„Segítenünk kell egymást a közös cél érdekében”

büszkeségünk Munkatársaink

2025.06.13 13:49
szerző: Putsay Gábor

Sebestyén István, a Volán járműfenntartási üzemvezetője több mint négy évtizeden keresztül nemcsak a szakmájának, de a hivatásának is tekintette a munkáját. A Volán volt az első munkahelye, Szolnokon kezdett dolgozni, és onnan is vonul nyugdíjba. A szakma iránti hűségét, töretlen szorgalmát és eddigi munkáját az idei március 15-ei ünnepségen Magyar Ezüst Érdemkereszt kitüntetéssel jutalmazta az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetése. A nyugdíj előtt álló szakemberrel beszélgettünk a pályájáról és a munkájáról.


Mikor és hogyan került a Volánbuszhoz, amely év elejétől már a MÁV Személyszállítási Zrt. részét képezi? Mi az, ami „megragadta”, és az autóbuszos szakmában tartotta?
Elsősorban családi eredetű a kötődés, hiszen édesapám is a Volán dolgozója volt egészen a nyugdíjazásáig. Elismert autóbusz-vezetőként elsősorban a Rákóczifalva–Szolnok közötti járatokon teljesített szolgálatot. Úgyhogy már gyermekkoromban „megfertőzött” ez a szakma. Mivel mindig nagyon érdekelt a műszaki terület, a középiskola alatt is a Volán 7. számú Vállalat gépjárműjavító műhelyében voltam üzemi gyakorlaton, sőt a nyári szünetekben is ott dolgoztam. Ezt követően Mezőtúron, a Debreceni Agrártudományi Egyetem Mezőgazdasági Gépészeti Főiskoláján tanultam, és a friss gépészdiplomámmal üzemmérnökként helyezkedtem el a Volánnál 1982-ben. Ennek már csaknem 43 éve.


„Ilyen rangos elismerésre nem számítottam, meglepetésként ért, de megvallom őszintén, hogy nagyon jó érzéssel töltött el. Nagy megtiszteltetés volt Csepreghy Nándor miniszterhelyettes úrtól átvenni a díjat, de külön köszönettel tartozom azért a szép ünnepségért és díjátadóért, amelyet a tiszteletünkre rendeztek a minisztériumban.”


Melyek voltak a legfontosabb állomások a pályáján, hogyan jutott előre a szakmai ranglétrán?
Már fiatal mérnökként is komoly feladatot kaptam Szolnokon, műszaki csoportvezetőként a gépjárművek javítását és fenntartását szerveztem. A vállalat akkor 570 tehergépkocsit, 320 autóbuszt és 65 rakodógépet üzemeltetett. Nem sokkal ezt követően sorkatonaként másfél éves kitérőt tettem, de a hadseregnél is a szakmában dolgozhattam műszaki ellenőrző állomásvezetői beosztásban. Leszerelés után visszatértem a Volánhoz, műszaki főtechnológus lettem. Mivel 1989-ben szaküzemmérnöki diplomát szereztem a győri Széchenyi István Közlekedési Távközlési Műszaki Főiskolán, előbb járműjavítási technológiai csoportvezetőnek, majd 1991-ben műszaki vezetőnek neveztek ki. Ez az év a vállalatnál is fordulópont volt, hiszen új gazdasági és szervezeti egységként megalakult a Jászkun Volán Rt. Ettől kezdve a Jász-Nagykun- Szolnok megye 78 települését kiszolgáló és a távolsági autóbusz- forgalmat is ellátó 180 autóbusz, illetve az azokat ellátó berendezések üzembiztonságáért én feleltem. Műszaki igazgatónak 2015-ben neveztek ki, amikor három megye közlekedési vállalatából, köztük a Jászkun Volán Zrt. részvételével létrejött a Közép-kelet-magyarországi Közlekedési Központ. Majd 2019-ben egy újabb fúzió részeként lettem a Volánbusz Zrt. járműfenntartási üzemvezetője. Mivel idén augusztusban leszek 65 éves, így hamarosan nyugdíjba vonulok.


A Magyar Ezüst Érdemkereszt kitüntetést a több mint négy évtizedes, rendkívül magas színvonalú szakmai és vezetői munkája elismeréseként kapta meg a március 15-i ünnep részeként az Építési és Közlekedési Minisztériumban.
Ilyen rangos elismerésre nem számítottam, meglepetésként ért, de megvallom őszintén, hogy nagyon jó érzéssel töltött el. Nagy megtiszteltetés volt Csepreghy Nándor miniszterhelyettes úrtól átvenni a díjat, de külön köszönettel tartozom azért a szép ünnepségért és díjátadóért, amelyet a tiszteletünkre rendeztek a minisztériumban. Utána Szolnokon is fogadott minket Kállai Mária országgyűlési képviselő asszony és Szalai Ferenc miniszteri biztos úr, hiszen a vármegyében tízen kaptunk idén március 15-e alkalmával magas rangú állami kitüntetést. Nekik is nagyon hálás vagyok ezért. Ami még nagyon jólesett és meglepett, hogy a MÁV-csoport vezetése anyagilag is honorálta ezt az elismerést.


