Oláh Levente, a MÁV-START járműszerelő-csoportvezető munkatársa többek között a FLIRT motorvonatok karbantartásáért, szereléséért felel, az Istvántelken található motorvonat karbantartó műhelyben. Leventét már gyermekkorában lenyűgözték a vonatok, azóta tudta, hogy ebben a világban leli majd meg hivatását.
Mozdonyvezető szeretett volna lenni, de az orvosi alkalmassági vizsga eredménye sajnos ezt nem tette lehetővé. Így maradt a kérdés, hogy merre is tud tovább haladni. Érdeklődésének, és tanárai bíztatásának hála, először elvégezte a dízelmotoros vasúti járműszerelő, majd a vasúti járműtechnikus képzést. Járműszerelői pályafutását a ferencvárosi dízelműhelyben kezdte. Közel két évet töltött itt, és ez idő alatt értékes tudásra tett szert. A „kék” FLIRT motorvonatok érkezésével Levente Istvántelken folytatta pályafutását. Az országos szinten 123 darabot magába foglaló FLIRT állományból, 63 jármű náluk kerül karbantartásra, javításra.
Miből áll egy nap az Istvántelki főműhelyben?
Egy átlagos munkanap két műszakból áll, melyek egyenként 12 órások. Nappali műszak esetében reggel 6 órakor megbeszélésen vesznek részt a munkavállalók, s itt tervezik meg a napi teendőket. Általában a különféle szintű karbantartási munkák teszik ki a munkaidő nagy részét. A különböző szintek a munkálatok részletességei alapján vannak osztályozva. K0 típusú karbantartás során, tulajdonképpen csak egy általános működéspróbán, illetve szemrevételezésen esik át a jármű. Ezt kéthetente szükséges elvégezni, és nem tart tovább 2-3 óránál. A K1-es karbantartás havonta esedékes, s a vonatbefolyásoló rendszerek működéspróbáján túl, magába foglalja a K0 szintet is. Fontos megjegyezni, hogy a magasabb szintű karbantartási munkák, mindig magukban hordozzák az alacsonyabb szintű tevékenységeit is. Így tulajdonképpen minden K1-es karbantartás során, elvégzik K0 feladatait is. Így megy ez tovább minden egyes karbantartási szint során. K2 karbantartás során klímák átvizsgálásával, és a szűrők cseréivel is kiegészülnek a munkafolyamatok. Erre 3 havonta kerül sor. K3 már csak félévente esedékes ugyan, de itt már olyan lényeges ellenőrzéseken is átesik a jármű, mint a kerekek ultrahangos vizsgálata, mely segítségével az apró repedéseket tudják kiszűrni. Amennyiben a vizsgálati eredmények ezt indokolttá teszik, úgy a jármű kerékesztergára kerül. Az éves karbantartás K4 név alatt fut, mely során az utastér nagy része is megbontásra kerül, és kap egy átfogó takarítást. Levente külön kiemelte, hogy K5 kategóriába, már azok az esetek tartoznak, ahol jelentősebb javítást kell véghezvinni. Ilyen például a forgóváz csere, a kompresszorok javítása, a WC szennyvíz tartályának citromsavas vízkőmentesítése, vagy más nagyobb részegység kiszerelése, javítása.
A leggyakrabban előforduló problémák
Bár a FLIRT egy rendkívül megbízható modell, mégis akadnak tipikus meghibásodások, amik gyakran előfordulnak. Ilyen például a kimozduló lépcsők meghibásodása, ez gyakran szorul javításra, ez mondhatni rutin jelleggel történik náluk. Nem csak a vonat hibájából adódhatnak problémák. Könnyen megeshet, hogy valamilyen idegen tárgytól meghibásodik a WC lefolyórendszere. Az utasok gyakran húznak le különféle dolgokat, amelyek végül duguláshoz vezetnek. A legbizarrabb objektum, ami ilyen módon valaha is a rendszerbe került, az egy biciklilánc volt. Nem értik miért akarna bárki egy bicikliláncot lehúzni egy vonat WC-jén, vagy éppen különböző méretű elemeket, esetleg egy komplett strandtörülközőt. Az utasok továbbá sok esetben megrongálják a vonat egyéb részeit. Az ablakok megkarcolása nem ritkáság, de pótlásra csak akkor kerül sor, ha az üveg már veszélyes mértékben megsérült. Elő szokott fordulni az is, hogy az ülések kárpitját sértik fel, de ez azonnal javítandó, hiszen az utasok közvetlenül érintkeznek vele.
