Sokszínű munka, de ugyanaz a lendület

utaskísérő Munkatársaink

2023.10.26 13:26
szerző: Kozma Barbara

Bertalan Jánosról elmondhatjuk, hogy lassan a fél ország ismeri, hiszen nemzetközi éjszakai vonatokon hálókocsikalauzként, azaz utaskísérőként dolgozik, és utazásairól többször oszt meg fényképeket a közösségi oldalán is. Egy igazán közvetlen, jókedélyű, kedves ember – és ezt már a köszönése is elárulja, ahogy beleszól a telefonba, vagy ahogyan fogadja az utasokat a vonaton. De ismerjük meg jobban, hogy miből áll egy nemzetközi utaskísérő munkája! Bújjunk most egy kicsit János vasutas egyenruhájába és nézzük meg, hogy milyen egy munkával teli útja.

 

A mostani beosztása sok külföldi úttal jár, de ez nem volt mindig így! 2002-ben kezdett el dolgozni a vasútnál, mint vezetőjegyvizsgáló, majd később nemzetközi jegyvizsgálóként végezte munkáját. Ezt követően több munkakörben is helyt állt. Például személyzet irányítóként, illetve személyszállítási ügyeletes tisztként, nyaranta pedig hálókocsi kalauzként tevékenykedett. 2018 decemberétől az Utasellátó csapatát erősíti, mint nemzetközi utaskísérő. Elmondása alapján nagy örömmel választotta az utóbb említett munkakört, hogy utazhasson, világot lásson. Átlagosan havi 4-5 úttal számolhatnak azok, akik ebben a beosztásban dolgoznak, természetesen a nyári hónapokban változhatnak a számok. Mint meséli: „Abszolút változatos a vezénylés és sokszínű ez a munka!” – többek között ezért is választotta ezt a pozíciót egy irodai állás helyett. „Sokféle emberrel találkozhatunk munkánk során, utasokkal, kollégákkal egyaránt.” Fontos kiemelni, hogy nemzetközi utaskísérőként szükség van a jó kommunikációs képességekre, és akár több idegen nyelven is meg kell szólalni. Az angol a nemzetközi kommunikáció közös nyelve, de járatonként változó, hogy mely desztináció melyik nyelvet preferálja. Mint meséli, a feladatok felsorolása egy nagyon hosszú listát tesz ki, de elsőként azt emelte ki, hogy kipihenten kell érkezni a munkába, hiszen ez megkönnyíti, hogy mindenkivel kedves és türelmes legyen az ember az út során. Természetesen mindenkinek nem lehet száztíz százalékosan megfelelni, viszont a lehetőségek függvényében minden munkatárs törekszik az utasigények teljeskörű kielégítésére.

Munkavégzés a fedélzeten

A feljelentkezés után az utaskísérő már a Keletiben a tárolóbázison megkezdi a különböző előkészületi munkákat az utasok fogadására. A hálókocsira való fellépést követően „átveszi” a kocsit az előző dolgozótól. Ellenőrzi a kocsin lévő ágynemű- és árukészletet, valamint az utasdiagram alapján a foglalási kategóriának megfelelően beállítja az ágyakat, azaz ha a fülkében hárman utaznak, akkor triple, ha ketten, akkor double foglalásnak, vagy az egyedül utazóknak a single kategóriának megfelelően állítja be a fülkét. Minden részletre gondosan odafigyel, hogy az utasok elégedetten foglalhassák el a fülkéket. Az utasszámnak megfelelően bekészíti az üdvözlő csomagokat a háló, illetve a fekvőhelyes kocsikba. Fontos kiemelni, hogy az utaskísérő már az utazás előtt egy utasdiagramot kap, azaz egy utaslistát az utasokról, amely tartalmazza, hogy egy adott személy honnan hova utazik. Ezen információk ismeretében a kollégák maximálisan segíteni tudják az utasokat abban, hogy időben elkezdhessenek készülődni a leszálláshoz. Munkatársaink elsődleges feladata az utasok kényelmét biztosítani, valamint minden fontos információval ellátni őket. A kocsi utaskísérője nemcsak a zavartalan és biztonságos alvásról gondoskodik, de egy olyan bizalmas és vállalati képviselet, amely alapján utasaink zavartalanul és komfortosan érezhetik magukat az út során. Indulás után az utaskísérő összeszedi a menetjegyeket, amiket maguknál tartanak, hogy az éjszakai határátkeléseknél nyugodtan tudjanak pihenni az utasok. A reggeli teendők közé tartozik az utasok ébresztése, majd a reggeli felszolgálása mind a fekvőhelyes mind a hálókocsiban.

A fordulóállomásra érve

Érkezést követően a kollégák nem rohannak a strandra vagy a város főterére. Egy utaskísérőnek ilyenkor további feladatokat kell ellátnia: a kocsik takarítása és rendbetétele, az ágyneműk cseréje és az üdvözlő csomagok elhelyezése a visszaútra. A munka lejárta után megkezdődhet a pihenés, amikor is lehetőség van aludni, pihenni vagy egy rövid kirándulást tenni, hiszen aki ismeri ezt a munkát, azt is jól tudja, hogy szabadidős programokra is jut némi idő. Igaz maximum benyomásokat lehet szerezni az egyes desztinációkról, de ez éppen elég lehet ahhoz, hogy meghozza a kedvet a visszatérésre. János is kiemelt jó pár úticélt, amikre jó visszaemlékezni, azonban azt is hozzátette, hogy nem tudna választani egy kimondott kedvencet, mert minden út más és egyedi. János a szabadidejében szívesen felfedezi a helyi látnivalókat és kipróbálja a tradicionális, helyi ízeket. Elmondható ennyi év után, hogy már vannak kedvelt helyei, amelyekre mindig jókedvvel tér vissza. Különböző kirándulásokat szokott szervezni, hogy megismerje a környék nevezetességeit.

 

Bertalan János az elmúlt bő 21 évben rengeteg országba eljutott. Ahogyan ő fogalmaz: „Naponta közlekedő törzsjáratainkkal Berlinbe, Brassóba, Stuttgartba és Zürichbe járunk, valamint a nyári időszakban Splitbe, Rijekába és Koperba utazhatnak velünk a nyaralni vágyók. Ezek mellett munkám során eljutottam már az olaszországi Velencébe, Varsóba, Isztambulba, Görögországba Thessalonikibe, valamint a bolgár tengerpartra Burgasba és Várnába is.”

 

Utazni jó!

Összességében elmondható, hogy ezt a munkát azoknak ajánljuk, akik kellőképpen rugalmasak és felkészültek az idegen nyelvek területén – és persze szeretnek utazni. Olvasva a számtalan helyszínt, és látva János képeit a közösségi oldalakon, azt gondolom, hogy ezt mindenkinek legalább egyszer ki kell próbálnia utasként. Az őszi szünet remek alkalom, hogy együtt pihenjen a család, ezért válasszunk egy remek úti célt, foglaljunk egy komfortos háló vagy fekvőhelyes kocsit és használjuk fel a FIP szabadjegyet!