Nehéz György, a MÁV Személyszállítási Zrt. bevételellenőrzési szakelőadója egy igazi élő lexikon, ha a vonatozás történetéről van szó. Komoly gyűjteménnyel rendelkezik vasúti relikviákból – köztük olyanok darabokkal is, amelyek mára már csak nála lelhetők fel, ahogyan arról korábbi interjúnkban is olvashattatok. Ezúttal az Albertfalvi Mustrán tartott hely- és vasúttörténeti bemutatót, de cikkünkből az is kiderül, hogyan jutott hozzá az Utasellátó szupertitkos csokiroló-receptjéhez.
Június 7-én szabadtéri családi rendezvényre várták a szervezők az érdeklődőket a főváros XI. kerületében, Albertfalván, a Gyékényes utcában. Kollégánkat ennek keretében kérték fel arra, hogy készítsen egy kiállítást és tartson előadást a település és a vasút helyi történetéről.
A világ első gőzmozdonyokat használó közforgalmú vasútja a Shildon melletti bányákat kötötte össze a Durham megyei Darlingtonnal és Stockton-on-Tees-szel Angliában. A vonal hivatalos megnyitására 1825. szeptember 27-én került sor, ekkortól számoljuk a világ vasútjának idén 200 éves történelmét – innen indult Nehéz György ismertetője. Előadásából megtudhatták azt is, hogy Albertfalva 1828 és 1950 között önálló település volt, 1950. január 1. óta tartozik Budapesthez. A 131 évnyi önállóság alatt a kis egyutcás faluból egy 5000 lakosú, jelentős iparral rendelkező település lett. Helyi vasútja a 60-as években szűnt meg. Az utca pedig, ahol a rendezvény zajlott, valamikor az albertfalvai repülőgépgyár kifutópályája volt, ami a gyár megszűnése után beépült lakóházakkal. Maga a csarnok még ma is áll.
A sikeres rendezvényről beszámolva György elmondta, hogy több vasúti témában gyűjt emléktárgyakat, relikviákat. Önálló kiállítása lesz például idén nyáron Debrecenben a régi vasúti pénztári és fedélzeti jegykiadó gépeiből, melyek 90%-a még ma is működőképes. Különösen büszke az Utasellátó-történeti gyűjteményére is, amellyel egy komplett étkezőkocsit tud megtölteni, mind a 14 asztalon más-más étkészlettel. A 19. századtól napjainkig a vasútnál használatos telefonkészülékekből is szinte teljes gyűjteménye van, de készített már tematikus kiállítást a Ganz-gyár 175 éves jubileumára is. A magyar vasút egyik történelmi „Szent Gráljával” is rendelkezik, ami a V44,001-es pályaszámú mozdony egyetlen megmaradt tárgyi relikviája: az egyik királyi címeres táblája.
És hogy mi a legféltettebb kincse? Kollégánk elmondja: sikerült megszereznie az Utasellátó ikonikus csokoládérolójának eredeti receptjét. A nyugdíjba vonult korábbi vezető azért bízta rá a féltve őrzött dokumentumot, mert tudta: György biztosan megőrzi a receptet – és a titkot is.
Munkatársunk 2001-ben diákmunkásként érkezett a Keleti pályaudvaron található MÁV Központi telefonos információs szolgálathoz, majd annak kiszervezése miatt 2004-ben Ferencvárosba került főállású dolgozóként, mint külső forgalmi szolgálattevő, naplózó és engedélyes. 2007. január 1. óta a bevételellenőrzési szakterületen a helyi forgalmú bevételek ellenőrzésével foglalkozik. Állandó kiállítási helye továbbra sincs, pedig nagyon szeretné, hiszen 2007 óta gyűjti rendszerezve a relikviákat. Reméljük, kitartása ehhez is hamarosan hozzásegíti!