Alapvetően mi a járműfenntartási üzemvezető és az Ön által felügyelt kollégák feladata?
A forgalmi szakterület részére a kért mennyiségű autóbusz rendelkezésre bocsátása az év minden napján. Ahhoz, hogy az elvárt minőségben teljesítsük ezt a feladatot, gondoskodnunk kell a járművek javításáról, karbantartásáról és felújításáról, ezen belül az ide vonatkozó utasítások alapján elvégezzük a műszaki szemléket és az állapotvizsgálatot. A vállalat legfontosabb feladata az utasok gyors, pontos, gazdaságos és megbízható kiszolgálása, ehhez kifogástalan műszaki és esztétikai állapotban kell a járműveket rendelkezésre bocsátanunk a
szolnoki Volánbusz-telepen. 

A vármegye 78 településének kiszolgálásához és a távolsági forgalom lebonyolításához mennyi autóbuszra van szükség, és ez a flotta milyen állapotú?
Jelenleg 240 autóbuszt tartunk fenn, amelyekkel évente több mint 430 ezer járatot közlekedtetünk a 370 ezer lakosú vármegyében. A 240 autóbuszból ötven Szolnok város helyi közlekedését látja el. Jelentős a szerepe a jármű-fiatalítási programnak, amelynek részeként 2018 óta mintegy 120 új busz érkezett a flottához, ennek köszönhetően az autóbusz-állomány átlagos életkora 12-ről körülbelül kilenc évre csökkent. Ezen belül 2023 tavasza óta 40 új, CNG-motorral hajtott MAN autóbusz közlekedik a vármegye útjain, emellett Szolnok városban 2023 júniusában tíz új BYD elektromos autóbusz állt forgalomba. Szintén jelentős szerep hárul a 2023 májusában vásárolt három új, dízelüzemű Volvo és a tavaly ősszel beszerzett kettő Credo autóbuszokra. A flottában valamennyi jármű rendelkezik légkondicionáló berendezéssel.


Milyen a MÁV-csoporton belüli munkamegosztás, azaz milyen feladatok hárulnak alapvetően az autóbuszos közszolgáltatásra a regionális és távolsági forgalomban?
A vármegyében található vasúti fővonalakon rendkívül sűrű a közlekedés, így az autóbuszok a regionális helyközi forgalom lebonyolítása mellett elsősorban a „ráhordást” biztosítják. Vármegyénkben a távolsági forgalomban a vasút kap elsőbbséget. Szolnokról például két vasútvonalon is el lehet jutni a fővárosba, mindkettőn óránként közlekednek InterCity vonatok, ebben az esetben ehhez kell igazítani a helyközi autóbuszjáratok egy részét. Az említett negyven MAN autóbusz például ötven település lakói számára teszi elérhetővé a helyközi autóbuszos közszolgáltatást. Ezen belül leginkább a 100-as vasútvonalon közlekedő vonatokhoz biztosítanak csatlakozást és „ráhordást” Karcag, Törökszentmiklós, Kisújszállás, Szajol és Szolnok vasútállomásokra. A 120-as vonalon Mezőtúron, a 130-ason Kunszentmártonban, a 102-es vonalon pedig Kisújszálláson és Abádszalókon teszik elérhetővé a vasúti csatlakozást.


Milyen a munkaközösség, ahol dolgozik?
Nagyon jó, családias hangulat alakult ki a közösségünkben. Amikor 2019-ben átvettem a csapatot, a munkatásaim szerencsére hamar elfogadtak, hiszen ismerték a szakmai múltamat, tudták, hogy én is az aknában kezdtem szerelőként. Figyelembe kell venni, hogy minden közlekedési vállalatnál különböző szakterületek dolgoznak együtt, amelyek egymásra vannak utalva. Nekünk az a feladatunk, hogy bizonyos határok között a forgalmi szakszolgálat igényeit kielégítsük, ha ebből adódóan feszültségek keletkeznének, az mindenkinek a kárára válna, főleg az utasok innák meg ennek a levét. Szerencsére sikerült elfogadtatnom a munkatársaimmal, hogy segítenünk kell egymást a közös cél érdekében, a megfelelő számú és üzemkészségű autóbuszt nekünk mindig rendelkezésre kell bocsátanunk. Szolnokon ez nem okoz problémát.


Melyik autóbuszt kedveli a legjobban?
Leginkább a Volvót, ezt a márkát azért szerettem meg túl azon, hogy nagyon jó autóbusz, mert a kilencvenes évek elején mi hoztunk be elsőként a közforgalom számára használt nyugati típust, méghozzá Svédországból. Ezek a Volvók akkor nyolcévesek voltak – a svédek ennyi idő elteltével cserélték akkoriban a járműveiket –, ennek ellenére nagyon jó műszaki és esztétikai állapotban vettük át őket. Ebben nekem fiatal mérnökként volt szerepem. Jász-Nagykun-Szolnok megyében a regionális útvonalakon vetettük be a számunkra új, korszerű és nagyon kényelmes buszokat, amelyeket az utasok és a gépjárművezetők egyaránt nagyon megkedveltek.