Megújították, korszerűsítették az istvántelki kocsimosót

Munkatársunk Istvántelek Munkatársaink

2025.06.13 10:49
szerző: Kavalecz Imre

A MÁV Személyszállítási Zrt. Budapest Vasúti Járműbiztosítási Igazgatóság istvántelki telephelyén üzemelő, ISTOBAL típusú vonatmosó berendezés idén 15 éves. Ideje volt tehát egy olyan korszerűsítésnek, melynek során a megújult, új típusú vasúti kocsik mosását a hosszú évek gyakorlati tapasztalataira építve hatékonyabbá, megbízhatóbbá tudták tenni. Nem is gondolnánk, hogy ezt a vasúti kocsimosót annak idején egy kamionmosó sémájára építették, tehát annak alapjaiból alakították át a jelenlegi formára. Ezáltal az Istvántelken üzemelő vasúti kocsimosó berendezés az egyik prototípusa a ma már jóval korszerűbb, sorozatgyártásban készült vasúti kocsimosó berendezéseknek.

A járműmosó berendezés szinte valamennyi típusú vasúti jármű tisztítására alkalmas. Ez a mosóberendezés, illetve karbantartó műhely talán már csak az egyetlen olyan épület Istvántelken, a Budapest–Vác vonal melletti nagy üzemi területen, amely még működik. Talán még egy csarnok van, ami ebbe a körbe sorolható, a mozdonyműhely, ahol olyan régi dízel- és gőzmozdonyokat javítanak, amelyeket érdemes megőrizni az utókornak, ezek ipari műemlékek, műszaki emlékek.
A kocsimosó bejáratánál Gőz Károly művezető fogad minket, és kalauzol nagy lelkesedéssel a mosószerkezet rejtett világába. Látni rajta, amikor beszél, hogy szereti a munkahelyét, érti és tudja a munkafolyamat minden
mozzanatát.

– A korszerűsítés legnagyobb eredménye, hogy ezentúl az emeletes KISS motorvonatok felső egyharmada is elérhető a mosóberendezés átalakításának köszönhetően, ugyanis eddig nem volt alkalmas a gépi berendezés az új típusú emeletes motorvonat teljes külső kocsiszekrényének gépi kefés mosására. Úgy gondolom, ezzel hatalmas lépést tettünk a jármű színvonalasabb megjelenésének érdekében – kezdi az ismertetőt Gőz Károly.
– Ugyanis a mosóportálok – a mosócsarnokban 2 db portál teljesít szolgálatot a járművek teljes hosszának elérése és a mosási időablak javulása érdekében – olyan kefeszegmensekkel lettek kiegészítve, átalakítva, amelyek immár alkalmasak a jármű teljes szelvényének alapos megtisztítására.

Így az alváztól a tetőig elvégezhető a teljes, komplett gépi mosás. Itt mossák még a FLIRT, a TALENT motorvonatokat, valamint a hagyományos személykocsikat, illetve többek között a téli időszakban a keleti mosó időszakos üzemelése miatt az egyéb honállomású IC-kocsikat is. Egy-egy szolgálat idején két mosókezelő felügyeli a mosási folyamatot, ami nagy figyelmet igényel. Négyes túrban dolgoznak, így nyolcan vannak. A gépi mosóberendezés egy friss szoftveres átalakításon is átesett a már említett korszerűtlen és elavult, évtizedes technikák kiküszöbölésének érdekében.
Az átalakítást Gőz Károly személyesen felügyelte, erre így emlékszik vissza.
– Kérésemnek megfelelően a gyártó ISTOBAL vállalat mérnökeinek egy jóval korszerűbb és megbízhatóbb alapot sikerült varázsolniuk a régi köntösbe. Így több funkció elérhetővé vált, pl. a régi mosási programban egy fázis felelt a rotafejes alvázmosásért, ezt kibővítették további egy fázissal, igy immáron két fázis felel az alsó szoknyalemezek és a forgóvázak hatékonyabb megtisztításágáért. A vízszintes kefék, illetve a 45 fokban bedőlő felső tetőkefék is színvonalasabb munkát végeznek. Csak olyan helyen szükséges a kézi beavatkozás, ahol a gépi kefékkel kivitelezhetetlen a jármű adottságai miatt a gépi kefés bedörzsölés. Egy emeletes motorvonat külső mosása 90 percet vesz igénybe, amelyet jelenleg a mosási terv alapján hétköznaponként napi kettő, hétvégén, szombaton és vasárnap négy-négy szerelvény tisztításával terveznek. Párhuzamosan megújult az energialánc is, így jelenleg üzembiztosan látja el a portálok mozgása közben az energiaellátást, tehát a víz, vegyszer, levegő stb. szállításának feladatát.
Az istvántelki gépi mosóberendezés környezetkímélő is egyben, ugyanis a mosás során keletkezett szennyvizet belső, zárt rendszeren keresztül tárolják, ülepítik, megtisztítják és visszaforgatják a rendszerbe, tehát újrahasznosítják a mosások alkalmával. Megközelítőleg 80 százalékban a megtisztított, 20 százalékban pedig a hálózatból nyert vizet használják. A gépi mosás elengedhetetlen része a megfelelő minőségű mosószer. A külső gépi mosás során a vegyszerek alkalmazása – a beszállítástól a végső munkaoldat felhasználásig – szigorú felügyelet mellett történik típustól, bevonattól függően.
Összességében a korszerűsítésnek köszönhetően hosszú időre határozottan megbízhatóbb lett a berendezés. Korábban a sokasodó műszaki hibák miatt szinte heti rendszerességgel mosáslemondással járó javítási munkák nehezítették a rendelkezésre állást.
Kuriózumként meg kell említeni, hogy itt mossák le a híres, hírhedt Orient expressz patinás szerelvényét. Amikor Magyarországot is érinti a nosztalgiajárat, akkor több tartózkodási időt terveznek a menetrendjébe. A különleges vonatot üzemeltető társaság annyira elégedett a kocsimosással, hogy jószerivel minden útnál igénybe veszik az istvántelki telephely gépimosó-szolgáltatását, így évente négyszer vendégeskedik ott az Orient, immár 10 éve.

