáros, vagy vizes-e az alépítmény, találunk-e vaksüppedést vagy fekszinthibát. Ugyanígy a vasúti átjárókban is a vonalgondozó ellenőrzi, hogy mennyire lehet belátni a vasúti pályát, nincs-e valamilyen természeti akadály, például egy kidőlt fa, de nem túl előnyös a magas növényzet sem. A vasúti átjárókban mindkét oldalon legalább háromszáz méteres látótávolságot kell biztosítani. Ugyanígy a mi feladatunk a váltók tisztítása, takarítása, amit minden héten el kell végezni.
A nagykátai területen mely szakasz tartozik Önhöz?
Tápiószele állomás, illetve Tápiószele és Újszász állomások közötti szakasz. Hozzám tartozik az ötödik és a hatodik szakasz, körülbelül tíz kilométer.
Mióta dolgozik a MÁV-nál, és hogyan került a vasúthoz?
Több, mint harminc éve, 1990-ben kerültem a MÁV-hoz. Állategészségügyi technikusként végeztem, az az eredti szakmám, és úgy léptem be, hogy egy évig maradok a vasúttársaságnál. Aztán itt ragadtam. Közben kitanultam az esztergályos szakmát, voltam pályamunkás, 2014 óta pedig vonalgondozóként dolgozom, 2023 óta megbízott munkavezetőként is foglalkoztatnak.
Mi szükséges ahhoz, hogy valaki vonalgondozó legyen?
Elsősorban nagyon sok tapasztalat. Forgalmi vizsga mindenképpen, ami meglehetősen nehéz. Előnyt jelent, ha valaki „vasas szakmával” rendelkezik, általános lakatos, vagy esztergályos.
Mi az, amiért a leginkább szereti ezt a munkát?
Talán azért, mert nagyon felelősségteljes munkakör, a legfontosabb a biztonság garantálása, hiszen itt az emberek, utasok biztonságát kell leginkább szem előtt tartani. Mindenre kell figyelni, észre kell venni a legapróbb hibát is a vasúti pályán, és azt lehetőség szerint minél hamarabb kijavítani. Egy-egy szakaszon önállóan csak a vonalgondozó végezhet javítási munkát.
Mettől meddig tart a munkaideje, és az Önre bízott szakaszt mennyi idő alatt járja be?
A műszak 6:40-től 15 óráig tart, és minden hatodik hétvégén baleseti készenléti szolgálatot adok a Nagykátai pályafenntartási szakaszon. A rám bízott szakaszt általában két nap alatt járom be. Mivel kétvágányú a pálya, az egyik nap ellenőrzöm tíz kilométeren az egyik vágányt, a következő nap a másikat.
Amikor bejárja a szakaszát, mi a „leghűségesebb társa”, vagyis mi az, amit mindig magánál hord?
A sárga mellényt, hevederkulcsot, tükröt, mérőszalagot, és természetesen a mobiltelefonomat mindig magamnál hordom, illetve azokat a kellékeket, amik a kisebb javításokhoz szükségesek, például a rugósalátéteket. De már előre tudom, hogy ezeket mikor, hová kell vinni. Sárga mellény, hevederkulcs és telefon nélkül viszont egy lépést sem teszek.
Milyen műszaki állapotú a Tápiógyörgye-Újszász szakasz?
Viszonylag szerencsés a helyzetem, hiszen Tápiógyörgye állomáson az átmenő vágányokat hat éve építették át, az al- és felépítménnyel együtt. Új sínek és kitérők épültek ide. A nyílt vonali szakaszon ennél régebben történt átépítés, ott jelenleg nyolcvan kilométeres sebességgel lehet haladni.
Melyek a leggyakoribb hibák, amiket a Nagykátai pályafenntartási szakasz munkatársainak el kell hárítaniuk?
Minden hibát igyekszünk a lehető legrövidebb időn belül kijavítani. Így például, ha meglazul egy geo csavar, azt egyből meg kell húzni, hiszen ha egymás mellett több lazul meg, sínkivetődés lehet belőle. Betéteket cserélünk a betonaljaknál, időnként betonaljat is, vagy kézirostálást végzünk.
A napokban kitérő fővizsgát tartottak Tápiógyörgye állomáson biztosítóberendezési szakemberekkel együtt. Milyen műveletet végeznek ilyenkor?
A kitérő a pályán az egyik legbonyolultabb és legfontosabb egység, rendkívüli alaposságot és szaktudást igényel a javítása, a tisztítása és vizsgálata. Utóbbi esetében minden részletre kiterjedő vizsgálatot végzünk, hiszen a fővizsga után a váltónak úgy kell működnie, mintha új lenne. Addig nem hagyunk ott egy váltót, amig el nem végeztük a javítását, ha ez szükséges. Ezzel együtt a váltókat rendszeresen ellenőrizzük. Hetente tisztítjuk a berendezéseket, a váltó kenését mindig biztosítani szükséges, és nagyon kell figyelni, hogy ne maradjon rajta, főleg a csúcssínnél idegen anyag. Megfelelő karbantartás esetén egy kitérővel legalább harminc évig nincs különösebb probléma. Ez persze attól is függ, hogy mekkora a forgalom egy adott vasútvonalon.
Gondolom, megszokta már a három évtized alatt az időjárás viszontagságait.
Igen, ezzel nincs gondom, másrészt nekünk bármilyen időjárási körülmény között szolgálatban kell lennünk. Nyáron meleg van, télen hideg, tavasszal és ősszel esik az eső. Szerencse viszont, hogy a mostani telek már enyhébbek. A vonalgondozónak viszont a leghidegebb és legmelegebb napokon kell igazán résen lennie, hiszen hidegben szakadhat a sín, melegben pedig tágul. A legnagyobb ellenségünk a sok eső, akkor sárosodhat el leginkább az alépítmény.
Mennyire elégedett a jövedelmével, és mi a véleménye a három éves bérmegállapodásról?
Elégedett vagyok, másrészt az elmúlt tíz évben jelentősen emelkedett a fizetés. Az idei hetvenezer forintos fizetésemelés jól jött, megvolt a pénznek a helye.