A Mercedes-Benz és Setra márkájú autóbuszok gyártója, a Daimler Buses hatodik alkalommal kereste Európa legjobb autóbusz-szerelőjét a BusTech Challenge versenyen. A Volánbusz székesfehérvári kollégái, Vass Roland és Bartos Zoltán a képzeletbeli dobogó második és harmadik fokára állhattak fel a magyarországi fordulók végén. Gratulálunk nekik!
A Daimler Buses GmbH 2023–24-ben is megrendezte a Mercedes-Benz és Setra márkájú járművek szerelőinek, technikusainak a többfordulós, hónapokon keresztül zajló BusTech Challenge versenyt a Compete with friends, azaz Versenyezz barátokkal mottó jegyében. A szabályok értelmében két selejtezőkörben választották ki az országos győzteseket, akik meghívást kaptak a németországi Neu-Ulmban 2024. április 23. és 25. között megrendezett döntőre, és Európa legjobb szerelőivel mérhették össze tudásukat a gyakorlatban.
Az országos összesítés szerinti első helyet sajnos nem tudhattuk magunkénak – így a döntőre való kijutás jogát sem –, de mégis nagyon büszkék lehetünk, hiszen a székesfehérvári járműfenntartási üzem két lelkes munkatársa elhozta a másik két dobogós helyezést: Vass Roland a második, Bartos Zoltána harmadik helyen végzett a magyarországi fordulókban.
Kollégáink a székesfehérvári telephelyen régebbi típusú Mercedesekkel dolgoznak, de Setrával nincs tapasztalatuk, ahogyan nem volt erről a bajnokságról sem. Amikor azonban meglátták a faliújságon a versenykiírást, arra gondoltak: megpróbálják, hiszen nincs vesztenivalójuk. Az eredmény minden várakozást felülmúlt – csak egy hajszál hiányzott ahhoz, hogy egyikük a nemzetközi döntőbe jusson!
Tavaly 18 ország több mint 500 versenyzője indult az első, őszi fordulóban, ahol az autóbuszos technológiákkal, karbantartással és javítással kapcsolatos elméleti ismereteiket tesztelték egy komoly kihívást jelentő, 24 kérdéses online teszt során. A második körbe 200-an jutottak be, köztük Roland és Zoltán is. (A magyarországi résztvevők számáról egyelőre nincs hivatalos információ.) Kollégáink azt mesélik: konkrét típusismerettől kezdve az általános kérdésekig számos témát érintett a kérdőív, többek között a hidraulika és a mechanika területéről, illetve a korszerű újításokról, a biztonságtechnikai fejlesztésekről és a multimédiás megoldásokról egyaránt. Hogy mi volt a legnehezebb? Volt olyan kérdés, amely azt firtatta, hogy egy adott típus újabb változatában milyen újításokkal állt elő a gyártó – mivel az előző szériát sem ismerték, itt bizony csak tippelni tudtak. Nem volt egyszerű a felkészülés sem, hiszen nem tudták, mire számítsanak. Elsősorban a verseny szervezőjének weboldalán próbáltak tájékozódni a legújabb fejlesztésekről.
Roland és Zoltán is lelkes fiatal szakember. Mindketten a Volánbusznál (illetve annak jogelődjénél) kezdték pályájukat 3, illetve 7 évvel ezelőtt. Saját magukat képzik, és rengeteget tanultak, tanulnak az idősebb kollégáktól is. Széles körű tapasztalatokat tudnak szerezni a székesfehérvári telephelyen, hiszen számos típust, köztük már elektromos autóbuszokat is üzemeltetnek. Ilyen remek eredményre azonban nem számítottak. A nyereményük egy-egy trófea volt, egy 3D-nyomtatott Mercedes-Benz autóbuszmodell, rajta a nevükkel, országukkal és helyezésükkel. A díjakat a Daimler Buses GmbH megbízásából Káposztássy Zsolt, a Volánbusz járműfenntartási régióvezetője adta át nekik.
Mindenképpen szeretnének indulni a 7. BusTech Challenge-en is, mi pedig szurkolunk nekik jövőre is, és gratulálunk az idei eredményükhöz!
A versenyről és a nemzetközi döntő eredményeiről a Daimler Buses GmbH honlapján olvasható részletes beszámoló.