Az Utasellátó már több éve az International Rail Catering Group (IRCG) tagja, amely 1956 óta hűen képviseli a vasúti vendéglátási piacot. A tagok között olyan neves vasúti szolgáltatók is megtalálhatók, mint a JLV (Csehország), az Elvetino (Svájc) vagy a DoN (Ausztria). Az IRCG-tagságot világszerte a minőség és a legjobb gyakorlatok elismeréseként tartják számon, ezért büszkék vagyunk rá, hogy mi is a tagok között lehetünk, és képviselhetjük a MÁV-csoportot. Az eseményen Széles Dávid, az Utasellátó szolgáltatási koordinátora és Meszesán László, az Utasellátó szolgáltatási szakértője is részt vett. Az alkalom lehetőséget adott a tapasztalatok megosztására és az Utasellátó jövőjét érintő kérdések megvitatására.
Milyen témák kerültek előtérbe az eseményen? Volt valami új trend vagy innováció, amely különösen érdekes volt a vasúti vendéglátás szempontjából?
Az idei évben fókuszba került a vasúti vendéglátás jövője és létjogosultsága, a termékkínálat kialakításánál figyelembe vehető szempontok, valamint a vasúti járművek tervezése. Ezeket a résztvevők egy panelbeszélgetés keretében vitatták meg. Számunkra különösen érdekes volt, hogy van olyan IRCG-tag, amely saját maga készíti és kezeli a fedélzeten felszolgált ételeket. Emellett több szolgáltató önálló éttermeket vagy üzleteket is üzemeltet, ami új irányvonalat jelenthet a vasúti vendéglátásban.
Milyen előadást tartottatok, és hogyan fogadta a nemzetközi közönség?
Minden évben két előadást kell tartani angol nyelven. Az első prezentáció egy éves áttekintés, hogy az előző konferencia óta milyen események történtek, hogyan alakult a szolgáltatás. A második prezentáció az úgynevezett „MIC presentation” (most innovative caterer), amely keretében valamilyen újdonságot kell bemutatni, ami szerintünk innovatív megoldásnak számít. Idén mi az Utasellátó digitalizációjának első lépéseit mutattuk be, amelynek egyik része a TicketChecker bevezetése, amely jelentősen csökkenti a manualitást és a papír felhasználást, hiszen az eseményjelentő lapok is papír alapú formátumról elektronikus formára változtak. Ezzel a hatékonyság is javult, valamint a dolgozók számára is könnyebb, hiszen direkt visszajelzést kapnak az eseményjeletőjük kapcsán. A második része az Utasellátó applikáció ami a raktári és fedélzeti készletkezelés könnyítésére került létrehozására. A prezentációkat mindig figyelemmel kísérik a résztvevők, érdekes kérdéseket tesznek fel, amelyek lehetőséget nyújtanak egy másik szemszögből rálátni egy adott problémára. Érdekes volt szembesülni azzal, hogy az ÖBB-t kiszolgáló DoN is most kezdte el a digitalizációt, és nagyjából egyszerre haladunk a folyamattal. A dolgozói igényfelmérés úgy láttuk nálunk egyedülálló, hiszen a többi szolgáltató nem mérte fel a munkavállalói igényeket a digitalizáció kapcsán, azonban az Utasellátó ezt egy online kérdőív keretében küldte meg a dolgozói részére, akik munkakör specifikusan tudták megválaszolni a kérdéseket.
Milyen innovációkkal találkoztatok más országok vasúti vendéglátásában?
Természetesen sok hasznos és jól alkalmazható megoldást láttunk, van, ami könnyen megvalósítható, és van, ami nagyobb forrást igényel. A svájci Elvetino például „SBB RollBar” és „DiniBar” néven időszakos minibárokat üzemeltet az állomásokon és különböző rendezvényeken. Ezeket régi minibárkocsik felhasználásával és újragondolásával alakították ki. Az Utasellátó is több alkalommal szolgáltatott minibárkocsikkal különböző eseményeken.
Milyen kihívásokkal szembesülnek a nemzetközi vasúti vendéglátási cégek? Láttok hasonlóságokat a magyarországi kihívásokkal, vagy vannak specifikus problémák, amelyek csak nálunk jelentkeznek?