Zámbó Emil Zoltán járműmosó-műhelytakarító csatlakozik a beszélgetéshez, miután végeztek egy FLIRT motorvonat mosásával. Látogatásunkkor sajnos ismételten szembesültünk egy graffitis rongálással, ugyanis a mosóba beállított villamos motorvonat első része zöld színű firkával volt szennyezve.

– Ezt a graffitit könnyűszerrel eltávolították a járműről a vállalkozó munkavállalói – mondta Zámbó Emil Zoltán. Elegendő volt kétszer vegyszeres permettel – a behatási időt betartva – egy puha kefével bedörzsölni, majd a kocsimosó oldalsó keféjével megfelelő minőségben eltávolítani. A hatékonyság érdekében az oldószert többször viszik fel a jármű felületére, a behatási idő után pedig a kocsit lemossák a technológiának megfelelően. Emil elmondja még azt is, hogy a graffitis járműveket igyekeznek előre venni, hiszen amíg rajta van a firkálás, addig a jármű nem közlekedhet, nem állítható forgalomba. Már pedig erre minél előbb szükség van a kocsi- és a járműhiány miatt is. 
Emillel a mai napon Juhász Tibor mosókezelő-műhelytakarító munkavállaló teljesített szolgálatot. A fiatalember 2013 óta dolgozik az istvántelki mosó területén. Gőz Károly művezető elmondása szerint a minden területen kiemelkedő teljesítéséért nagy hasznát veszi Juhász Tibor munkavállalónak, aki a mosókezelő-feladatok terén, majd sikeres vizsgát téve a tisztítási átvevőterületen és – mint azt jelenleg is gyakorolja – az adminisztrációs feladatokban is megbízható, precíz munkaerő.
Amikor jelentkezett az állás betöltésére, megtetszett neki, hogy egy koszosan beérkező járműből hogyan lehet gyönyörű tisztát varázsolni. A betanuló időszak alatt a régi öregektől szerzett tapasztalatot, fortélyokat a munkafolyamatok kellő elsajátításához. Ezeket az idő folyamán kamatoztatta, és megszerette ezt a munkát, jó a munkahely – ennek is köszönhető, hogy itt szeretne maradni továbbra is. Fontos megjegyezni, hogy Istvánteleken a külső gépi mosó mellett egy „kegyeleti” mosót is üzemeltetnek. A kegyeleti jelzőt a gázolásos balesetek után maradt szennyeződések eltávolítása miatt kapta.
– A kegyeleti mosót nem kedvelem ugyan, de az is munka, azt is el kell végeznem, ha rám kerül a sor. Azokat a járműveket hozzák be ide – kegyeleti mosásra – amelyek gázolásos balesetben vettek részt – mondja Tibor. A motorvonatok gépi mosása az teljesen más, amikor azt végzem, felügyelem, nagyon oda kell figyelnem. Még eddig nem okoztam kárt, mert ha mosás közben észreveszem, hogy valami kilógó tárgy, alkatrész van a járművön, leállítom a mosási folyamatot a stop gombbal, ilyenkor azonnal leáll a mosókapu. A beszélgetést megköszönve Emil és Tibor elmentek a mosóvágányhoz, előkészültek az újabb motorvonat mosására. A csarnokban ekkor tűnt fel a kissé elkoszolódott KISS motorvonat, ami 90 perc múlva ragyogott a tisztaságtól újra hadrendbe állítható állapotban.