A nagy javítás
Levente mesélt élete egyik legnagyobb szakmai kihívásáról is. Egy FLIRT oldalát hosszan megrongálta egy markológép űrszelvénybe lógó része. Utasok nem sérültek meg a balesetben, de a vonatnak 2 kocsija nagymértékben roncsolódott. Három-négy fős csapatot alkotva, heti 4 nap, 12 órában, 8 hónapon keresztül dolgoztak a motorvonaton. Amit csak lehetett, megmentettek a sérült kocsikból. Ilyen volt többek között a padlóelemek egy része is. A magas hozzáértésnek, a megfeszített munkatempónak, és a szolnoki Stadler üzem közreműködésének hála, sikerült úgy helyrehozniuk a részegységeket, hogy azok gyári minőségben kerültek vissza az állományba. Két éve működnek, azóta is hibamentesen. Elmondása szerint, ez volt a típus pályafutásának legnagyobb helyreállítási projektje. Levente szerint a munkálatok sikerességét az is lehetővé tette, hogy annak idején több hetet tölthetett a Svájcban, illetve Lengyelországban található vasúti járműgyártó üzemekben, így alaposan megismerhette a motorvonatok felépítését.
A vezetőálláson
Egyéb feladatok
A javítási és karbantartási munkákon kívül, még két olyan feladatkört nevezett meg Levente, amelyek a csoportvezetőség mellett őrá hárulnak. Az egyik a keletkezett veszélyes hulladékokkal való gazdálkodás. Ezek többnyire különféle olajok, fénycsövek, valamint egyéb kiemelt kezelést igénylő hulladékok. A másik feladatkör pedig nem más, mint a vasúti járműveken található kamerarendszerek felvételeinek kimentése, a hatóságok részére. Meglátása szerint, ez egy olyan bizalminak mondható pozíció, melyre alkalmasnak találták, így szerették volna felkérni rá. Így aztán előfordulhat olyan eset is, hogy akár a rendőrök közreműködésével kell a helyszínre eljutni, ahol kimenti részükre a bűntény bizonyítékát.
Munka és magánélet
Bár egy műszak 12 órát tesz ki, ennek is megvannak az előnyei. A jelenlegi karbantartási rendszerből kifolyólag, a FLIRT járműszerelőknek hétvégén nem kell dolgozniuk, még akkor sem, ha munkanap esik akkorra. Ezzel szemben hétköznap akkor is mennek, ha az épp ünnepnap. Általánosságban elmondható, hogy ha jól jön ki a beosztás, egyes esetekben akár 3 és fél nap szabad idejük is lehet a hétvégével együtt, így természetesen marad kapacitás szabadidős tevékenységekre. Levente például mountain bike túrákat csinál cross country jelleggel, vagyis a természetben kerékpározik, nem csak nagy távokat, de komoly szintkülönbségeket is leküzdve. Amatőr jelleggel versenyeken is szeret részt venni, de elmondása szerint rájár a rúd a sportág szervezett, hivatalos részére. Ezen kívül imád túrázni, bár ezt nem a teljesítményért, sokkal inkább a természet szeretetéért csinálja.
Egy olyan személyt ismerhettünk meg Levente képében, aki már fiatalon nagy tudásra tett szert, s látszik, hogy nem hiába. A nemrégiben megszerzett felsőfokú vasútszakmai képesítésének és szakértelmének köszönhetően már csoportvezetőként végzi feladatait, illetve számos fontos kérdésben is tudják, hogy hozzá érdemes fordulni. Nincs is jobb zárómondat, mint Levente régi szaktanárainak egyszerű, ám igaz állítása, „Igenis értsen az ember a mozdonyhoz”.