Nem mondhatjuk, hogy lennének kizárólag hazánkra jellemző problémák, hiszen szerencsére minket is elég előrehaladottnak tartanak a vasúti vendéglátás terén. Így nem meglepő, hogy a kihívások nagy része közös, vagy legalábbis több országban is felmerül. Jelenleg a legtöbb szolgáltató számára a digitalizáció áll a középpontban, emellett a környezetbarát és etikus szolgáltatási módok megvalósítása is kiemelt fontosságú.
Hogyan fejlődik a fenntarthatóság és környezetvédelem a nemzetközi vasúti vendéglátásban? Milyen környezetbarát megoldásokkal találkoztatok, amelyek segíthetik a MÁV-START Utasellátó működésének zöldítését?
Leginkább az elviteles kiszolgálásnál használt lebomló evőeszközök és csomagolóanyagok jelentenek előrelépést ezen a téren. Több szolgáltató helyi termelőktől szerzi be az alapanyagokat, amelyeket a fedélzeten értékesítenek, ezáltal is támogatva a fenntarthatóságot. A kínálatunkban mi is törekszünk olyan ételek kínálatára, amelyek idénygyümölcsökből és -zöldségekből készülnek, hiszen ez árban is kedvezőbb, és lehetőséget ad arra, hogy kihasználjuk a természet adta alapanyagokat, így tovább erősítve elkötelezettségünket a fenntarthatóság iránt.
Milyen trendek vagy változások figyelhetők meg a nemzetközi vasúti vendéglátás terén?
Mint minden piacon, a vasúti vendéglátás területén is meghatározóak a trendek, különösen a gasztronómiai és innovációs irányzatok. Napjainkban jelentősen változtak az étkezési szokások: egyre többen követnek speciális étrendet, főként egészségügyi okokból. Egyre nagyobb szerepet kapnak a vegetáriánus és vegán étrendek. A Deutsche Bahn például kiemelten foglalkozik a vegán vendégek kiszolgálásával. Korábban húshelyettesítő termékeket, például vegán kolbászt kínáltak, de a visszajelzések alapján a vendégek inkább a természetesen organikus és vegán termékeket keresik, mint a banánkenyeret, narancs-gyömbér vitamin shotokat, Almdudlert vagy zöldséges tésztaételeket.
Milyen tapasztalatokat szereztetek a rendezvény során a networkölésről? Volt lehetőségetek más országok szakembereivel kapcsolatot építeni? Mit tanultatok tőlük?
Természetesen! Nagyon jó viszonyt ápolunk a társvasutak szakértőivel, így mindig öröm velük találkozni, és kötetlenül beszélgetni az éppen aktuális témákról. Amennyiben van lehetőségünk igénybe venni a szolgáltatásaikat, mindig igyekszünk visszajelzést adni róla, de van hogy ő tőlük kapunk valamilyen pozitív visszacsatolást, vagy éppen nálunk látnak valami jó dolgot, amit ők tudnak alkalmazni. Idén készült egy benchmarking elemzés is, amely hasznos alapul szolgál, hogy megfelelő tudással rendelkezzünk a társvasutak szolgáltatásairól. Mi úgy gondoltuk, hogy egyedül vagyunk a digitalizációs kérdésekben, de szinte minden szolgáltató most kezdi kiépíteni a digitalizációt a folyamatainak fejlesztése és a hatékonyságnövelés érdekében, ezért sok hasznos és megfontolandó szempontot láthattunk, amelyet igyekszünk legjobb tudásunk szerint beépíteni a napi működésbe.
Hogyan fogjátok alkalmazni az itt szerzett ismereteket a MÁV-START Utasellátó működésében?
Mindig vannak ilyen lehetőségek, ezek általában megfelelő forrás rendelkezésre állása mellett könnyen biztosíthatók. Legfontosabb, hogy a digitalizáció megtörténjen, a jelenlegi működésen ez tudna legtöbbet fejleszteni.
Köszönöm a beszélgetést! További sok sikert kívánunk!
Kozma Barbara